okt 26

Vandaag begint het congres Learning 2008. Dit jaarlijkse event over e-Learning van Elliott Masie is een belevenis waar je in korte tijd erg veel opsteekt en op een zeer gevarieerde manier inspirerende dingen hoort.

Vanmorgen zijn mijn ex-collega Hans de Zwart en ik naar een ‘Disney Behind The Scenes Tour‘ geweest over design. Fascinerend hoe Disney de beleving van bezoekers maar ook van werknemers centraal stelt.

Werknemers bestaan niet
Disney noemt de werknemers geen werknemers maar cast members. Deze cast members dragen geen uniform maar een ‘costume‘. En als ze komen solliciteren dan doen ze een auditie bij een castingbureau. Het lijkt allemaal een taalkundige grap maar het gaat veel verder.

Het gebouw waarin deze castings plaatsvinden is helemaal erop afgestemd om de zenuwachtige bezoeker gerust te stellen. Als je aan komt rijden en het niet ziet zitten is het zelfs eenvoudig gemaakt om om te keren doordat de straat rondloopt. Want zelfs een sollicitant die het niet meer ziet zitten moet met een goed gevoel weggaan. Dit zijn immers de bezoekers van een park een week later.

Geruststellen
Het gebouw waarin de sollicitaties plaatsvinden ziet er mooi uit met mozaïek bij de voordeur. Om de bezoeker te laten ontspannen begint men met deurknoppen die een lach uitlokken. Daarmee is de trend gezet. Eenmaal binnen ziet de bezoeker niet foto’s aan de muur van directieleden uit een ver verleden maar van Disney figuren. Die spelen een belangrijkere rol. De hele route die een sollicitant aflegt is ontworpen met het oog op het geruststellen en het prettig laten voelen van een sollicitant.

Allemaal wel erg bedacht maar wel ONTZETTEND GOED bedacht.

Ingang van het ‘Casting-gebouw’

En de deurknoppen

Leave a Reply

preload preload preload