Sinds een jaar heb ik een gratis account bij ‘Encyclopaedia Britannica Online‘. Je kon dat toen als blogger aanvragen, een soort marketingactie. Deze week heb ik er voor de tweede keer naar gekeken omdat ik werd uitgenodigd om mijn account te verlengen. Als je maandelijks de toegang wil betalen kost je dit $ 11.95 of $ 69.95 als je voor een jaar betaalt. Is dit het geld waard?
Eerste indruk
Het zoeken gaat snel (en kan alleen maar op een basic manier) en de lijst met resultaten wordt in een duidelijke lightbox getoond waarbij de site nog zichtbaar blijft. Als je met de muis over een resultaat aan de linkerkant gaat dan verschijnt rechts extra informatie over het artikel. Vervolgens klik je verder. Er is geen mogelijkheid om resultaten te filteren.
Het artikel zelf is redelijk uitgebreid. Links is het artikel te lezen, in het midden staat een soort inhoudsopgave en met de knoppen aan de rechterkant kun je nog wat extra dingen bekijken, al heeft dat laatste niet veel vlees om de botten. Het artikel van Bruce Springsteen bevat 3 foto’s maar geen video of audio. Het artikel is actueel en je kunt ook zien wie, wanneer de revisies heeft doorgevoerd. Je kunt met de optie Share ook via verschillende manieren het artikel delen. Dit kan ook met een link: Bruce Springsteen (American singer, songwriter, and bandleader)
Britannica vs Wikipedia
Nu de papieren variant onder invloed van internet publiek verliest is het zinvol om je af te vragen wat de waarde nog is van deze encyclopedie. In 2005 concludeerde het blad Nature dat de verschillen tussen de Britannica en Wikipedia niet groot waren. Uit de resultaten van een steekproef uit 42 natuurwetenschappelijke artikelen uit zowel de Encyclopaedia Britannica als Wikipedia bleek dat de onafhankelijke reviewers in de Brtitannica-artikelen 123 fouten en in de Wikipedia-artikelen 162 fouten vonden. Het tijdschrift concludeerde hieruit dat Wikipedia in de buurt kwam van de Encyclopaedia Britannica wat betreft nauwkeurigheid van de natuurwetenschappelijke artikelen.
Volgens het Wikipedia lemma bevat Britannica online ongeveer 120.000 artikelen met 44 miljoen woorden. Andersom heeft ook de Britannica het een en ander te zeggen over de Wikipedia (Wikipedia (encyclopaedia)):
It had more than one million articles by March 2006 and more than two million by September 2007, and it continues to grow at a rate of millions of words per month. Much of its content treats popular culture topics not covered by traditional encyclopaedias.
Wikipedia meldt zelf dat de Engelstalige versie 2.786.585 artikelen bevat, de Nederlandstalige 524.343 artikelen.
Wat doe ik met mijn abonnement?
Vroeger als kind bladerde ik erg graag door de papieren encyclopedie. Fantastisch om allerlei nieuwe dingen te ontdekken. Internet heeft die functie voor mij overgenomen. Microsoft heeft nog een encyclopedie gehad op CD-rom en die vond ik ook goed door de multimedia.
Britannica online vind ik een hele aardige website die ik als gratis optie best zou gebruiken maar het biedt mij onvoldoende meerwaarde om er ook voor te betalen. Op andere plekken op internet kan ik meer, actuelere en rijkere content en experts vinden die niets kosten. En met een beetje mediawijsheid kan ik de bronnen op waarde schatten en hoef ik niet per se op de gecertificeerde content van de Britannica te leunen.
Zelf koop ik wel af en toe muziek online, koop ik veel fysieke dingen online en vooral veel services. Maar tot nu toe verder erg weinig content. Ik ben wel erg benieuwd of jullie voor online content betalen en waarom je hiervoor betaalt? Wat is voor jou de meerwaarde? Of vind je dat online content altijd gratis moet zijn?
Online content hoeft niet altijd gratis voor mij te zijn. Er moet een vorm van waarde-uitwisseling en/of creatie plaats vinden en men moet zelf bepalen welk model men daar voor gebruikt.
Ik heb er echter niet zoveel over voor een online versie van Brittannica. Waarom? Veel meer, rijkere, betrouwbare en gratis alternatieven zijn er genoeg te vinden. Brittancia zit nog te veel in print-modellen te denken, ook met hun inkomsten model. Ze snappen het werkelijk nog steeds niet. Ze zitten nog steeds in oude kaders en patronen te denken uit de tijd van het gedrukte boek… en niet in de tijd van digitale informatie met al zij verbindingen. Jammer, want een digitale multimediale heeft nog zoveel meer potentie dan enkel wat tekst en afbeeldingen en hier en daar een videotje.
@ Jeroen,
Je hebt denk ik zeker een punt als je zegt dat Britanicca nog teveel in het oude model denkt. Ik ben benieuwd naar de verkopen, geen idee hoe ze het nog doen en wat voor omzet ze hebben. Ze verkopen namelijk ook de collectie op DVD en in combinatie met de papieren versie.
Maar eerlijk gezegd zou ik het ook niet weten als ik Britannica een concreet advies zou moeten geven. Jij enig idee?
Hartelijke groeten, Marcel
Een voor ons bedrijf relevante vraag aangezien we distributie doen van een aantal “online content” producten waaronder books24x7 en getAbstract. In beide gevallen kennisproducten waarvoor ik als zakelijke gebruiker de EU 299 per jaar direct over zou hebben. Hoewel voldoende succesvol voor ons blijken beide proposities lastig over het voetlicht te brengen. Hoe komt dat?
http://www.courseware.nl/books24x7/
http://www.courseware.nl/getabstract/
De waardepropositie is in beide gevallen verschillend. Books24x7 is >4000 online management of ICT boeken, full text geïndexeerd en volledig “bladerbaar”. GetAbstract is een collectie van duizenden management samenvattingen van 5 pp.
Opinies of suggesties (anders dan “alles moet gratis”)?
@ Coen,
Ten eerste wil ik je zeggen dat ik absoluut niet vind dat alle online content gratis moet zijn. De Britannica is mij het geld niet waard, maar dat geldt niet voor alle content. Ik ken Books24x7 als sinds SPC Training (rond 2000) en toen vond ik het al een prachtig concept. Zeker tijdens opleidingen is het een rijke en waarschijnlijk efficiënte manier om goede informatie snel tot je te nemen.
Voor mijn gevoel zou je voor een goede propositie duidelijk moeten maken wat de meerwaarde is van het gebruik van books24x7 (ik pak die even omdat ik getAbstract niet echt ken). Toon dat zo praktisch mogelijk aan. Je zou zelfs een soort test kunnen uitvoeren waarbij je professionals diverse werkgerelateerde problemen laat oplossen m.b.v. internet en m.b.v. Books24x7. En dan kijken of het verschil maakt.
Als je wilt kan ik dit wel met je opzetten. Op een eerlijke en goede manier. Ik ben ook wel benieuwd naar de uitslag. Maak ik er direct een video-verslag van.
Is dit een idee?
Hartelijke groeten, Marcel
Hallo Marcel,
Lijkt me een leuk idee. Ik kan twee zaken ter beschikking stellen:
(1) een demo ID van 1-2 weken (onbeperkt aantal)
(2) 1 of 2 ID’s voor IT PRO of Business PRO tot het eind van het jaar (maximaal)
Beiden geven onbeperkt toegang tot de kleine 8.000 ITPRO boeken of de ruim 5.000 Business PRO boeken.
Mijn ervaring is dat Books24x7 het beste scoort voor info met enige structuur die ouder is dan 3 maanden. Anders gezegd: voor de software die gisteren is gereleased en bug vertoond is er geen betere bron dan de gebruikersgroepen op Internet. Dit geldt met name voor IT PRO. Voor BusinessPRO speelt dit minder aangezien concepten voor management niet elke dag veranderen (hoewel ;-).
Wil je de studie insteken met ITPRO of met BusinessPRO? Ik zet wel even een demo ID voor je op zodat je zelf kunt browsen. Die mail ik je offline.
Lezers van je website kunnen ook zelf een demo ID aanvragen via de link of de websitepagina:
http://www.courseware.nl/books24x7/
Groet,
Coen
Hallo Coen,
Mooi dat het gaat lukken! Gaaf dat je de mogelijkheid biedt.
Je opmerking over de software die zeer recent gelanceerd is kan ik helemaal snappen, dat klinkt logisch.
Laten we het verder uitwerken, ik vind het een interessante proef. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Praktisch gezien zou ik er over 2 maanden tijd voor kunnen maken, ik ben nu nog erg druk met opzetten van eigen activiteiten. En ik zou het wel serieus willen opzetten. Laten we net voor de zomervakantie hierover eens verder denken.
Bedankt alvast, hartelijke groeten,
Marcel