aug 04

Column van augustus gepubliceerd op www.e-learning.nl over de iPad:

Kunnen we, als verstandige mensen die zich richten op de bedrijfskundige of onderwijskundige meerwaarde van ICT-gebruik, alstublieft EVEN stoppen met het praten over de iPad? Kom uit de rij, stop met het maken van filmpjes over uw iPad en vertel niet hoe u de iPad al 2 maanden geleden hebt laten meenemen uit de VS.

Is het teveel gevraagd om te stoppen met het schrijven van blogposts over uw favoriete apps, handige accessoires en het bagatelliseren van het ontbreken van Flash-ondersteuning? Twitter alstublieft niet meer over nieuwe manier waarop u in bed uw favoriete kranten leest.

Niet nieuw, toch nieuws!
Waarom veroorzaakt de iPad zoveel publiciteit? Weet u het? Touchscreens zijn niet nieuw, de Microsoft Surface tafel bent u ongetwijfeld al vaker tegengekomen op onderwijs & ICT beurzen. Ook hebben verschillende fabrikanten al functionele laptops uitgebracht met touchscreens. En Apple liet met de eigen MacBook Air al eerder zien dat een ultraportable computer ook mooi kan zijn. Internetten onderweg kunnen we ook al jaren, o.a. met de kleine en betaalbare netbooks.

iPad is geen computer
Stiekem snap ik, (nog) niet iPad bezitter, het wel! Het is namelijk helemaal geen computer! Het is geen apparaat met een handleiding. Het kan een heleboel dingen niet maar niet iedereen zit op een heleboel dingen te wachten. Een iPad is direct te snappen en je partner, collega of kind van vier jaar hoeft niet te leren hoe het ding werkt. Je pakt het op en hoeft geen 2 minuten te wachten totdat hij is opgestart. Je gaat direct aan de slag en je legt hem weer weg als je klaar bent. Het apparaat is bijna onzichtbaar en dat maakt het verschil. De iPad valt op omdat het niet gaat om de techniek. Het gaat om de inhoud en de taak die je wilt uitvoeren. Gebruikers komen direct op de plek van bestemming. Je zoekt geen startknop en 5 andere menu-opties: je zoekt foto’s, informatie op een website of wil even mailen. Met je vingers zoek je je weg. Leren over de bediening is onnodig.

Raak de kern
Lerenden hebben vaak een hekel aan uitgebreide handleidingen of een training om een leeromgeving te leren gebruiken. Ze willen daar geen tijd aan besteden. En ze hebben groot gelijk. Ze willen leren. Geen gedoe. Met apparaten zoals de iPad kunnen we doordringen tot de kern en de ruis van een ingewikkelde userinteface wegnemen. Door het onzichtbare karakter van de iPad kunnen we direct naar het leren kijken. Het dwingt e-Learning ontwikkelaars eens kritisch te kijken naar de eigen producten. De iPad houdt ons een spiegel voor. Kijkt u er eens in!


(johncarljohnson op Flickr)


(teddyb109 op Flickr)

12 Responses to “Niet meer praten over de iPad!”

  1. Jan van Nierop schreef:

    Dag Marcel,

    Je raakt de kern! Daar gaat het dus om en in scholen zou een I pad achtig apparaat daarom wel eens hoge ogen kunnen gaan gooien,

    Groet,

    Jan

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Jan,

      Fijn om dit van je te horen! En voor mij hoeft het ook niet specifiek de iPad te zijn, het gaat om de gebruiksvriendelijkheid en de meerwaarde. In de pers is te lezen dat er de komende tijd meer van dit soort apparaten op de markt komen. Drijft ons allemaal verder.

      Wie weet zit er een mooie pilot met iPads op jullie school aan te komen? Count me in!

      Hartelijke groeten, Marcel

  2. Ik snap de overgang van niet meer praten over de iPad naar raak de kern niet helemaal. Ik ga er vanuit dat je bedoeld sstop met lullen, maar nou gewoon eens doen.

    Dat vind ik ook. Ik zie heel erg veel potentie in dit medium. De manier van informatie verwerken is bij mij in ieder geval weer flink veranderd. Ik gebruik de iPhone weer steeds meer als telefoon (in verhouding). Ik doe heel veel nu op de iPad.

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Mike,

      Ik bedoelde met raak de kern dat we ons (als ontwerpers/ontwikkelaars en als gebruikers) weer moeten richten op inhoud en functionaliteiten i.p.v. op ingewikkelde userinterfaces en trainingen hoe we die moeten gebruiken. Dus inderdaad gewoon (laten) doen waar het om draait en met de inhoud bezig zijn.

      Leuk om te horen dat jouw manier van informatieverwerken weer is veranderd, terwijl sommigen de iPad zien als een grote iPod Touch neemt het voor jou weer veel taken over die je met je iPhone deed.

      Bedankt voor je reactie (en ik kijk uit naar jullie nieuwe website, prikkelende visie rondom sprookje Sjaak en de bonenstaak),

      Marcel

  3. Gert-Jan schreef:

    Stop met praten over de I-pad en toch praten we erover omdat het lekker voelt. Ik noem de hele apple marketing altijd het goed gevoel effect. Je geeft extra geld uit voor een product dan ogenschijnlijk hetzelfde kan als een ander vergelijkbaar product. Maar dit voelt zo lekker. Wat zou dat zijn?

    Wanneer je naar de Ipad kijkt is het een vergrootte i-phone. Niks spannends aan en toch vernieuwend. Ik ben erg benieuwd hoe je de i-pad zou kunnen inzetten voor bijvoorbeeld training on the job of wellicht als vervanger voor die ultra zware boekentas die kinderen nu meezeulen.
    Ik ben een techneut en kijk er ook op die manier naar. Ik wil invloed kunnen hebben op mijn apparaat. Op dit moment typ ik op een asus eee-pc netbook. De voorhype van de i-pad. Vorige maand had ik er windows 7 op draaien, nu linux. Maar ach je hebt gewoon gelijk dat de gemiddelde gebruiker daar helemaal niet op zit te wachten. No Plug just play dat is inderdaad de kracht van een i-pad.

    Jammer dat de i-pad geen flash ondersteund, want flash wordt veel gebruikt in Scorm packages.

    vriendelijke groet
    Gert-Jan

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Gert-Jan,

      Volgens mij kan zoiets als een iPad idd goed ingezet worden voor ’training-on-the-job’. Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat de zorg met zo’n ding prima uit de voeten kan. Vaak zal overigens dan een iPhone al voldoende zijn. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de Douane een app gebruikt als ze containers gaan inspecteren. Scan een sticker in en ontvang direct instructie over de inhoud en gevaren van die betreffende container. Ook zie ik bij zo’n groep de iPad als prima device om formeel te leren op een locatie waar nu zeer weinig PC’s staan.

      En als je een meer open omgeving wilt hebben dan kun je idd beter wachten op de eerste Android tablet. Ik kan me voorstellen dat je daar, als technisch onderlegd persoon, veel belang aan hecht. En Flash….daar heb ik een dubbel gevoel bij. Wel een feit dat op mijn Macs een Flash applicatie wel vaak voor storingen zorgt dus ik kan de keuze begrijpen. En iedereen lachte Apple uit toen ze geen diskettestations meer inbouwden. 😉 Maar voor al bestaande content is dit inderdaad erg vervelend en onhandig.

      Hartelijke groeten, Marcel

  4. elke schreef:

    Heb je gezien hoeveel iPad-projecten er zijn toegekend bij de Kennisnet innovatie-regeling? Kennisnet is het met je eens: de iPad is een non-issue. Terug naar teaching unplugged.

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Elke,

      Dat is bedroevend weinig begrijp ik uit je woorden? Ik kan op de Kennisnetsite niet zo vlug vinden wat de status is. Als ik zoek op de site naar iPad krijg ik overigens wel redelijk veel treffers dus er wordt wel over geschreven (http://zoeken.kennisnet.nl/?query=ipad).

      Ik hoop dat het onderwijs snel naar de kern gaat en ICT op een normale, vanzelfsprekende en inspirerende manier inbed in de onderwijsprocessen. Zodat we straks geen unplugged of plugged teaching meer hebben maar enkel ‘Teaching’ of ‘Learning’.

      Overigens zie jij bij de educatieve uitgeverijen wel de interesse in o.a. de iPad. Zie deze mooie (gratis) app ‘Letterlegger’ van Uitgeverij Zwijsen: http://itunes.apple.com/nl/app/letterlegger/id383170473?mt=8

      Hartelijke groeten en dank voor je reactie. Laten we Kennisnet inspireren en prikkelen!

      Marcel

  5. Gert Fiat schreef:

    Hoi Marcel,
    weer een mooi prikkelend verhaal, maar wat ik in alle opmerkingen, lovende verhalen, etc over de Ipad, Iphone, maar ook de lovende verhalende verhalen over de Nokia N97 en al die andere touchscreen apparaten mis is de echte kracht van die middelen (meer zijn het niet, toch?) dit zijn nl de apps (mag ik ook content zeggen of….?).

    Deze apps zorgen er voor, dat deze apparaten als gebruiksvriendelijk wordt beschouwd volgens mij.

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Ha Gert,

      Je hebt gelijk dat apps bepalend zijn. Valt bij mij wel onder de content waarvan ik aangeef dat de kracht van de iPad zit in het direct beschikbaar maken van de content. De apps verzorgen dit op een prima een eenvoudige manier. Die bepalen (als ze de GUI richtlijnen volgen) voor een groot deel de gebruiksvriendelijkheid).

      Hartelijke groeten, Marcel

  6. An Peters schreef:

    Blog met leuke weetjes over leren en ontwikkelen. Heb ‘m opgeslagen in m’ n favorieten!

    An Peters

Leave a Reply

preload preload preload