May 27

Gedurende 6 weken heb ik deelgenomen aan de MOOC van Penn University of Pennsylvania in de omgeving Coursera. Bij deze een videoreview.

De MOOC (zie voor uitleg wikipedia) begon op 1 april 2013 en bestond uit 6 intensieve weken waarbij van de lerenden een studie van 4-6 uur per week werd verwacht. Op 22 mei 2013 heb ik met succes dit studietraject afgerond.

_mooc600LB

Veel afvallers

Bij de start van de MOOC waren 62.373 mensen die zich in hadden geschreven waarvan 5.592 studenten de eindstreep hebben gehaald. Dit percentage afvallers is niet uitzonderlijk bij MOOC’s. Het is een pittige investering in tijd naast je dagelijkse werkzaamheden. Daarnaast is het een redelijk traditioneel didactisch model waarbij veel zelfstudie gebruikt wordt. Niet iedereen wordt voldoende gestimuleerd en heeft de benodigde studievaardigheden. Je moet jezelf motiveren.

Mijn indruk

Met veel plezier heb ik deelgenomen aan dit traject. Je kunt pas echt oordelen over een concept als je het zelf doet.

Mijn bevindingen in een notendop (de rest vind je in de video):

  • Didactisch is de aanpak traditioneel en erg te vergelijken met colleges. Uren video met uitleg van een docent.
  • Assignments (ontwerpopdrachten) met peerfeedback werkte erg goed voor mij. Prettig om andere ontwerpen te kunnen zien en prettig om van een echt mens feedback te krijgen op je eigen ontwerp.
  • Meerkeuzetoetsen waren prima maar werken voor mij niet erg stimulerend.
  • Studiebelasting is hoog. Mijn redding was de mogelijkheid om de video’s tot 2 keer de originele snelheid af te spelen. Hele fijne functionaliteit.
  • Systeem werkt goed. Je ziet erg goed waar je in het proces zit, waar de deadlines zitten en het systeem van peer feedback werkt erg fijn.
  • Signature track (met daarbijbehorende certifcaat) is mooie optie maar voor mij niet waardevol. Mij maakt het niet uit wat er op het certifcaat staat.

 

En ja….ook nog een certificaat (geen Open Badge btw!)

_mooc600

6 Responses to “Review MOOC Gamification”

  1. Hans Kovi says:

    Hoi Marcel, goed om jouw post te lezen. Ik ben zelf begin dit jaar begonnen (Inleiding in de Filosofie, Uni of Edinburgh) en ik heb inderdaad ook een certificaat gehaald (blij). Ik was behoorlijk verkocht aan MOOC’s en ben inmiddels vol enthousiasme met twee andere bezig. En precies zoals je zegt, het is een enorme berg werk, onder andere omdat ze “due dates” gebruiken. Je moet wel doorgaan, maar op die manier zijn het ook de echt gemotiveerde studenten die de eindstreep halen.
    Ben eigenlijk benieuwd naar jouw visie op hoe MOOC’s het in de toekomst gaan doen. Ikzelf ben er erg optimistisch over en denk dat we MOOC’s heel serieus moeten nemen (zie ook mijn blogpost daarover: http://www.inbrain.nl/blog/waarom-leerontwikkelbedrijven-mooc-serieus-moeten-nemen/ ). Zie ook mini-MOOC-achtige initiatieven om me heen verschijnen.
    Zo, nu weer terug naar m’n MOOC over psychologie…. moet vanavond een toets zien te halen 🙂

    • Hoi Hans,

      Dank je wel voor je uitgebreide reactie én je eigen blogpost. Ik denk dat MOOCs ons wel prikkelen om fundementeel over onderwijs en leren na te denken. Wel denk ik dat de didactische aanpak bij een groot deel nu nog traditioneel is.

      Bij enkele MOOCs zoals deze over storytelling: http://ds106.us/ is het een veel rijker model. Zelf heb ik ook ooit een soort MOOC verzorgd, dat was met een kleine groep van 350 mensen in Europa in 2006. Ging over e-Learning. Zie http://powerlearning.blogspot.nl/search/label/Fe-ConE voor gerelateerde posts.

      Succes met al je MOOCs, ik heb me ook al weer ingeschreven voor een paar nieuwe 😉

      Hartelijke groeten,

      Marcel

  2. […] Leerbeleving is de edublog en bedrijf van Marcel de Leeuwe. Marcel is onafhankelijk e-Learning adviseur en trainer.  […]

  3. […] Leerbeleving is de edublog en bedrijf van Marcel de Leeuwe. Marcel is onafhankelijk e-Learning adviseur en trainer.  […]

  4. Beste Marcel,

    We kwamen jouw website tegen in onze zoektocht naar goede Gamification voorbeelden. Dat was nog niet makkelijk want het lijkt soms wel alsof er maar weinig specialisten te vinden zijn in deze hoek.

    We hebben er zelf een aantal verzameld op onze eigen gamificationpagina http://www.coolermedia.nl/diensten/. Misschien heb je er wat aan of zou je nog toevoegingen kunnen doen?

    We horen graag van je!

    Met vriendelijke groet,

    Martijn

    • Beste Martijn,

      Dank je wel voor je reactie, interessante blog onderhouden jullie! Direct toegevoegd aan mijn blog-roll.

      Ik ben zelf sinds 2005 met gamebased learning bezig, zie ook artikelen en columns die ik hierover publiceerde (https://www.leerbeleving.nl/meer-weten/) en hoewel de term Gamification natuurlijk recent is zijn de krachtige principes al erg oud. Homo Ludens is nog steeds een prachtige benaming voor onze soort.

      Gevaar zit er in dat net als in de begindagen van gamebased learning het concept misbruikt wordt om saaie processen en content ‘op te leuken’ met de uiterlijke verschijningsvormen zonder daarbij de echte principes in te zetten. In jullie blogpost ga je hier ook even op in. Het mag geen trucje worden.

      Hartelijke groeten,

      Marcel de Leeuwe

Leave a Reply

preload preload preload