Jun 05

Meestal gaan we ervan uit dat een educatieve game gemaakt wordt door specialisten: game of e-Learning producenten. In Nederland worden veel games met subsidie gemaakt door een consortium waar ook zo’n professionele organisatie een belangrijke rol speelt. Een game wordt gemaakt en vervolgens gespeeld door de lerenden.

Lerende als producent
Wim Veen had het laatst over de lerende als producent. De nieuwe generatie is gewend om actie te ondernemen en om zelf content te maken. YouTube is hiervan een goed voorbeeld. Natuurlijk sluit dit idee prima aan bij een constructivistische manier van leren. Bekende voorbeelden binnen leren is het gebruik van wiki’s en blogs. Samen construeer je kennis.

Spelende als producent
We weten ook dat kinderen die spelen vaak hun eigen spel bedenken of bestaande spellen aanvullen met hun eigen regels of attributen. Door je eigen inbreng wordt het spel echt van jezelf en ontstaat er een grote betrokkenheid. Voor educatieve spellen is dit niet anders. Door de kennis en het enthousiasme van spelers in te zetten ontstaat een krachtig geheel. De lerende wordt veel actiever.

Producerende gamers
Laten we nu niet uitgaan van een game die we vooraf 100% door specialisten laten maken. Dat is een duur proces en het is redelijk moeilijk om lerenden echt te activeren. Laten we nu eens een game aanbieden waarbij de speler tijdens het spelen het spel aanvult. Dan wordt die persoon geactiveerd en wordt het echt een spel van de speler. Niet van de producent. Bovendien is het gemakkelijker om het proces bij te sturen.

Voorbeelden?
Voorbeelden zijn er zeker. Als we kijken naar de make-a-game wedstrijden dan laten we spelers de hele game zelf maken. Je kunt geen game maken zonder het model te begrijpen. Een ander voorbeeld is World without Oil waarbij gedurende 32 dagen de spelers zo’n 80% van de inhoud maakte (video’s, blogs, etc.), het verloop van de game werd afgestemd op de inbreng van de spelers. Met de tool Mediascapes is door spelers ook een prachtig location based spel te maken.

Het wordt tijd dat we educatieve games niet voorgekauwd uitserveren aan lerenden. Laat ze zelf maar in actie komen! Of vindt u dit een onzinnig idee?

Met dank aan Jeroen voor het beschikbaar stellen van mijn originele post na mijn dataverlies!

One Response to “Repost: Wie maakt een game?”

  1. Hoi Marcel,

    Graag gedaan. Eigenlijk moet je Bloglines bedanken die blijkbaar nog een rss-feed met het oude bericht in bewaard stond.

    Mocht je overigens zitten te denken over het bijhouden van een simpele back-up voor je weblog, dan is het misschien een idee om dit mbv Hyves te doen.
    Als je een Hyves account hebt, dan kun je de RSS-feed van je weblog namelijk automatisch door Hyves laten inladen in een Hyves blog-bericht (http://www.hyves.nl/profielbeheer/instellingen/blog/).

Leave a Reply

preload preload preload