Oct 02

Als je ernstig ziek bent dan merk je opeens dat je zelf graag invloed hebt op je genezingsproces. Je doet wat je kunt om te helpen en hierbij hoort ook dat je een goede gesprekspartner wilt zijn voor je zorgverleners. Kennis die hiervoor nodig is ontbreekt echter nog wel eens. Ook merkte ik toen ik 2 jaar geleden in het ziekenhuis lag dat je de inhoud van gesprekken met specialisten (soms wel drie op een dag) niet eenvoudig kunt bevatten, laat staan doorgeven aan je partner en anderen. Door de emotie en je toestand ontgaat soms zelfs de kern van de boodschap. Tenslotte heb ik 2 jaar geleden met interesse een poster bekeken die aan patiënten vertelde dat je alert moest zijn op de medicijnen die je krijgt. Ik moest opletten en als er iets raars opviel dan moest ik dat melden. Alleen weet je niet wat je hoort te krijgen dus valt het ook niet op als je bijvoorbeeld een medicijn niet krijgt.

Helaas heb ik ongeveer 1,5 week onnodig in het ziekenhuis gelegen. De eerste keer zorgde het niet uitwisselen van informatie tussen twee specialismes dat er een verkeerd advies was gegeven. De tweede keer is men vergeten om bloedverdunners te geven tijdens een opname en dit zorgde ervoor dat ik een longembolie heb gekregen (zie wikipedia).

Ik wil graag hier iets in kunnen veranderen en daarom heb ik een ontwerp gemaakt voor een app waarmee chronisch zieken de kennis rondom hun eigen genezingsproces, medicijngebruik en andere zaken kunnen opdoen. Verder kunnen gesprekken worden opgenomen, kunnen handelingen worden gefilmd en kan een patiënt een dagboek bijhouden. Zo’n app kan de kwaliteit van de zorg doen toenemen, geeft patiënten weer enigszins controle over het proces en kan kosten voor onnodige opnames verminderen.

Suggesties of namen van mensen en partijen die dit idee verder kunnen helpen ontwikkelen (verzekeraars, ziekenhuizen,…?) zijn van harte welkom! 

6 Responses to “Ontwerp: Zorg voor je zorg! app”

  1. jordy says:

    Hoi Marcel,

    Dit idee is geweldig, de app ziet er prima uit. Dat artsen en verpleegkundigen niet zitten te wachten op video is slechts een kwestie van tijd. Hetzelfde gold voor docenten die alle deuren sloten en nu zelf alles opnemen. Als je kwaliteit levert, dan moet video toch geen probleem zijn.
    Aangezien verzekeraars hier het meest bij gebaat zijn, denk ik dat daar de beste kansen liggen. Kostenbesparing is in aller belang, maar meestal ingezet door de verzekeraar.

    Wat je nog eventueel toe kan voegen naast het behandelplan, zijn voorbeelden van de uitwerking van dat plan. het ziet er nu uit als tekst, maar afbeeldingen en video zijn daar ook goed bruikbaar.
    Of push meldingen als afspraken verzet zijn, of als je beschikbaar bent dat je eerder mag komen.

    Groeten,
    Jordy

    • Hoi Jordy,

      Dank je wel voor je reactie! Inderdaad wel een kwestie van tijd denk ik. Ik participeer ook in een Denktank over e-Health en ik merk dat met name de andere rol en andere verantwoordelijkheden nogal beangstigend kunnen zijn. Maar wat dat betreft zie ik veel overeenkomsten met e-Learning. Dat wekte in het begin ook dat soort gevoelens op.

      De tips van je zijn goed. Op het moment dat er een mogelijkheid is om met deze app verder te gaan dan ga ik het ontwerp nog eens flink aanpassen. Jouw ideeën zijn prima!

      Hartelijke groeten, Marcel

  2. René Zonnebeld says:

    Hallo Marcel!

    Ik ben razend enthousiast over dit voorbeeld!
    Wauw, zo wie zo mijn complimenten bij deze.
    Ik vind het informatief, kwaliteitverhogend. Het bezit veel voordelen voor zowel zorgvragers als ook voor de ziekenhuizen.
    Ik heb ook mijn kantekeningen en dat is de de grote van de hoeveelheid mogelijkheden van de app. Dit maakt het complex en wellicht ook onoverzichtelijk voor veel zorgvragers. Daarnaast zijn we afhankelijk van de I pad, of bestaan er nog andere mogelijkheden?

    hartelijke groeten,
    René

    • Hoi René,

      Dank je wel voor je fijne en enthousiaste reactie! Wat leuk om te lezen! De complexiteit kan inderdaad wel worden terug gebracht. Als de app ontwikkeld wordt (en de eerste mogelijkheden lijken te ontstaan) dan zal nogmaals naar dit soort activiteiten worden gekeken. Wat mij betreft moet dan ook besloten worden of het een ‘native app’ wordt voor 1 soort besturingssysteem (bijvoorbeeld voor iOS en/of Android) of een webapp die 1 keer gemaakt wordt en door verschillende systemen kan worden geraadpleegd. Wat mij betreft staan alle opmerkingen nog open!

      Nogmaals bedankt voor je reactie René, hartelijke groeten,

      Marcel

  3. Jorn says:

    Beste Marcel,

    allereerst complimenten voor het initiatief en het uitwerken van alle functionaliteiten.

    Heb je al in de app store gekeken naar de apps die er al op dit vlak zijn? Ik weet bijvoorbeeld dat VGZ enkele apps heeft die hier sterke raakvlakken mee hebben. Zo hebben ze de VGZ Medicijnen app waarmee je je medicijnen kunt bijhouden en je krijgt herinneringen bij inname. Daarnaast is er de VGZ Zorghulp app waar je je gesprek met de arts kunt opnemen en je notities erbij kunt zetten. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar er zijn er zoveel meer.

    De overige functies zoals video opnamen en agenda functie en zo zijn zo standaard iOS waarom zou je die nog apart in een app stoppen (hetzelfde geldt inmiddels voor audio).

    Mocht je toch echt door willen met je idee en de app op de markt brengen dan zou ik een account aanmaken bij http://www.sellanapp.com. Dit is een crowdfunding platform gericht op mobiele applicaties. Het filmpje heb je al klaar en waarschijnlijk de verschillende wireframes ook. Op die site kunnen mensen die jou idee zien zitten een financiele bijdrage leveren en kunnen ontwikkelaars tegen elkaar bieden om de app te gaan ontwikkelen. Een soort van nederlandse kickstarter. Op die manier ben je niet afhankelijk van andere partijen.
    Wellicht een idee?

    Succes met de uitwerking van je idee.
    Groet,
    Jorn

    • Beste Jorn,

      Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Dat is voor mij erg waardevol. Dank voor je suggesties!

      Ik ken inderdaad al een scala aan medische apps die dingen doet die met mij app ook deels kunnen. De insteek is soms wat anders maar de functionaliteiten zijn te vinden. Wat ik merk is dat niet zozeer het ontwikkelen van de app moeilijk is, want ik zou zelf nog wel kunnen voorfinancieren, maar de bereidheid om op deze manier met patiënten om te gaan. Ik weet niet waar de echte pijn in de zorgketen zit als er zaken misgaan. De fouten die bij mij zijn gemaakt zijn waarschijnlijk niet als zodanig in de statistieken terug te vinden dus daar kun je ook de zorg niet op sturen. Voor een ziekenhuis is x dagen extra opname niet erg, voor de medisch specialisten niet, voor kwaliteitsmanager van een ziekenhuis niet. Waarschijnlijk voor de zorgverzekeraars wel. En voor de patiënten wel.

      Wat betreft de camerafunctie: binnen mijn ontwerp schakel je ook de standaard aanwezige video- en audiofunctionaliteit van het apparaat in. Verschil is dat het direct op de juiste plek wordt opgeslagen en dat het eenvoudig opvraagbaar is binnen de app en het systeem wat erachter zit. Zo wordt een video van een gesprek direct opvraagbaar gemaakt via de agendafunctie.

      Dank voor de tip https://sellanapp.com/ Ik kende deze nog niet maar dit is wel een mooi initiatief! Voor mij zit de uitdaging zoals ik net schreef overigens nog eerst in het betrekken van een partij in de zorg die het daadwerkelijk gaat gebruiken. Ik heb zelf overigens geen commerciële interesse en ben bereid om zelf tijd en geld te investeren.

      Nogmaals bedankt voor je fijne reactie!

      Hartelijke groeten,

      Marcel

Leave a Reply

preload preload preload