Natuurlijk is er op het web en in bibliotheken zeer veel te vinden over neuropsychologie, user interface design, brainbased learning, multimediatools, gamebased learning etc.
Op deze pagina vindt u publicaties die ik zelf heb geschreven of gemaakt, zoals artikelen, presentaties en webbased trainingen. Daarnaast vindt u nog extra bronnen zoals boeken die mij hebben geprikkeld.
Boeken en artikelen door/met Marcel de Leeuwe
Social learning en leren met sociale media
Samen met Wilfred Rubens heb ik met veel plezier een boekje geschreven in de Hoger Onderwijsreeks van Noordhoff Uitgevers. Van de website bij het boek:
Social learning en leren met sociale media gaat in op de veranderende wereld van leren, waarin sociale media een belangrijke rol spelen. Helder geschreven en zeer toegankelijk.
Meer informatie vindt u op de website van Noordhoff Uitgevers. Bestellen kan o.a. via Bol.com en Managementboek.nl.
Citeren kan via:
De Leeuwe, M. & Rubens, W. (2015). Social learning en leren met sociale media. Houten: Noordhoff Uitgevers.
Didactiek voor computercursussen aan senioren
Met Jan Diepenbroek heb ik een aantal jaren geleden een boek geschreven met didactische uitleg over het geven van computercursussen aan senioren. Dit vloeide voort uit de vele train-the-trainer cursussen die ik (als vrijwilliger) samen met Jan Diepenbroek aan de docenten van SeniorWeb heb gegeven. Tijdens het geven van de trainingen schreven we het opleidingsmateriaal dat daarna, met een extra redactieslag, werd uitgegeven. Na de eerste druk (1500 exemplaren) is het in tweede druk uitgegeven door SeniorWeb.
Meer informatie over dit boekje vindt u op de website van uitgeverij Visual Steps.
De beste les, verhalen uit de klas die je zijn bijgebleven
De verhalen in dit boek laten zien hoe en waarom een les je soms een leven lang bij kan blijven. Ze zijn ontroerend, grappig, vaak heel her kenbaar en vooral ook leerzaam: veel van de lessen bevatten elementen die je kunnen helpen om je eigen boodschap overtuigender voor het voetlicht te brengen.
Bij elkaar biedt dit boek een mooie verzameling van anekdotes, trucs en technieken waar goede (en heel soms minder goede) docenten zich van hebben bediend om hun les onvergetelijk te maken. De verhalen in deze bundel zijn geselecteerd uit honderden reacties op een gezamenlijke oproep van VKbanen en uitgeverij Pearson Education.
Mijn verhaal over de les op de basisschool staat erin. Je kunt mijn bijdrage lezen via dit blog.
Artikelen
- De Leeuwe, M. (2017). Empoweren heeft effect! Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO). Nummer 3, september, 30-38. Lees het artikel (pdf, 397 KB).
- De Leeuwe, M. (2010). Hoe smaakt Moodle? Opleiding en Ontwikkeling 6, 23 – 27.
Lees het artikel (pdf, 238 KB).
- Van den Meiracker, J. (2010). Artikel met portret van mij in Vives, het vakblad ten behoeve van [ict] vernieuwingen binnen het onderwijs’. Mei 2010, nummer 105.
Lees het interview (pdf, 1,1 MB).
- De Leeuwe, M. (2008). De invloed van technologie in het juiste perspectief. DEVELOP 4, 58 – 67.
Lees het artikel (pdf, 188 KB).
- Artikel met de titel “De opkomst van e-learning” in HCC! Magazine van september 2008 waarvoor ik geïnterviewd ben. Bij deze het hele magazine (pdf, 4,1 MB). Je vindt het artikel op pagina 14.
- De Leeuwe, M. (2006). Computergames, de ideale schakel tussen theorie en praktijk. BVE magazine 8 (10), 20-21.
Lees het artikel (pdf, 5,3 MB).
- De Leeuwe, M. & Robben, J. (2006). Spelenderwijs vaardigheden verwerven. IK Magazine 2(5), 26-30.
Lees het artikel (pdf, 384 KB).
- De Leeuwe, M. (2006). Recensie: “Everything Bad Is Good For You” van Steven Johnson. Oorspronkelijk gepubliceerd op www.e-learning.surf.nl op 02-07-2006.
Lees de recensie (link naar site).
- De Leeuwe, M. (2005). High-score of game-over? (column over edugames). IK Magazine 4 (5/6), 29.
Lees de column (pdf, 2,2 MB).
- Sprangers, C. (2000). Nadruk bij e-leren ligt teveel op techniek. Kwaliteit moet niet in de ‘e’ maar in ‘learning’ zitten. Interview in Computable van 28-04-2000.
Lees het artikel (pdf, 128 KB).
- De Leeuwe, M.F.J., Portier, S.J. & Martens, R.L. (1999). Using animations in an interactive learning environment: Does it help? Cognitive ergonomics, clinical assessment and computer-assisted learning. 247 – 258. Lisse: Swets & Zeitlinger.
Lees het artikel (pdf, 8,1 MB).
Foto’s
Foto’s die ik rondom e-Learning maak zijn te vinden op mijn Flickr-pagina. De sets vindt u hier.
Inspirerende websites
Een beperkte selectie van websites die ik waardevol vind, kunt u bezoeken via mijn Delicious pagina.
Inspirerende boeken
Er zijn ontelbaar veel boeken over e-Learning te krijgen. In mijn ogen zijn maar weinig boeken echt de moeite van het lezen waard. De boeken die echt niet mogen ontbreken vindt u hier.
- e-Learning and the Science of Instruction. Ruth Colvin Clark & RichardE. Mayer. Kopen kunt u het o.a. bij Bol.com
Dit boek geeft hele praktische adviezen over de manier waarop je multimedia kunt inzetten. Wetenschappelijk onderbouwde inzichten worden goed verankerd in een praktische toepassing. U leert welke vormen op welke manier voor welke doelgroep gecombineerd kunnen worden en wanneer er ook een negatief leereffect kan ontstaan. Een must voor iedereen die met multimedia een onderwijskundige meerwaarde wil bewerkstelligen i.p.v. een opgeleukte WBT.
- De Plakfactor. Dan Heath & Chip Heath. Dit boek met de oorspronkelijke titel Made to Stick kunt u o.a. kopen bij Bol.com.
Dit boek geeft een heel goed inzicht hoe u uw lesstof (al dan niet digitaal) beter tussen de oren kunt verankeren. Het laat aan de hand van 6 principes zien (met zeer veel voorbeelden) hoe u zelf uw ideeën beter kunt laten onthouden. Leest gemakkelijk weg en u kunt de principes direct toepassen.
- Engaging Learning. Clark N. Quinn. Verkrijgbaar via o.a. Bol.com en Amazon.
De subtitel van dit boek is ‘Designing e-Learning Simulation Games’ en de hoewel het gaat over het ontwerp van games en simulaties laat het goed zien hoe je ook in algemenere zin krachtige e-Learning ervaringen kunt ontwikkelen. Een boek dat de verschillende elementen in het ontwerpproces van een goede educatieve game belicht. Het boek is ook handig als u wel eens bestaande games evalueert. De criteria komen glashelder naar voren in dit boek.
- Imagineering, het creëren van belevingswerelden. Diane Nijs en Frank Peters. O.a. te koop bij Bol.Com.
Dit Nederlandstalige boek geeft aan dat we van naar een beleveniseconomie toegaan. Het boek laat vanuit een Euopees perspectief zien hoe we authentieke belevingsconcepten kunnen ontwerpen. Hoewel het ook qua voorbeelden uitgaat van meer marketingachtige belevingen kunnen de modellen en uitgangspunten prima worden ingezet in leersituaties.
- A Whole New Mind, Moving from the information age to the conceptual age. Daniel H. Pink. O.a. bij Bol.com.
Een boek dat ingaat op de verandering van eisen die gesteld worden aan de hedendaagse professional en laat inzichtelijk worden wat dit dan behelst. Pink leent hierbij inzichten vanuit verschillende vakgebieden en hoewel het soms wat oppervlakkig en kort door de bocht is, zet het je wel aan het denken. Bent u een ‘left-brainer’? Lees dan in dit boek waarop ‘right-brainers’ het van u gaan winnen. - De onstuitbare opkomst van de leermachine, over de precaire verhouding tussen technologie en onderwijs in de periode 1925-2005. Marcel Mirande. O.a. bij Bol.com.
Mirande laat in dit dunne maar interessante boekje zien welke nieuwe technologie in het onderwijs is ingezet. Het is geen droge opsomming maar hij geeft ook aan waarom bepaalde innovaties succesvol waren en waarom sommigen mislukt zijn. Het biedt wijze lessen uit het verleden.
- A Theory of Fun for game design. Raph Koster. O.a. bij Amazon.
Een leuk boek om te lezen met op iedere tweede pagina een tekening. Het maakt duidelijk waarom sommige games hun aantrekkelijkheid niet verliezen. Wat maakt een game dat je echt in een flow komt? Koster maakt het duidelijk, zelfs een games-hater gaat snappen wat er zo goed is aan games.