Al heel veel jaren geniet ik volop van het congres Next Learning. Ik mag meedenken over de inhoudelijke invulling en lever ook ieder jaar een bijdrage aan het programma. Ik beloofde op 18 april een sessie te verzorgen én een digitaal naslagwerk te maken met bruikbare tips. Die deel ik ook in deze post.
Dit jaar dacht ik om de lessen en ervaring te delen die ik gedurende 30 jaar heb opgedaan in ons mooie e-Learning vakgebied. Er waren 25 minuten sessies beschikbaar dus dat is een mooie uitdaging. Hoe minder tijd je hebt, hoe langer en moeilijker de voorbereiding is. Ik ben met de presentatie en het maken van het naslagwerk zo’n 3 dagen bezig geweest. Het was best een klus om te bedenken wat mij optimaal helpt in ieder e-Learning project. Ik ben wel blij met het resultaat.

Waar heb ik bij elk project weer ontzettend veel aan?
Bij het inventariseren van alle geleerde lessen ontstond er wel een structuur en fasering waar ik blij mee was. Ik kwam uit op de metafoor van een reis. En de modellen, inzichten en methodieken die ik bespreek zijn bruikbaar bij zowel een e-Learning project waarin je een didactisch concept ontwerpt en ontwikkelt maar ook bij een een selectietraject voor een e-Learning systeem/tool.
De verschillende onderwerpen heb ik vervat in de volgende overzicht (metafoor reis):

Onderdelen van de e-Learning reis
Ik licht hier even uit waar de onderdelen uit bestaan en de details vind je in het digitale naslagwerk.
- Je vertrekpunt
Voordat je start moet je weten wat jouw uitgangspunten zijn voor je ontwerp. Deze punten geven richting aan je keuzes gedurende je hele project. Biedt veel houvast en duidelijkheid. Het learning manifesto is hier een erg bruikbaar middel. - Eindbestemming
Het helpt ontzettend om te weten waar je wil eindigen. Dit doe ik in gesprek met de opdrachtgever en graag gebruik ik daarbij het Achtveldeninstrument van Kessels & Smit. Dan wordt het gewenste eindresultaat zichtbaar en toetsbaar. - Vervoermiddel
Hoe ga je vervolgens op reis? Op welke manier organiseer je je e-Learning project? Hier maak ik graag gebruik van een meer agile werkwijze om een project te organiseren. SAM, Scrum of Design Thinking maar natuurlijk ook Learning Hackatons zorgen voor een energie, grote betrokkenheid van het team en een kwalitatief goed resultaat. - Routehulp
Als je op reis bent dan is het handig om ondersteund te worden. Dat doe ik graag door modellen zoals ‘5 Moments of Need’ maar ook inzichten van Clark & Mayer en anderen. - Bagage
Wat nemen we mee op reis? Hier denk ik goed na over de leerervaring die wordt ontworpen en ook welke technologie we kunnen inzetten om het eindresultaat te bereiken. - Genieten
Als we klaar zijn moet je het goed vieren én het resultaat en de dingen die je hebt geleerd delen door het geven van presentaties, het schrijven van artikelen of boeken of het schrijven van een blogpost 😉
Digitaal naslagwerk
In 25 minuten kun je enkel de kern vertellen met je presentatie (zie slides) en daarom heb ik met Articulate Rise een mini module gemaakt met extra bronnen zodat je echt kunt verdiepen in de dingen die mij in het verleden en in huidige projecten heel erg helpen/hebben geholpen. Je kunt hem openen op je laptop maar ook op je smartphone.
Een deze is natuurlijk uitgebracht onder Creative Commons licentie dus voel je vrij om te delen en als je toevallig ook een Articulate licentie hebt dan stuur ik je met plezier het Rise project zodat je het zelf kunt bewerken, aanpassen en binnen je eigen werkcontext inzetten.


Tijdens de laatste dag van de opleiding hadden we een gastles over het ontwerpen van een magazine. Dit viel zo goed in smaak dat we als groep hebben besloten dat we graag samen een magazine over online leren zouden maken. Samen bedacht de groep welke onderdelen er in het magazine pasten. Het ging over didactisch ontwerp, activeren van lerenden, bruikbare werkvormen, etc. en er waren veel verschillende formats zoals interviews, columns en korte artikelen. Doel was om collega’s in de GGZ te helpen met allerlei praktische tips en waardevolle inzichten en ervaringen.
Al jaren ben ik fan van open source e-Learning auteurstool H5P (en ik heb het natuurlijk opgenomen in mijn 


Zowel ik als hoofddocent maar ook alle gastdocenten zijn erg blij met de overstap naar de
In mijn opleidingen (
Op de horizontale as vind je de tijd en vaardigheden die het kost om een tool te gebruiken. Hoe verder naar rechts, hoe moeilijker een tool is en hoe meer tijd het kost om er iets mee te maken.









