Fons van den Berg (Helikon) is er wederom in geslaagd om een mooie leerbeleving te creëren. Vandaag vond in pakhuis de Zwijger Education Futures NL plaats. Ongeveer 40 professionals uit de wereld van het onderwijs kwamen samen om te kijken naar de toekomst van het onderwijs. Het werd een met vlagen confronterende dag
John Moravec trapte af met een schets van de weg die het onderwijs aflegt. Van het 1.0 paradigma (hiërarchisch, duidelijke banen en rollen, structuur, etc.) naar 2.0 (sociaal constructivisme, chaos beperking) naar 3.0. De laatste werd door John aangeduid met “Innovation and design age”. In 3.0 wordt chaos omarmd, en worden scholen gebaseerd op ‘mindware’ i.p.v. op software of hardware.
We kunnen de kinderen niet meer bedienen
Kern van zijn betoog is dat we met de huidige manieren van onderwijs niet de huidige kinderen kunnen onderwijzen. Of zoals John het zei: “1.0 schools cannot teach 3.0 kids”. We zullen onze manieren en methodieken moeten aanpassen. De situatie op de arbeidsmarkt verandert (werknemers en werkgevers gaan minder zekere relaties aan), en de toekomst is steeds slechter en moeilijker te voorspellen. Dus waar leiden we onze studenten voor op? Voor de banen van gisteren?
Kritiek
Een van de mensen uit het publiek gaf aan dat er vooral veel gesproken werd over de nieuwe ‘mind’ en dat ze nog een paar dingen miste: heart & soul. Ik vond dat wel verweven zitten in het verhaal van John maar het werd niet vaak expliciet genoemd. Het mag wel wat meer aandacht krijgen. Een ander gaf aan veel onderzoek te hebben gedaan in het vmbo en daar juist van leerlingen gehoord te hebben dat ze structuur willen en duidelijkheid. Niks chaos! Niks remixing. Een andere deelnemer nodigde vervolgens de dame uit om eens bij zijn vmbo te komen kijken want daar gebeurde het wel. Maar punt blijft staan dat de trend niet bij alle doelgroepen waar te nemen is. Waar kun je forceren?
John Moravec met op de achtergrond Cristóbal Cobo via Skype
Waarom innovatie?
Met deze sessies vraag ik me wel af waar de innovatie nu vandaan moet komen. En moet die wel komen? Waarom moeten we innoveren. Dit was een dappere vraag van een deelnemer. Een andere deelnemer gaf aan dat we wel moeten omdat we ons later moeten verantwoorden. Kunnen we dan uitleggen dat we niet hebben geluisterd naar de behoeftes van de nieuwe wereld?
Werklunch
Tijdens de lunch werden de discussies niet beëindigd, er was ook zoveel over te praten! Met een gerichte opdracht werden de discussie gestuurd en op tafelkleden werden de resultaten neergezet. Aardige activiteit maar ik merkte dat ik wel even een echte break nodig had. Teveel 1.0 misschien?
Na de pauze kwam via Skype (schermvullend acceptabel videobeeld) Cristóbal Cobo aan het woord die een helder verhaal had en keer wat op EU niveau gebeurt op het gebied van e-literacy, e-skills en e-competencies. Redelijk confronterend om de Afspraken van Lissabon er nog eens bij te pakken. Van alle mooie plannen is niet erg veel terecht gekomen.
Knowmads zetten aan tot actie
Knowmads
Een activerend en aansprekend einde werd verzorgd door de ‘Knowmads‘, een groep mensen met een passie en een visie. Ze hebben een nieuwe school ontworpen waarin studenten zelf eigenaar worden en waarbij een actieve houding wordt verwacht. De werkelijke wereld is verweven met school waarbij echte bedrijven, echte leeropdrachten en vraagstukken neerleggen. KLM was een voorbeeld van zo’n bedrijf. Niet alleen het concept was prikkelend maar ook de werkvormen die erna kwamen: via Aikido en schreeuwoefeningen kwamen we bij een tekenoefening uit waarbij wonderbaarlijk snel écht contact werd gelegd met mensen. Zelfs nadat de mooie dag formeel was afgesloten gingen mensen nog door. Dat laat zien dat inderdaad passie, hart en ziel belangrijk zijn bij het leren. De komende weken eens flink grasduinen in de voor deze sessie opgezette Moodle-omgeving.
Het was weer een mooie leerbeleving die stof tot nadenken gaf.
Klik hier voor de foto’s op Flickr.
Hartelijk dank voor dit uitgebreide verslag! Geeft echt een beeld van wat jullei vandaag ervaren moeten hebben. Ik had erbij mogen zijn, maar had helaas andere prioriteiten. Achteraf had ik dus beter hiervoor kunnen kiezen!
[…] Thanks to Marcel de Leeuwe for his picture [+]. […]
Mooi verhaal inderdaad Marcel en een heldere neerslag van wat we hebben gedaan.
De prezi van Cristóbal Cobo is overigens ook de moeite waard en online te bekijken:
http://www.flacso.edu.mx/competencias/index.php?option=com_mojo&Itemid=25&p=74
@ Willem,
Dank voor je reactie! Het was inderdaad een goede dag. Ik merk dat de discussies nog steeds doorwerken in mijn hoofd. Er kwamen allerlei dilemma’s naar boven over de manier waarop je kunt innoveren.
@ Fons,
Dank je wel voor je welkome aanvulling, de Prezi is inderdaad erg de moeite waard en bevat interessante data en bruikbare links.
Hartelijke groeten, Marcel
Dank je wel voor dit mooie verslag en de mooie foto’s. We hebben veel hoop n.a.v. de opkomst dat er inderdaad mensen zijn die het onderwijs verder willen brengen. Op naar educatie 3.0!
De hartelijkste,
Pieter Spinder
http://www.knowmads.nl
Hmm… en waarom was ik er niet bij? nee interessant verslag van een interessante dag. Leuk om te lezen. Blijf het jammer vinden dat slideshares zo vaak zonder audio/video zijn… als je er niet bij bent geweest is het vaak lastig slides goed te interpreteren. Och ja, had ik er maar bij moeten zijn 🙂
@ Job,
Ja, dat vroeg ik me nu de hele tijd af: waar blijft Job? 😉 Het is waar wat je zegt over de slides. Ik zal bij mijn eigen volgende presentatie eens proberen of de iPhone voldoende kwaliteit biedt om audio op te nemen. Dan maak ik er een slidecast van. En In Orlando zal ik een video schieten van mijn Pecha Kucha.
Hartelijke groeten, Marcel
[…] kunnen opsommen wat we allemaal hebben gedaan en wat daar opmerkelijk aan was, maar dat hebben Marcel de Leeuwe en Jan Bulsink eigenlijk al heel mooi gedaan. Bekijk ook zeker […]
@ Pieter,
Jullie vooral erg bedankt voor de inspirerende activiteiten en jullie mooie, goede en nodige verhaal!
Hartelijke groeten, Marcel
[…] to meet and develop ideas — stay tuned for further developments, and make sure to view Marcel de Leeuwe’s photos from the […]