nov 09

Zondagavond om 19.29 uur is het event Learning 2009 geopend. Ruim 1300 learning professionals duiken in de grote wereld van e-Learning. Zondagmiddag werd voor de liefhebbers voortvarend afgetrapt met ‘pre-conference workshops’. In 3 uur werden thema’s zoals Learning Leaders, Learning Systems, Performer Support en Mobile Learning door experts in het veld intensief met een kleine groep deelnemers verkend.

Mobiel leren workshop

Als warmmakertje moest je jezelf aan een tafelgenoot voorstellen door over je mobiele telefoon te praten. Stiekem blijkt je telefoon en op welke manier je deze gebruikt, veel over jezelf te vertellen. Tom King en Judy Brown van ADL Immersive Learning Technologies Team (ADL is organisatie achter SCORM) deelden vele voorbeelden en ontwerptips rondom mobiel leren. Het werd een rare start omdat mobiel leren werd afgezet tegen e-Learning. Dat onderscheid hoeft er niet te zijn en de discussie welke leerinterventie in welk hokje past is niet zo interessant. Interessanter is waarom je mobiel leren zou gebruiken en hoe dat dan moet. Duidelijk is dat steeds meer functies in smartphones worden opgenomen dus de didactische mogelijkheden breiden zich steeds meer uit.

phoneJezelf voorstellen aan de hand van je telefoon: werkte goed!

Judy Brown gaf aan dat bij een pilot van Merrill Lynch; GoLearn de resultaten beter waren dan bij ’traditionele’ e-learning modules (zie ook artikel op de site). Een deelnemer vertelde dat Accenture vergelijkbare cijfers had. Het was bij Accenture nog niet duidelijk waarom het enthousiasme zo groot was. Concrete voorbeelden kwamen ook aan bod, van eenvoudige naslagwerken voor kappers, tot en met applicaties voor onderhoudsmonteurs waarbij ze met een iPhone een foto maakte van een kapot onderdeel, vervolgens bijbehorende informatie uit de handleiding kregen gepresenteerd en waarbij daarna als een extra laag werd getoond hoe ze de reparatie moesten uitvoeren.

Anders ontwerpen voor mobiel leren?

We moeten oppassen dat we niet weer dezelfde fout maken en onze huidige e-Learning oplossingen direct over gaan zetten naar een mobiele variant. Tom King gaf aan dat mobiel leren gebruiken om zeer veel informatie over te dragen even onzinnig is als een roman schrijven op een kassabon. Met het ontwerpen van m-learning moet je rekening houden met je doel (wat wil je oplossen?), de plaats waar het gebruikt wordt (in welke omstandigheden), de tijd en het device.

Er werd een ontwerp gemaakt voor een edu-app

Tom gaf aan dat je vooral eerst goed moet analyseren en ontwerpen, het liefst op papier. Start met 10 papieren prototypes, maak dan 3 ‘pixel perfect designs en maak vervolgens 1 product. Tussen de vele tips zat ook een mooie site waar je iPhone mock-ups kan maken. Als oefening gingen groepen een ontwerp maken voor een mobiele app. Aan het eind stelde toch nog iemand de nu al sufste en slechtste vraag van het hele congres: “Weet u een tool waarmee ik PowerPoint kan omzetten naar Mobiel leren?

Links rondom mobiel leren:

Buslading met hulp

Buiten staat een imposante bus geparkeerd van een verzekeringsmaatschappij: HelpPoint van de Farmers Insurance Group. Deze bussen rijden door de VS om bij een rampensituatie bijstand te verlenen. En rampen komen nogal eens voor in de VS; je moet denken aan grote bosbranden, orkanen en dat soort zaken waardoor hele dorpen in de problemen komen. Voedsel en communicatie worden dan opeens schaars. Deze bus biedt de gemeenschap praktische en gratis ondersteuning met eten en drinken (3 maaltijden per dag), communicatie (o.a. internet, satelliettelefoons), informatie (televisie met nieuws, radarsysteem) en ondersteuning bij het afwikkelen van schadeclaims.

Een mooi concept dat de abstracte verzekeringswereld een gezicht geeft en dat aan de ene kant misschien een goed marketinginstrument is maar aan de andere kant ook veel steun kan bieden aan getroffenen. De bus blijft een aantal dagen tot een aantal weken op de locatie staan en wordt bemand door vrijwilligers.

bus1

Er kan volop gekookt worden aan de buitenkant van de bus.

bus2

Binnenin de bus kan o.a. de situatie bekeken worden.

3 Responses to “Mobiele aftrap van Learning 2009”

  1. Richard Dorland schreef:

    Leuk! Ik denk ook dat mobiel leren specifieke ontwerpcriteria vereist om het zinvol in te zetten. Ben benieuwd wat je nog meer gaat tegenkomen bij Learning 2009.

  2. Hans de Zwart schreef:

    Mmmm, toch wel een beetje jaloers en zulke goede herinneringen aan vorig jaar!

    Ik ben erg benieuwd naar wat je allemaal gaat schrijven over de conferentie en zal het dan ook goed gaan volgen (meer je blog dan Twitter ben ik bang).

    Hopelijk bezoeken we de conferentie volgend jaar dan weer samen!

    Ciao en veel plezier,

    Hans

  3. Marcel de Leeuwe schreef:

    @ Richard,

    Ja dat denk ik ook, het heeft eigen kenmerken die je ten volle moet benutten. Al zullen we nog echt moeten ontdekken hoe dat dan precies het beste kan. Vorig jaar waren er ook grote bedrijven die al hun SCO’s om lieten zetten zodat ze op een BlackBerry konden worden afgespeeld. Heel fout naar mijn mening.

    @ Hans,

    Ja man, ik had je er ook graag bij gehad! Heb al veel aan je moeten denken dit jaar en zou graag jouw mening horen over bepaalde dingen. Niet ‘What would Google do?” maar “What would Hans do?”

    Tot snel, Marcel

Leave a Reply

preload preload preload