okt 22

Ontwikkelingspsychologe Evelien Crone doet onderzoek naar het brein van de puber. Sinds enkele jaren weten we wat meer over de ontwikkeling van het brein. Crone schreef een boek “Het puberende brein“. Dit levert zeer bruikbare inzichten op voor het onderwijs en relativeert een aantal aannames die we vanuit de onderbuik hebben.

Onvolgroeide cortex
Kern is dat de frontale cortex nog niet optimaal ontwikkeld is. De frontale cortex is verantwoordelijk voor het plannen en het onthouden van informatie. Daarom kunnen pubers moeilijker de gevolgen van hun acties overzien en inschatten. De frontale cortex ontwikkelt zich langzamer dan hun emotionele breinsysteem. Emoties hebben dan ook een grotere invloed en maken het gedrag minder voorspelbaar.

Multitasken is een mythe
Een populair geluid is dat de jeugd zoveel beter kan multitasken. Tegelijkertijd huiswerk maken, 3 MSN-gesprekken voeren, een tijdschrift lezen en naar muziek luisteren; geen probleem voor de moderne Einstein-generatie. Evelien Crone rekent er direct mee af. Ze geeft aan dat de onderzoeksdata dit niet aangeven. Multitasken vereist een heel goed werkgeheugen en dat is juist bij pubers nog sterk in ontwikkeling.

Crone zegt:

Lees het hele artikel “De puber snapt er niks van” (PDF, 224 KB) uit de Volkskrant van 18-10-2008 om meer bruikbare inzichten op te doen.

6 Responses to “Multitasken is een mythe!”

  1. Job schreef:

    zeker interessant, heb het artikel uit de volkskrant nog niet gelezen maar het sluit natuurlijk aan bij eerdere inzichten over cognitieve ontwikkeling van de hersenen. Wellicht is het wel zo dat jonge mensen gemakkelijker switchen, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze bij alle 3 de msn-gesprekken even geconcentreerd/gefocussed zouden zijn.

  2. Stanley schreef:

    Ligt er misschien ook aan hoe we multitasking definieren. Als we het hebben over simultaneous information processing dan is dat nog wat anders dan snel kunnen switchen tussen verschillende taken (het ‘zapgedrag’ volgens Wim Veen). In MSN krijg je een popup als een van je buddies reageert. Je bent dan zeer tijdelijk even met dat ‘gesprek’ bezig en switcht weer naar een volgende. Terwijl je aan het typen bent, ben je niet in het leerboek aan het lezen, dus strikt genomen geen multitasking.

  3. Marcel de Leeuwe schreef:

    @ Job,

    Goed punt. Het sluit inderdaad aan bij eerdere inzichten, hoewel dit soort minder populaire inzichten niet voldoende aan het licht komen denk ik.

    @ Remko,

    Ik had je post nog niet gelezen, dank voor de tip en ik sluit me aan bij je kritische visie op dit fenomeen.

    @ Stanley,

    Goed punt. Hoe zit het dan als we muziek combineren (op de achtergrond) met het lezen? Zou jij dan spreken over multitasken? Je richt je in zo’n geval vooral op 1 ding en de muziek neem je wellicht een beetje mee. Het zou misschien echt multitasken zijn als je naar een podcast luistert en tegeleijkertijd een artikel of boek leest. Maar volgens mij werkt dit laatste nooit en interfereer je dan alleen maar.

  4. Leo schreef:

    Aandacht kun je maar één keer uitgeven. Waarom zou dat niet voor pubers gelden? Ze houden wel vaak van tempo en afwisseling, maar dat heeft m.i. meer met sociaal gedrag en communicatie te maken.

  5. Marcel de Leeuwe schreef:

    @ Leo,

    Je hebt helemaal gelijk. Sommige web2.0/netgeneratie auteurs en presentatoren schetsen ons soms wel een heel zwart/wit beeld en de werkelijkheid is wat genuanceerder.

    Hartelijke groeten,

    Marcel

Leave a Reply

preload preload preload