Op 23 juni vond voor de eerste keer het Co-creation Event plaats op de High Tech Campus in Eindhoven. Co-creation heeft vooral veel te maken met het ontwikkelen van nieuwe producten/services/concepten en het marketen hiervan. Klanten, partners en anderen helpen je met nieuwe ideeën en feedback en doen dit vaak vanuit een grote betrokkenheid. Een goede bijeenkomst met een prettige prijs en een thema dat zeker relevant is voor de e-Learning wereld en het onderwijs.
Zelf je eigen lego maken
Mindstorms van lego is een bekend project waarbij de klant met behulp van software zelf een legocreatie kan ontwerpen. De beste ontwerpen worden ook daadwerkelijk uitgevoerd. Er komen per week zo’n 3.000 ontwerpen binnen. Dit levert veel meer op dan het idee. Er is op deze manier een grote groep fans gemaakt. Martijn Staal van TNO gaf dit voorbeeld en gaf ook aan wat de trends zijn die co-creatie stimuleren:
- consumenten worden mondiger;
- kracht van de media neemt toe (blogs, Twitter etc.);
- user generated content is veelvuldig aanwezig;
- de consument is genetwerkt (kan via vele kanalen snel ervaringen delen).
De presentatie van Martijn vind je hier.
Ideeën genereren of business kapot laten maken?
Martijn gaf het voorbeeld van Dell. Een blogger (Jeff Jarvis) had een zeer kritisch verhaal geschreven over de kwaliteit van de dienstverlening. Zijn ervaring ging snel de wereld rond toen reguliere media zoals Newsweek het verhaal oppikten. Dell werd gedwongen om hierop te reageren. Ze kwamen met het initiatief Dell Ideastorm. In deze community worden ideeën verzameld, er zijn zo’n 9.000 leden die 11.000 ideeën hebben gegenereerd waarvan 1-5 % bruikbaar zijn. Op deze manier krijg je zeer goede signalen en bruikbare ideeën met een beperkte investering.
Het leek me wel een beetje eenrichtingsverkeer waarbij je publiek alleen gebruikt als een soort panel.
Meedenken over thee
Een goed verhaal werd verteld door Johan Sanders van SaraLee. De naam SaraLee ken je wellicht niet maar bekender zijn de merken die Saralee voert zoals Douwe Egberts, Pickwick en Sannex. Johan geeft aan dat 55+ mensen minder koffie gaan drinken. Er is gebruik gemaakt van mensen die zich eerder hadden opgegeven voor de DE.nl club. 35.000 mensen zijn aangeschreven, 1000 mensen reageerde en de eerste dagen waren er al 500 mensen die op een site het drinkgedrag in kaart brachten.
Barrières voor open innovatie en co-creatie
Johan Sanders geeft aan dat co-creatie vooral een cultuurverandering is binnen bedrijven. Open innovation is een veranderingsproces. Het beeld van de rollen moet op de schop. Als je het zelf niet doet dan gaat wel je klant ermee aan de haal.
Een aantal zaken die belangrijk is:
- Needs definition: ben duidelijk in wat je behoeften zijn.
- Hebben we een cultuur waarin we echt openstaan voor alternatieven? Staan we er echt voor open?
- Verwachtingen managen van klanten. Iedereen vindt zijn idee briljant en verwacht een snelle en enthousiaste realisatie. Hierover moet je duidelijk zijn.
- Juridisch: zorg dat de rechten van co-creators goed geregeld zijn.
Co-creation is niet hetzelfde als ongestuurd een proces ingaan. Je moet juist ook kaders stellen en goed als organisatie je eigen doelen stellen. Anders weet je niet welke ideeën waardevol zijn. SaraLee heeft een roadmap gemaakt om deze kaders helder te hebben.
De presentatie van Johan vind je hier.
Co-creation, open innovatie en leren
Wisdom of the crowds is een bekend begrip en co-creatie sluit hier prima op aan en lijkt bijna een marketing en productontwikkelinstrument te zijn. Het is echter vooral een manier om mensen te betrekken en kennis te verwerven en te delen. Om co-creatie te kunnen invoeren is er ook een heel leerproces nodig omdat het een nieuwe cultuur en houding vereist.
Open innovatie is een krachtige manier van leren en volgens mij kan het ook worden ingezet binnen de wereld van e-Learning. Als voorbeeld van succesvolle inzet van co-creatie en open innovatie is de hele open source community. Moodle, eXe, Drupal, Elgg; al deze producten die binnen leersituaties gebruikt worden en zijn vanuit deze open houding en co-creatie ontstaan.
Volgens mij kunnen ook educatieve uitgeverijen maar ook bedrijven als Stoas heel veel baat hebben bij open innovatie en co-creation. Laten we de kennis die bij lerenden, leerkrachten en experts binnen bedrijven en instellingen gebruiken en een gezamenlijke verantwoordelijkheid dragen voor een betere en krachtigere leeroplossingen.
Hoi Marcel,
Leuk verslag. Nog een kleine aanvulling: de ideeen van Dell zijn voor 1-5% bruikbaar ipv 1-2%
Het klopt verder dat Dell Idea Storm wat eenrichtingsverkeer lijkt. Dit was in het begin inderdaad zo, omdat Dell met klanten ‘moest’ co-creeren, en de organisatie intern hierop niet was ingespeeld, een groot thema van de hele co-creation dag. Inmiddels ziet Dell er meer het nut van in, en gaan ze ook de interactie met hun klanten, gebruikers e.d. aan via platforms als Twitter, Facebook en Dell blogs.
Hoi Martijn,
Dank je wel voor je correctie en verdere reactie! Goed om te horen dat Dell het nu wat meer inricht in 2-richtingenmodel.
Dat is wel het gevaar: dat het alleen als een nieuwe vorm van gebruikersonderzoek wordt gezien, als een manier om snel en goedkoop data te verzamelen. Terwijl ik denk dat het pas echt krachtig is als je een echte wederzijdse relatie hebt, het liefst ook langduriger van aard.
Hartelijke groeten,
Marcel
[…] This post was Twitted by webklusser […]