Wat kun je nu leren van stripverhalen of cartoons? Veel. Een aardig voorbeeld van een educatief stripverhaal is de uitgave ‘Suske en Wiske en de Sinistere Site’. Deze speciale uitgave kon een tijd via de site van Kennisnet worden besteld. In het album wordt aandacht besteed aan veilig internetten en het is bedoeld voor basisschoolleerlingen.
Zinvol?
Maar ook bij volwassenen kan het zinvol zijn om strips of cartoons in te zetten in leersituaties. Bij Stoas hebben we pas nog een digitaal stripverhaal gemaakt voor een klant. Hiermee kan mooi een situatie worden verbeeld. Voordeel is dat je mensen snel meekrijgt als je een sterk verhaal hebt en dat je met strips bepaalde aspecten kunt uitvergroten. Door de grafische manier kun je visuele aanknopingspunten geven die het leerrendement verhogen.
Voor dit soort onderdelen huren we een striptekenaar in die een specifieke stijl beheerst die past bij de doelgroep. Vaak is dit een wat zakelijke, heldere stijl die afwijkt van de tekenstijl zoals Suske en Wiske.
Zelf aan de slag?
Natuurlijk kunt u een strip of beeldverhaal (als we het wat breder trekken) zelf maken. Er zijn veel manieren om dit digitaal te doen. Op de Mac gebruik ik het gratis programma ComicLife. Hier kun je foto’s verwerken in een stripstructuur. Zeer eenvoudig te gebruiken en ook als bijvoorbeeld een filmpje te exporteren.
Een voorbeeld hiervan (dit heb ik gebruikt als introductie bij een module voor een Europees project over e-Learning):
Online cartoons maken
Er is een aantal websites waarbij u eenvoudige cartoons kunt maken en die ook nog eens kunt delen met anderen. Leuk om mee te spelen. Drie zet ik op een rijtje:
- http://www.pixton.com > Met een gratis account kun je direct aan de slag. Het inladen van de schermonderdelen gaat wat traag maar als het er eenmaal staat dan zijn er veel leuke mogelijkheden. Je kunt voorbeelden gebruiken en bewerken. Bij Pixton maakt u gebruik van bestaande ’tekenachtige’ elementen.
- http://comiqs.com > Hier kunt zonder account aan de slag. Deze site is gebaseerd op het maken van een fotoverhaal, en is qua mogelijkheden te vergelijken met ComicLife. U kunt hier eigen foto’s uploaden of vele bestaande foto’s gebruiken.
- http://www.makebeliefscomix.com > Ook hier zonder account direct aan de slag. De stijl is te vergelijken met Pixton: getekende elementen die in te voegen zijn. Je kunt bij deze site minder zelf instellen.
Voorbeelden van de 3 sites:
Goede strips kunnen idd een fantastisch leermiddel zijn.
Ik heb vorige maand het boek “Laat ze strips lezen : Informatie voor school, thuis en bibliotheek” gelezen. In dit boek staan ook een hoop toepassingen van strips beschreven (zie ook deze recentie).
Een andere leuke site met “informatieve” en “instructieve” strips is de website howtoons. Niet altijd even educatief, maar wel erg leuk om verschillende mogelijkheden te zien.
Strips zijn leuk en kunnen heel informatief zijn, maar je hebt maar 1 verhaal.
Ik maak hier “reclame” voor de technische mogelijkheden van games. Denk eens aan simulaties en animaties. Klikmogelijkheden. Keuzes die je zelf kunt maken. Invloed die je op het verhaal kunt uitoefenen. Inbouwen van zijstapjes of opdrachten etc.
Ik heb net zelf een game gemaakt waarin de keuzes van de hoofdpersoon het verloop van het verhaal bepalen. Dus een verhaal met wel 4 verschilende plots.
Dat wou ik even kwijt.
Hoi Lex,
Je hebt helemaal gelijk, met games kun je de lerende in een veel actievere stand krijgen. Op dit blog vind je dan ook vele voorbeelden en posts over serious games.
Overigens kun je volgens mij met strips de lerende ook zelf een strip laten produceren. Op deze manier is hij/zij wel veel actiever met de leerstof bezig.
Ik ben overigens erg benieuwd naar je game dus als je hem kunt/wilt delen of meer informatie hebt: heel graag!
Hartelijke groeten, Marcel
Vergeet ook leer met strips niet, kun je gratis een engelse strip lezen en krijg je tussendoor zelfs les vragen.
Hoi Bram,
Bedankt voor je reactie! Deze site kende ik nog niet. Interessante ontwikkeling die ik zeker zal blijven volgen.
Hartelijke groeten, Marcel