Vaak wil een bedrijf of onderwijsinstelling een belangrijke boodschap laten vertellen door de koning(in) van de organisatie. De man of vrouw die het stuur in handen heeft. Die authoriteit uitstraalt. Vaak vind ik dit een slecht idee. Niet weer dezelfde pratende pakken in een flitsende video!
Natuurlijk zijn de kernwaarden van een bedrijf belangrijk en is het goed dat iedereen in de organisatie de boodschap begrijpt. Maar om je verhaal geloofwaardig te maken en echt te laten doordringen is het niet nodig om de Brulaap in te schakelen. Geloofwaardigheid en vertrouwen kun je ook verkrijgen door een anti-authoriteit in te schakelen. Iemand waar de luisteraar zich in herkent. Een gelijkgestemde. Juist niet de persoon met het topsalaris.
Voorbeeld Ikea
Bij Ikea snappen ze dit. Daar wilde ze de kernwaarden van Ikea overbrengen aan alle werknemers. Eerst probeerde men dit op de logische manier: vraag het managementteam om het in een video uit te leggen. Dit werkte niet.
Toen besloot men om iedereen die zin had een persoonlijk verhaal te laten vertellen. Niet een verhaal dat door instructional designers of marketingmensen was bedacht maar wat uit de mensen zelf kwam. Het verhaal moest over een van de kernwaarden gaan en mocht ook kritisch zijn.
Alle verhalen werden professioneel gefilmd en er vond GEEN redactieslag plaats. Op deze manier ontstonden authentieke verhalen. Toen ik tijdens Learning2007 van Elliott Masie de verhalen hoorde, begreep ik direct de waarden en wat het voor iedereen betekent. Dit prachtig voorbeeld van Digital Storytelling zorgde ervoor dat ik direct graag voor Ikea wilde werken. Ik zou ter plekke getekend hebben; dit geeft wel aan hoe krachtig de boodschap overkwam.
In totaal hebben wereldwijd ruim 1000 mensen hun verhaal verteld. Een kleine compilatie vindt u hieronder:
[…] Ikea maakt veel gebruik van digital storytelling om intern mensen te inspireren en informeren. Vorig jaar was ik bij een hele inspirerende sessie van o.a. Maggie Shelton die als learning designer voor Ikea werkt (in Nederland). Al eerder schreef ik over dit project, zie mijn stuk over betrouwbaarheid van de boodschap. […]
[…] gebruikt in leersituaties voor personeel regelmatig digital storytelling. Zie mijn vorige blogposts hier en hier. Ze hebben ontdekt dat het zelf maken van content (user-generated content), gecombineerd […]
digital storytelling bij IKEA https://www.leerbeleving.nl/2008/03/01/geloven-we-prof-dr-ceo/