In het brede vakgebied e-Learning moeten we misschien wat vaker naar andere vakgebieden of andere industrieën kijken. Om inspiratie op te doen, om afstand te nemen van de dagelijkse gang van zaken, om huidige patronen te doorbreken en om geprikkeld te worden. In deze eerste blogpost van een serie kijk ik naar de manier waarop vraag en aanbod in de accommodaties voor congressen, workshops en trainingen op elkaar worden afgestemd. Dit doe ik aan de hand van de website Meetingspot.nl.
Wat doet Meetingspot.nl?
Zoals eigenlijk al in de tekst hierboven staat: mensen die een ruimte zoeken kunnen hun vraag bekend maken en mensen die zelf een accommodatie aanbieden kunnen snel in contact komen met de zoekenden en een aanbod doen. Voor de aanbieders kost deze dienst geld (49,95 euro excl. btw), voor de mensen die naar een ruimte op zoek zijn is de dienst geheel gratis. Als vrager/zoeker geef je met een aantal keuzes aan wat je precies zoekt en waar de accommodatie aan moet voldoen. Daarnaast kun je in een tekstveld beschrijven wat je zoekt. Niet onbelangrijk: je geeft ook aan tot wanneer je eventuele offertes wil ontvangen. Aanbieders sturen via de site een offerte die dan netjes in PDF-vorm in je mailbox komt. Je maakt een gratis account aan en je kunt op de site ook nog altijd de aanbiedingen globaal zien en meer informatie over de locatie krijgen (inclusief foto’s etc.).
Zelf heb ik mijn zoekopdracht een kleine week opengezet. In die week heb ik 8 offertes ontvangen (redelijk eenvoudig maar bruikbaar van opzet). Er zat er maar 1 bij die niet relevant was (ik zocht ruimtes in regio Eindhoven/’s-Hertogenbosch en de aanbieder kwam met een hotel met de naam Eindhoven maar nog niet een klein beetje in de buurt van Brabant). Met 3 locaties ben ik verder in contact getreden. De uiteindelijke keuze moet ik nog maken. Het was een snelle en prettige manier om specifieke informatie te vergaren.
Drie minpuntjes:
- Door de beknoptheid van de offertes zijn er soms dingen onduidelijk. Soms was zelfs onduidelijk of de geoffreerde prijs inclusief of exclusief btw was.
- De omslachtige manier waarop je contact kunt opnemen met de aanbieder. Nu kon ik mailen maar niet replyen op een mail. Ook via de website verwacht ik de mogelijkheid om een snelle vraag te stellen waarbij voor de aanbieder de context helder blijft. Nu moest ik naar een mailadres gaan mailen en de door hen gezonden offerte weer als bijlage toevoegen. Zeker als je veel offertes ontvangt kan dit tijdrovend en foutgevoelig zijn.
- Via de website kan ik niet meer de gedetailleerde offerte inzien, enkel het totaalbedrag. Dit is jammer want dit zorgt ervoor dat de website niet meer het centrale punt is voor mij. Er is dan geen echte reden meer om terug te gaan naar de site. Voor mij is het lastig omdat ik naar de gemailde PDF’s moet gaan. Daarbij hebben de mails ook een algemeen onderwerp waardoor het verwarrend wordt.
Wat is er mooi aan?
Het gaf mij de mogelijkheid om binnen een korte, zelf te definiëren periode, gerichte aanbiedingen te verkrijgen. Deze aanbiedingen waren op maat gemaakt en werden overzichtelijk gepresenteerd op de website en ik ontving ook nog eens de offertes per mail. Op deze manier kom je op nieuwe ideeën. Lang niet alle locaties waren bij mij bekend. Je kunt voldoende variabelen opgeven (inclusief wat vagere kenmerken zoals ‘stijl’) die zorgen voor een relevante match.
Wat kunnen we hiermee in ons vakgebied?
Het concept van een marktplaats waar vraag en aanbod bij elkaar komen vind ik interessant. Niet voor complexe vragen (een webbased training, een simulatie of een implementatie van een systeem) want dan wordt de match nooit goed gemaakt. Voor het beantwoorden van complexe vragen is een echt contact en afstemming noodzakelijk. Anders krijg je net zulke ellende als bij aanbestedingstrajecten. Dit kost de aanbieder en vrager teveel tijd en energie.
Maar we kunnen het bijvoorbeeld wel doen bij wat beter te hanteren vragen rondom thema’s als:
- korte training over e-Learning;
- workshop over e-Learning;
- presentatie over e-Learning;
- gastcollege over e-Learning;
- analyse huidige e-Learning content;
- schrijven van artikel/blogpost/review product/…;
- …
Als mogelijke variabelen die een vrager kan invullen: stijl, doelgroep, voorkennis, duur, dag en tijd, budget, onderwerpen, locatie, doel, etc.
Gezien vanuit de aanbieders lijkt me dit met name voor ZZP’ers interessant. Wat denkt u ervan? Kan een Meetingspot voor e-Learning gaan werken? En zo ja; hoe en waarmee?
Hoi Marcel,
Leuk om eens naar andere industriën te kijken of daar wat te leren valt. Het Internet is natuurlijk super in het matchen van vraag en aanbod (eBay!). Jouw voorbeeld deed me denken aan http://leadz.nl die hetzelfde doet voor klussen of http://www.odesk.com voor het internationaal outsourcen naar freelancers.
Al deze sites hebben één ding gemeen: communiceren met de aanbieders is lastig en moet via weblinks e.d. Waarom? Omdat de websites anders hun commissie niet kunnen vangen. Op termijn lijkt me dat trouwens niet houdbaar. Meestal kun je de mensen bijvoorbeeld via Google ook nog vinden.
Of het voor e-learning aanbieders zou kunnen werken? Ja, ik denk het wel. Wat mij betreft worden de standaard e-learning modules steeds meer een commodity: die moet je dus zo kunnen inkopen.
Ciao,
Hans
Hoi Hans,
Dank je voor de twee varianten die je noemt. Wat betreft deze site is de reden niet gelegen in het mislopen van de commissie. De aanbieders betalen namelijk geen commissie maar een vast maandelijks bedrag (genoemde 49,95 euro). Dus in die zin werkt Meetingspot.nl wel wat beter/zuiverder.
Interessant dat jij juist wel de standaard e-Learning modules noemt. Ik denk dat je gelijk hebt en dat de standaard WBT echt een commodity is geworden. Ook al roept iedereen dat het maatwerk betreft. Als zo’n website er ook komt voor ‘standaard’ WBT dan zou dit wel eens de hele business op zijn kop kunnen gooien. De gevestigde e-Learning bedrijven moeten dan hun meerwaarde expliciet aantonen. En dan zul je verder moeten gaan dan de standaard WBT’s.
Je hebt me weer eens aan het denken gezet. Thanks, een vervolgpost borrelt al op. 😉
Hartelijke groeten, Marcel
@Hans de Zwart, we geven onze gebruikers direct de telefoon en andere contact gegevens van de desbetreffende geschikte locaties. Natuurlijk is de optie ook aanwezig om via de site een locatie te boeken. Maar in de locatie markt is het meestal nodig om nog een aantal dingen telefonisch af te stemmen (je hebt vaak te maken met heel specifieke eisen van de klant). Meetingspot.nl positioneert zich dus primair als een site die de klant voorziet van prijs indicaties en een lijst met beschikbare locaties. Voor de locatie is het grote voordeel dat de locatie in beeld komt bij klanten die zonder Meetingspot nooit zouden worden benaderd.
Hoewel internet een ideaal medium is om vraag en aanbod bij elkaar te brengen, hebben wij gemerkt dat een specifieke markt aan een aantal voorwaarden moet voldoen om een vraaggestuurde marktplaats van de grond te krijgen. Stuur gerust een mail om hierover eens goed te praten: wietze@meetingspot.nl of plaats een post
Hoi Wietze,
Dank je wel voor je aanvullende uitleg. Goed om hier helder in te zijn en zo direct extra informatie te geven.
Volgens mij hebben jullie een heel gezond en eerlijk businessmodel!
Succes met de site, hartelijke groeten,
Marcel
Hoi Marcel en Hans,
Altijd goed om verder te kijken dan de branche breed is. Ik geloof echter niet zo in standaard e-learning. Het is bekend dat leren effectiever is las het dichter bij je staat. Oftewel dat de context van het leermateriaal hetzelfde is als die van de lerende. Met e-learning modules “van de plank” zal je niet altijd het gewenste doel bereiken.
Ik als e-learning freelancer zou het in elk geval afraden. Ik laat me echter graag overtuigen als er succesverhalen zijn met e-learning van de plank.
Met vriendelijke groet,
Tim Lansink
Hoi Tim,
Ik geloof, met jou, niet in standaard e-Learning. Vaak genoeg zie ik echter dat de kwaliteit en het effect/rendement van ‘standaard maatwerk’ vergelijkbaar is met de modules zoals je die kunt kopen bij SkillSoft en andere grote ‘e-Learning van de plank’ aanbieders. Laten we dit soort producten dan ook echt als commodities gaan zien zoals Hans het ziet.
Ik zou graag echte leerervaringen aanbieden en dat vergt veel van ontwikkelaars. Diep leren vereist een diepe leerervaring. En ja, die kan ontworpen worden op maat maar moet dan meer zijn dan de WBT met een mooie opmaak, wat animaties, een pretoets en eindtoets en wat casuïstiek.
Dus om op jouw woorden terug te komen ‘leren is effectiever als het dichter bij je staat’. Laten we dan met elkaar leerervaringen/leerbelevingen bieden die op de huid van de lerenden zitten. Laten we ons écht onderscheiden van de ‘op-de-plank-e-Learning’.
Hartelijke groeten, Marcel
Hoi Marcel,
Mja ik weet niet of het persé meer moet zijn dan een WBT met mooie opmaak. Als casuïstiek, vragen en voobeelden uit de praktijk van de lerende gegrepen worden ben je al een heel end. Veder ligt het natuurlijk aan de doelgroep en inhoud of een mooie WBT de juiste methode is. Maar laten we vooral niet te ver gaan als de doelgroep en organisatie er nog niet klaar voor zijn.
Groeten, Tim