dec 18

Wilfred Rubens en ik hadden de mogelijkheid om namens e-learning.nl Nikola Pavloff van het bedrijf Simenco vragen te stellen over serious games/gamebased learning/edugames/….

In onderstaand interview is ruim een uur materiaal teruggebracht tot 10 minuten. Een aantal keren heb ik met mijn pocketcamera (Kodak Zi6) gefilmd. Heel gemakkelijk want je hoeft dan niet eens te monteren. Deze keer besloten we veel materiaal te schieten en vervolgens te gaan monteren. Het viel niet mee.

Wat heb ik geleerd van het filmen en monteren van een interview?

  • Het is moeilijk om door knippen en plakken een verhaal van te maken omdat de shots op elkaar lijken. Je moet daarom veel tussenshots maken.
  • Het bleek dat veel van mijn tussenshots niet goed waren. Het zag er te gekunsteld uit omdat ik ze voorafgaand aan het gesprek genomen had.
  • Het is handig om vragen te stellen die losstaan van elkaar (dus niet “zoals we net hebben besproken..”) omdat dan het dan moeilijk is om de vragen op te knippen en bijvoorbeeld in een andere volgorde neer te zetten.
  • Er gaat altijd meer tijd in het monteren zitten dan dat je denkt.
  • Het is niet eenvoudig om ruim een uur interessant materiaal te reduceren tot 10 minuten. Ik heb voor ogen dat dat wel ongeveer het maximum is.

Welke vragen stelden we aan Nikola?

  • Wat is het verschil tussen een simulatie en een game?
  • Voor welke leerdoelen is een serious game geschikt?
  • Wat vind jij een goede serious game?
  • Zijn games niet ontzettend duur?
  • Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van serious games?
  • Welke trends zijn er op het gebied van serious gaming?
  • Heb je tips voor organisaties die aan de slag willen met serious gaming?

Met dank aan Wilfred en Nikola!

Leave a Reply

preload preload preload