nov 12

Woensdag was de laatste (en halve dag) van Learning 2011. Het toonaangevende congres is er weer in geslaagd om er een krachtige leerervaring te bieden aan ruim 2000 learning professionals.

Inevitable: mass customized learning

Om 8.00 uur stond ik in de rij voor een parallelsessie waarbij twee auteurs, Charles Schwan en Beatrice McGarvey, hun ideeën deelden rondom hun boek: ‘Inevitable: mass customized learning’. Zie ook de website die bij het boek hoort: www.masscustomizedlearning.com. Hoewel het boek vooral gericht was op het Amerikaanse (reguliere) onderwijs was er met de geestdrift en kritische onderwijsblik van de sessieleiders toch nog veel te halen. Ze begonnen met een paar uitspraken van Bill Gates die aantoonde dat het Amerikaanse onderwijs nog steeds gebaseerd is op het industriële revolutie model van massaproductie. In het interview van CNN over educatie liet Bill niet blijken er anders over te denken. Zelf vind ik de video van Sir Ken Robinson nog steeds een mooie uitleg die het failliet van dit model blootlegt. Overigens sloegen de twee auteurs de plank mis toen ze beweerden dat niet eens de leiders in IT niet in de gaten hadden dat het onderwijs moet veranderen. Ze noemde ook Steve Jobs terwijl juist Apple al jaren een sterke onderwijsvisie heeft die tegen deze ouderwetse visie op onderwijs ingaat, bijvoorbeeld met deelname aan 21st Century Skills. Zie het Apple project hier.

Schwan en McGarvey gaven aan dat de huidige student en lerende een kritisch consument is geworden die verwacht dat het onderwijs meer op maat is en rekening houdt met je persoonlijke voorkeuren en situatie, net als iTunes, Google, Amazon, etc. doen. Ze gaven aan dat ze veel van het leren in het bedrijfsleven kunnen leren en dat alleen al het idioom van belang is (leerling vs lerende, klaslokaal vs leeromgeving, curriculum vs competentiegericht leren). Ze gingen verder niet erg de diepte in maar voor mij waren de toon en de ideeën voldoende prikkelend om bij de ASTD boekenwinkel (die tijdens het congres is opgebouwd met alleen maar boeken over leren, opleiden, trainen en andere HR-onderwerpen) het boek te kopen. In Nederland is het boek volgens mij niet te koop maar wel bij Amazon (zie hier). Mooie uitspraak van de twee auteurs: “De informatiemaatschappij heeft diensten niet veranderd maar wel de manier waarop ze geleverd worden. Behalve in het onderwijs!”.

Hoe Clinton op een luie stoel blijft zitten?

Tenslotte vond er nog een afsluitende sessie plaats met alle deelnemers. Masie liet weer zien waarom Learning zoveel kleur krijgt: hij weet op een prettige manier de zaal te bespelen en maakt van de generale sessies vaak iets moois. Zo worden er nooit presentaties gegeven maar interviewt hij de mensen. Bill Clinton was een uitzondering: die heeft eerst een half uur de zaal toegesproken en daarna heeft Elliott hem geïnterviewd. Tekenend voor de kwaliteit en de insteek van Elliott bij Learning 2011: vandaag reflecteerde hij op het interview. Hij gaf aan dat hij al een half jaar aan het bedenken was hoe hij het interview zou insteken. Hij heeft expres Clinton in een luie stoel laten zitten (‘dan blijft hij langer zitten’), heeft bewust gevraagd naar de dochter van Clinton en besprak toen met de zaal welk effect het had dat hij met Bill Clinton over Chelsea sprak. Hij gaf aan dat Clinton anders ging zitten na de persoonlijk vraag over zijn dochter, dat zijn ademhaling en gelaatsuitdrukking anders werd en dat hij veel langer is blijven zitten dan van te voren afgesproken. Hij eindigde zijn reflectie met een vraag over de mensen van de veiligheidsdienst die naast het podium stonden. Als u het antwoord weet mag u dit in de comments vermelden: “Waarom werden de veiligheidsmensen elke 11 minuten gewisseld?

5 Responses to “Waarom bleef Clinton lang zitten bij Learning 2011?”

  1. Hans de Zwart schreef:

    Even dacht ik dat de beveiliging van Clinton tijd moest schrijven (in Maconomy?!): 12 minuten is precies 0.2 uur en dat rekent lekker makkelijk. Na wat meer reflectie vermoed ik dat het met de “Attention Span van een gemiddelde mensen te maken heeft: langer kun je je gewoon niet 100% scherp concentreren.

  2. Marcel de Leeuwe schreef:

    Ha Hans,

    Jij gaat direct voor de hoofdprijs! Dat was inderdaad de reden, als je langer blijft ga je het publiek als 1 geheel zien waardoor afwijkend gedrag minder snel opvalt. Overigens nam Elliott iemand in de zaal die dit antwoord gaf mee naar een andere plek in de zaal en vroeg haar een andere kant op te kijken. Dan zie je dat je heel actief die nieuwe informatie gaat verwerken.

    De oortjesmijnheren wisselden zo discreet mogelijk maar dat valt niet mee als je voor een zaal van 2000+ mensen staat. Overigens had ik niet in de gaten dat ze zo vaak wisselden. Ik zat langer dan 11 minuten te kijken en luisteren en werd aardig gehypnotiseerd door het verhaal van Clinton. Hij deed alles uit het hoofd en nog goed en prikkelend ook. No PowerPoint needed.

    Hartelijke groeten, Marcel

  3. Erik de Jong schreef:

    Dank voor het delen van je ervaringen! Mooie inzichten weer en leuk om mee te leven…

  4. […] had ik verslag gedaan over de sessie van Hillary Clinton zoals ik dat ook had gedaan bij Bill. Helaas was het verboden om foto’s te nemen, video’s te maken en zelfs om te twitteren tijdens […]

Leave a Reply

preload preload preload