feb 13

“Waarom zou mijn school moeten gaan werken met Apple-computers?”. Deze terechte vraag is mij deze week erg vaak gesteld op het congres Onderwijs & ICT. Op 10 en 11 februari vond dit congres plaats en ik stond voor de eerste keer op de Apple-stand als Apple Distinguished Educator. Erg leuk om te doen, vooral omdat de meeste gesprekken over onderwijs gingen en niet over techniek. Maar laat ik nu eerst de vraag beantwoorden.

Wat is uw onderwijskundige visie?

Apple heeft een duidelijke visie op het onderwijs. Deze visie moet aansluiten op de visie op het onderwijs en leren van u en uw team. De visie die o.a. te lezen is op de Nederlandse onderwijssite van Apple en natuurlijk op de blog Helikon van Fons van den Berg. Heel interessant is ook de diepgaande visie waarbij 6 principes de kern vormen: ACOT2 (Engelstalige Apple site).

Als uw school gelooft in het (sociaal) constructivisme dan komt Apple snel in beeld. Kinderen, jongeren en volwassenen leren krachtiger als ze het geleerde actief verwerken. Iets zelf maken zorgt voor groter begrip en betere verankering. Met Apple’s is het kinderlijk eenvoudig om leerlingen of studenten zelf leermateriaal te laten maken. De standaard en gratis aanwezige softwarebundel iLife biedt mogelijkheden om eenvoudig leermateriaal te maken: podcasts, fotoshows, fotoboeken, video, muziek, interactieve webpagina’s en DVD’s. Leerlingen publiceren dit materiaal met een klik op hun eigen website, op YouTube of op DVD.

Apple is wel duur!

Ja, een nieuwe MacBook of iMac is in aanschaf duurder dan een PC uit de supermarkt. Thuis kan de aankoopprijs dan ook een reden zijn om niet met een Apple te gaan werken. Voor scholen ligt het anders omdat de aanschafprijs maar een beperkt deel van de totale kosten uitmaken. De zogenaamde Total Cost of Ownership (zie uitleg op Wikipedia) neemt alle kosten mee. Dus ook voor bijvoorbeeld het onderhoud. En daar zit bewezen verschil in, Macs zorgen voor veel minder kopzorgen en vergen veel minder onderhoud. Ook Nederlandse scholen zien dat de IT-kosten afnemen op het moment dat er met Apple gewerkt wordt. Dit zijn redelijk eenvoudige rekensommetjes. Overigens heeft een leerling/student met de iPod Touch, de iPhone of de iPad ook een krachtige computer in handen die tegen een lage prijs perfect binnen het onderwijs is in te zetten!

Apple is toch alleen aanwezig in het Amerikaanse onderwijs?

Natuurlijk speelt Apple op de Amerikaanse onderwijsmarkt een hele grote rol, van het basisonderwijs tot universitair onderwijs. Maar ook in Nederland worden de voordelen van het werken met Apple computers in het onderwijs steeds duidelijker. De ADE’s zijn al druk bezig in het Nederlands onderwijs om scholen op een goede manier ICT en leren te combineren en te faciliteren middels Macs. Fons schreef al dat er een aantal voorbeelden te vinden is op de Nederlandse Apple site. Bekijk eens het verhaal van het Alberdingk Thijm College in Hilversum en het Zuyderzee College in Emmeloord. Op dat laatste college heb ik zelf ook workshops verzorgd over iWeb en Moodle en het was indrukwekkend om te zien hoe alle leerlingen en docenten met de laptops hun onderwijs verrijken. Wilt u nog meer voorbeelden horen? Neem dan met mij of een andere ADE-er (zoals Fons) contact op.

Waarom geen Apple?

De eerlijkheid gebiedt me ook te zeggen dat er goede redenen zijn om NIET met Apple aan de slag te gaan op scholen. Ten eerste moet zoals gezegd de overtuiging zijn dat producerende lerenden niet lastig zijn maar dat dit belangrijk is in het leerproces. Gelooft u hier niet in dan biedt de Mac weinig didactische meerwaarde.

Een ander praktisch probleem kan optreden bij het gebruik van educatief digitaal materiaal van uitgevers. Alle leeromgevingen zijn prima te gebruiken op Macs maar voor sommige leercontent geldt dit niet. Uitgeverijen lopen niet bepaald voorop en gaan lang niet uit van algemeen geaccepteerde standaarden. Zo is het mogelijk dat digitale leermiddelen op CD-rom worden uitgeleverd en alleen te gebruiken zijn op een Windows 2000 computer met Internet Explorer 6.0. Bij deze een oproep aan alle uitgeverijen om hun materiaal echt toegankelijk te maken! Niet alleen levert dit soort beperkingen voor Mac gebruikers problemen op maar ook voor lerenden met beperkingen. Overigens is het prima mogelijk om ook op een Apple computer Windows te gebruiken. Volgens een eerder onderzoek van o.a. Computable bleek al in 2007 dat MacBooks de beste Windows laptops zijn 😉

Dus wanneer gaat u eens kijken of u Apple een plaats kan geven binnen uw school? Om te wennen kan dit natuurlijk prima in combinatie met Windows PC’s. O ja, en Microsoft heeft een prima versie van Office voor de Mac. Neem ook een hap!

47 Responses to “Waarom een Apple op school?!”

  1. Henk van Brussel schreef:

    Heel mooi, die onderwijskundige visie van Apple en de programma’s die je daarvoor in kunt zetten, maar dat is natuurlijk niet exclusief voor Apple.
    Integendeel, er zijn goede redenen om geen Mac te gebruiken in het onderwijs.
    Waarom?
    – Sinds jaar en dag maak ik (net zoals waarschijnlijk veel collega’s) mijn eigen lesmateriaal. Bij de compilatie van dat materiaal ga ik ervan uit dat de ondersteunende programma’s zo basic mogelijk moeten zijn opdat de gebruikersgroep zo groot mogelijk kan zijn. En dat zijn overwegend bezitters van een PC.
    – Scholen hebben meestal niet de laatste versies met de nieuwste snufjes en als dat wel het geval is, is dat dat meestal gebaseeerd op Windows en niet op fraaie maar kostbare Apple machines.
    – Het samenstellen van goede programma’s is eveneens een kostbare zaak en duurt weken, maanden, zoniet langer, ook voor uitgeverijen.
    Aanpassen van die programma’s is mede om die reden nauwelijks een optie.
    – Dat Windows ook op een Apple draait is een grappige oplossing, koop dan gelijk een PC zou ik zeggen, tenzij er heel goede redenen zijn om toch voor een Mac te kiezen.

    Na het bovenstaande zal het misschien verbazen dat ik op een Mac werk, dat ik zelden zonder mijn iPhone de deur uitga en dat ik uitzie naar de nieuwe iPad. Maar dat is privé (daar kan ik rustig de tijd nemen voor het draaien van Windows op Mac en via AirPort andere PC’s gebruiken) en niet voor een onderwijsinstelling.

    Misschien dat het sociaal constructivisme iets voor Apple is.

  2. Marcel de Leeuwe schreef:

    Hoi Henk,

    Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Graag ga ik in op de zaken die je ter sprake brengt.

    1) Als je wilt dat je gebruikersgroep zo groot mogelijk is dan kun je je lesmateriaal juist zo maken dat (inderdaad) met basic aanwezige functionaliteit afgespeeld/gebruikt kan worden. Dit betekent dat je gebruik maakt van web- en andere standaarden. Op deze manier kun je de content zowel op de PC als op de Mac afspelen. Of je het nu hebt over tekstformaat, videoformaat, HTML, XML of SCORM: dit is altijd af te spelen met een Apple. Goede programma’s (elke webeditor, eXe, Toolbook, Lectora, etc.) levert ook de mogelijkheid om OS-onafhankelijke content te maken.

    2) Klopt dat scholen vaak niet de laatste snufjes hebben. En inderdaad ook vaak een PC. Bevestigt mijn eerste punt om te zorgen voor basic en standaardconforme programma’s en content. Dat hoeft inderdaad niet altijd uit te gaan van de laatste en hipste programma’s. Overigens is op een Mac natuurlijk ook content te maken die zonder problemen op (ook oudere) PC’s is af te spelen. Krachtige didactische content hoeft niet de meest geavanceerde multimedia te gebruiken.

    3) Gelukkig weet ik (ik ben o.a. zelf uitgever multimedia geweest bij Noordhoff Uitgevers) hoeveel moeite het kost om digitaal lesmateriaal te ontwikkelen. Om die reden moet je juist standaarden gebruiken en niet inzetten op bijvoorbeeld ontwikkelen voor 1 browser of 1 besturingssysteem. Er zijn nu meer dan voldoende mogelijkheden om OS-onafhankelijk te ontwikkelen. Als je dat als uitgever niet doet dan sluit je misschien nu niet een grote groep uit maar neem je wel een onverantwoord risico omdat bijvoorbeeld het gebruik van een OS of browser snel een andere richting op kan ontwikkelen. Wil je toekomstvast ontwikkelen dan moet je onafhankelijk ontwikkelen. Mijn boodschap is niet dat uitgeverijen voor de Mac moeten ontwikkelen, mijn boodschap is dat ze OS-onafhankelijk moeten ontwikkelen, direct vanaf de start. En laten we eerlijk zijn: dat kan al jaren.

    4) Volgens mij zijn er meer dan voldoende redenen om een Mac te kiezen (betrouwbaarheid, gemak, lagere TCO, etc.) 😉 Als ik Windows gebruik dan doe ik dat zonder tegenzin maar met net wat minder plezier. Als je alleen Windows gebruikt dan is het natuurlijk inderdaad slimmer om een PC te kopen. Veel goedkoper en net zo bruikbaar. Ik noemde het meer als uitwijkingsmogelijkheid als iets niet werkt voor de Mac. Ikzelf heb Windows voor het gebruik nodig van 1 CMS. Dat CMS draait alleen op Internet Explorer.

    En het sociaal constructivisme is toch ook wel voor anderen interessant? Maar ook voor Apple, dat klopt.

    Hartelijke groeten en nogmaals dank voor je reactie,

    Marcel

  3. Sandra schreef:

    Ik kan thuis niet eens inloggen op school! De afstandsbediening werkt niet met Apple! Schande;)

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Sandra,

      Ja, het wordt er niet eenvoudiger op als je op afstand verbinding moet maken met het werk.

      Wanneer wordt de hele ICT nu eens echt mensenwerk zodat het zonder nadenken en prutsen ‘gewoon’ werkt?

      Hartelijke groeten, Marcel

  4. De belangrijkste reden om Apple MAC’s te gaan gebruiken in het onderwijs zijn wat mij betreft de kosten. De kostenbesparing die je kunt realiseren is enorm (je moet kijken naar de TCO, niet naar de aanschafprijs).

    Daar komt een aantal extra argumenten nog bij: Apple computers gebruiken minder stroom, ze produceren veel minder lawaai (bijna geruisloos, daarom worden ze ook in opname studio’s gebruikt) en zijn ze ook nog eens veel sneller dan PC’s. Ze hoeven niet beschermd te worden tegen virussen dus dat spaart kosten en kopzorg. Ze zijn niet te infecteren door malware of spyware. En als het dan echt moet (maar alleen dan en liever niet), draai je Fusion voor dat enkele windows programma.

    En zeg nou zelf: als kinderen “ons kostbaarste bezit” zijn, waarom zouden we ze dan niet voor minder geld met mooiere spullen laten werken? 😉

    hartelijke groet,
    Frans

    p.s ons leerplatform EducatieNET werkt vlekkeloos op de MAC en we werken aan een versie voor de iPad.

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Frans,

      Dank je voor je reactie! En ik ben het met je eens dat de TCO bekeken moet worden i.p.v. enkel de aanschafprijs. Daar verwijs ik ook naar in mijn post.

      Die virussen is ook een punt, al vraag ik me altijd af wanneer dat soort ellende ook op grote schaal de Macs gaat treffen. Tot nu toe heb je gelijk en is dit een prettig en groot voordeel.

      Hartelijke groeten!

      Marcel

  5. Job schreef:

    🙂 gevaarlijk onderwerp Marcel! Je jaagt hiermee natuurlijk de mac-hater op de barricades en de fanboy’s hebben het uitsluitend over de pluspunten van macs. Ik zou eerder pleiten voor een goed gekozen visie op leren en ICT en dan, op basis daarvan een keuze maken voor het systeem (misschien wel voor beide!). Hé, wacht eens, misschien juist wel voor beide systemen, dan leer je beide systemen te gebruiken en kun je echt kiezen voor best of both worlds.

    Ik denk dat Mac’s goed bruikbaar zijn, zeker in het constructivistische leren, heel goed zelfs. En ik moet eerlijk zeggen dat ik niet snel meer een pc zal kopen voor privégebruik, maar laten we wel oppassen met de hype van “Steve it’s amazing apple” blindelings te volgen… (http://www.youtube.com/watch?v=Nx7v815bYUw)
    En last but not least, ik geloof vooral in goede webcontent van uitgevers en contentontwikkelaars, uitleveren op cd-rom kan vind ik echt al lang niet meer.

    Groet!
    Job

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Ha Job,

      Dank voor de waarschuwing. Ik hoop niet als een fanboy over te komen want juist die visie is ook voor mij het startpunt. En ik probeer ook de knelpunten van de Mac te benoemen. Best of both worlds realiseer ik overigens met VMware. Dat scheelt weer een fysieke Windows PC 😉

      En met Steve hebben we even niks te maken. Laten we in ieder geval de keuze voor Mac/PC op degelijke, nuchtere Hollandse gronden maken. Laat de lerende winnen! En in de tussentijd moet iedereen OS-onafhankelijke content en systemen ontwikkelen (zoals EducatieNET van Frans).

      Hartelijke groet, Marcel

  6. @Job, nu moet ik uitkijken dat ik zometeen niet als “Fanboy” te boek sta. Zonder gekheid, wij draaien een kleine 30 PC’s en een handjevol MAC’s. Ik werk al sinds de 80-er jaren met PC’s en probeer dit jaar met mijn hele bedrijf de overstap maken. Ik mocht destijds met zo’n beetje de eerste MAC die in Nederland arriveerde werken (universiteit Nijmegen) en dat was een belevenis.

    Reden dat we niet eerder met MAC’s werkten: ontbreken van een goede integratie met PC’s (met name exchange). Met Leopard Snow is dat opgelost. En ja, jarenlang heb ik volgehouden dat er bij ons geen MAC zou binnenkomen. Ik wilde niet meer problemen dan die ik al had. Een integratieprobleem zou de zaak nog lastiger maken.

    Argumenten om met ons bedrijf over te schakelen: een bewezen productiviteitsverhoging (ik meet bij mezelf 40%, heb ik eindelijk tijd om ook eens op blog’s te reageren 😉 ) en vooral kostenverlaging. De beheerkosten van ons PC netwerk zijn onacceptabel hoog. Maar ook de stroomverbruikskosten gaan omlaag. Ik draai met mijn ander bedrijf(je) een paar maanden een netwerk van 3 MAC’s en ik heb daar in totaal nog geen halve dag aan hoeven “beheren”.

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Frans,

      Dank je wel voor deze duidelijke argumentatie. Ik ben het met je eens dat een aantal jaren geleden andere argumenten (met name de gebrekkige integratie) een rol speelden.

      Mooi voorbeeld van jullie eigen bedrijf. Dank voor het delen, fijn dat je daar nu de tijd voor hebt en neemt! 😉

      Hartelijke groeten,

      Marcel

  7. Henk van Brussel schreef:

    Veel van de genoemde argumenten voor het gebruik van een Mac deel ik, maar sommige programma’s die ik nodig heb draaien alleen op een PC en in voorkomende gevallen gebruik ik dus ook een PC. En ik moet zeggen, eigenlijk toch ook al (vooral de laatste) jaren zonder enig probleem. Ik ben daarom wel erg benieuwd waar Frans Maassen 40% productiviteitsverhoging vandaan haalt.

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Henk,

      Ook ik heb de afgelopen 20 jaar zonder erg veel problemen met PC’s gewerkt. Wel merk ik dat ik met de Macs en met de vele webbased applicaties die ik gebruik steeds minder problemen heb met mijn computers. Maar ik kan voor mezelf geen business case aanleggen zoals Frans dat deed. Ik merk wel dat ik met de Mac net wat soepeler werk en dat over de jaren heen ik minder ‘last’ heb van de computer dan voorheen. En het werken met de computer vind ik zeker fijner en leuker geworden. Is mij ook wat waard gezien het aantal uren dat ik dit gereedschap gebruik.

      Volgens mij moeten we kijken op welke manier we ICT willen inzetten in het leerproces. Op een gegeven moment komt dan in het proces de keuze voor een computer en OS. Dat is niet bepalend voor het succes van het gebruik van ICT in het onderwijs maar wel van invloed.

      Misschien wil Frans nog wel zijn 40% toelichten?

      Hartelijke groeten, Marcel

  8. Ivo Kremer schreef:

    Ik heb tot nu toe ervaring opgedaan met 24 Macbooks en een iMac in een Techniek lokaal van onze school en ook 34 Mac Mini’s die aangesloten zitten op digiborden.

    Mijn bevindingen tot nu toe zijn dat zowel Macbooks als Mac Mini’s kunnen vastlopen in een wit scherm bij het opstarten. Ook als er uitsluitend OSX op staat (geen Bootcamp). Dit probleem is oplosbaar door de machine volledig van de stroom te halen en de powerknop 30 seconden of langer ingedrukt te houden.

    Maar dat zou niet moeten bij een Mac. Het doet me denken aan pc’s waarbij je op F1 moet drukken als je wilt dat hij doorstart.

    Iets anders dat me nogal tegenvalt is dat de netwerkadapters in Apple computers geen PXE ondersteunen, wat de TCO juist vergroot in plaats van verkleind.

    Momenteel gebruiken we alleen Windows XP op de Macs. Dat klinkt misschien onlogisch, maar ik heb een collega die de meest waardeloze Windows pc’s samenstelt en doorverkoopt aan de school. Dan is Apple hardware een uitkomst. Ook de duurzaamheid van de hardware is over het algemeen net iets beter dan bij concurrerende merken.

    We hebben er Windows op draaien vanwege allerlei reden. Apple fans schermen vaak met het stabielere OS, maar wij hebben daar allang oplossingen voor. Bovendien is Windows XP aanzienlijk stabieler dan Windows 98, dat we daarvoor gebruikten.

    Apple fans schermen met meer veiligheid. Daar hebben we ook al oplossingen voor.

    Het enige dat mij echt speciaal charmeert is de all-in-one onderwijsoplossing die Apple aandraagt en het idee dat leerlingen zich geen zorgen hoeven te maken over verschillen in audio en video codecs.

    Maar dat laatste hebben we op organisatorische wijze weten te ondervangen door hen te waarschuwen geen al te flitsende presentaties te geven met geluid en video, maar alleen Powerpoint presentaties met tekst en plaatjes.

    Ook moeten ze een week vooraf testen met hun bestanden. Daar ondersteunen we leerlingen dan ook in, al neemt de vraag hiernaar de laatste jaren steeds meer af.

    Dit werkt al een paar jaar perfect en dat allemaal zonder OSX en iLife.

    Ik kan dus op basis van mijn ervaringen niet beamen dat de kwaliteit van het onderwijs vanzelfsprekend geholpen is met de visie van Apple. Ook een veel lagere TCO is helemaal niet zo vanzelfsprekend meer.

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Beste Ivo,

      Dank je voor je uitgebreide reactie. Vanwege mijn ziekte (kanker) is een reactie van mij erg vertraagd. Maar bij deze reageer ik nog graag op je.

      Je hebt helemaal gelijk als je opmerkt dat die witte schermen niet horen. Denk je net van de beruchte blauwe schermen af te zijn, krijg je dit. En dan heb je er ook niks aan als ik zeg dat ik dit niet veel tegenkom of zelf nooit heb meegemaakt. Een Mac is zeker niet onfeilbaar. Zelf heb ik ook wel eens een harddisk gehad die na 5 maanden ermee ophield. Pech.

      En veiligheid is inderdaad niet exclusief voor een Apple. Met de juiste voorzieningen en met de juiste afspraken zijn ook Windows PC’s veilig te maken. Er zijn alleen wat minder virussen etc. voor de Mac.

      Mijn insteek is dat je leerlingen zo goed mogelijk moet faciliteren met ICT. Dat kan met PC’s of met Apple’s (en andere alternatieven). Hardware en software moet gewoon werken, zoveel en zo goed mogelijk. Ik zou overigens dan liever geen beperkingen opleggen aan audio en video. Het gaat om de boodschap en als codecs het gebruik van video en audio limiteren moeten we dat oplossen (zoals op de Mac bijna altijd goed gaat). We moeten samen met leerlingen kijken hoe we welke boodschap het beste kunnen overbrengen. Soms is dat met alleen tekst en afbeeldingen, soms is dat met video krachtiger (zie o.a. https://www.leerbeleving.nl/2009/07/23/effect-van-multimedia-in-verhalen/

      Een lagere TCO is naar mijn ervaring echt bewezen, zelfs in scholen waar zowel PC’s als Macs worden gebruikt. En natuurlijk geldt dit niet voor alle scholen maar als we middelen zien we dit wel terug.

      Nogmaals bedankt voor je goede reactie met terechte kanttekeningen!

      Hartelijke groeten, Marcel

  9. Joost schreef:

    Beste lezers,
    Ik ben voor mijn opleiding ICT-coördinator in het PO op zoek naar literatuur (onderzoeksverslagen, artikelen enz. enz.) over het gebruik van Apple computers in het (primair) onderwijs.
    Wie o wie kan mij hier aan helpen?
    Groeten,
    Joost

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Beste Joost,

      Daar kunnen we je wel aan helpen! Aangezien ik nog steeds ziek ben is het handigste om even te zoeken op de site van Fons van den Berg http://www.helikon.nl/blog/ en op deze plek kun je hem een mail sturen: http://www.helikon.nl/blog/contact/

      Hij kan je de nodige informatie geven en als je wilt ook nog met basisscholen in contact brengen. Succes!

      Hartelijke groeten, Marcel

    • Sabine van Erp schreef:

      Beste Joost,
      Het is al een oude discussie op het web die ik vond, maar misschien is het onderwerp nog actueel voor je.

      Ik schreef afgelopen jaar een boek over iWeb “Maak websites met Mac”. Helaas schreef ik dit 2 jaar te laat aangezien Apple is gestopt met iWeb.
      Ik bied mijn boek gratis ter download aan. Ik hoop dat lezers er plezier aan beleven. iWeb is een mooi stukje software en kan lijkt me heel goed gebruikt worden voor oudste leerlingen op een basisschool.
      Heb je interesse?
      Vr.gr.
      Sabine van Erp

  10. robin schreef:

    ik vind mac niet geschik voor op onderwijs apple computer zijn moelijk te begrijpen en niet voldoende te beveiligen voor ongewens gebruik! wegens apple geen open systeem hebben dat iedereen een progama kan maken, daarom is ook veel matriaal niet beschikbaar op een apple, en wat de beveiliging betreft voor virusen. virusen komen nog wel apple heeft zo weinig virusen omdat het markt aandeel groote deels nog windows is. als ik iemand was die virusen maakt zou ik natuurlijk voor windows kiezen wegens er meer computers er van zijn, vrij logich dus.

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Beste Robin,

      Dank voor je reactie. Dat Apple computers moeilijk te begrijpen zijn, is aantoonbaar niet het geval. Wel kan ik me voorstellen dat het wennen is als je altijd Windows hebt gebruikt. Ik gebruik ook al 20 jaar Windows en dan weet je daar hoe alles werkt.

      Iedereen kan overigens programma’s maken voor Apple hoor. Het is net zo gesloten of open als Windows. Daar zit geen verschil in. En het is waar dat veel programma’s niet voor de Mac worden gemaakt. Er zijn nou eenmaal (in Nederland) meer Windowsgebruikers dan Apple gebruikers. Aan de andere kant zijn er ook weer programma’s die exclusief voor de Mac ontwikkeld worden. Vaak op het gebied van multimedia. Daar scoort de Mac toch wel, zeker als je kijkt naar gebruikersgemak.

      En met die virussen heb je gelijk: blijkbaar is het interessanter om voor Windows te ontwikkelen. Heb ik geen problemen mee dat dit logisch is. Overigens is bijvoorbeeld in de VS de Apple de meest gebruikte computer in het onderwijs. Ook daar zijn de problemen met virussen groter op Windows dan op Mac OS.

      Hartelijke groeten, Marcel

    • Ivo Kremer schreef:

      Zeg Robin,

      Neem eens de tijd om je zinnen te herschrijven, als je wilt. Je teksten zijn slecht leesbaar, vind ik.

  11. Ivo Kremer schreef:

    Nog even een reactie over het out of the box werken van codecs op Apple computers: dat is niet zonder meer waar. Wat ik op OSX doe is meestal nog Perian installeren.

    Perian is een verzameling gratis codecs waarmee de Quicktime player ineens allerlei exotische bestandsformaten kan afspelen die het normaal gesproken niet kan afspelen.

    Perian is echter niet van Apple zelf afkomstig. Dus die het-werkt-out-of-the-box praatjes van Apple niet al te letterlijk nemen is zeer verstandig.

    Afgezien daarvan is er nog het probleem van ouders van leerlingen. Je kunt een school wel over laten gaan op Apple computers, maar leerlingen die van hun ouders niets te zeggen hebben over de computer die bij hen thuis staat, komen dan wel in de problemen.

    Wat de leercurve van OSX betreft: die is inderdaad laag, maar ik ken genoeg leerlingen die Windows hoe dan ook prettiger vinden werken, omdat ze daar al mee zijn opgegroeid of omdat ze het gewoon prettiger vinden werken.

    Je kunt niet zomaar iedereen over 1 kam scheren wat voorkeuren betreft, vind ik. Iedereen is uniek en heeft eigen voorkeuren. Dat moet je respecteren.

    Op dit moment is Windows XP voor onze school nog steeds de beste keuze.

    Onze leerlingen geven zelf massaal aan dat ze de vervanging van OSX voor Windows XP als positief ervaren. Dat komt dan wel omdat ik Windows XP flink aangepast heb, waardoor Windows XP de gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en robuustheid OSX benadert en op sommige punten zelfs overtreft.

    Als je dat op basis van je eigen ervaringen ongeloofwaardig vindt klinken, heb je nog nooit een goede ICT´er ontmoet. Althans niet eentje van mijn kaliber.

    Wie hoe dan ook op grote schaal OSX wil gebruiken raad ik aan een OSX server erbij te nemen en je daarin te verdiepen.

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Ivo,

      Dank je voor je extra reactie! Ik ben het met je eens dat een Apple niet alles kan, ook ik installeer extra codecs of players zoals een FLV-player. Daar ligt nog een verbeterpunt, net als bij Windows.

      Wat betreft de situatie dat kinderen thuis een andere computer hebben: dat lijkt me geen probleem. Naar mijn mening leren kinderen met een computer werken en komen ze over de verschillen heen. Leeromgevingen zijn vaak OS-onafhankelijk. Ik zoek bij implementaties op scholen waarbij specifieke programma’s worden gebruikt ook vaak naar alternatieven. Op mijn blog vind je veel besprekingen van educatieve software (bv stopmotion software) waarbij ik vaak probeer om zowel Mac als Windows versies te bespreken. Hierbij is het doel niet om Mac te pushen maar om een leerervaring aan te bieden. Tips voor kinderen om thuis met een ander programma op hun Windows PC te werken geef ik altijd mee. Overigens weet ik vanuit mijn tijd als multimedia uitgever bij Noordhoff Uitgevers dat educatieve software vaak niet op andere Windowsversies zijn te gebruiken. Dus het gebruik thuis hangt niet alleen af van de OS versie maar ook van de versie van het OS en soms zelfs van het geïnstalleerde Windows Service Pack.

      Als Apple Distinguished Educator ben ik overigens geen technisch specialist, al ontmoet ik wel goede IT’ers. Mijn doel is altijd onderwijskundige en didactische doelen te bereiken, dat is ook mijn expertise. Overigens doe ik dat ook vaak bij Windows-scholen waarbij Apple helemaal buiten beeld blijft. Apparatuur en software zijn faciliterend voor mij.

      Ik vind het overigens niet ongeloofwaardig wat je zegt (kan ook niet zien dat ik dit ergens heb geschreven). Met aanpassingen krijgt een goede IT-er zeker Windows beschikbaar met goede gebruiksvriendelijkheid etc. Wel is de TCO aantoonbaar lager, overigens zijn dat niet alleen mijn ervaringen maar vooral de ervaringen van de scholen waar ik en mijn collega ADE’ers mee werken.

      Dank voor je laatste tip: OSX server is zeker een goede optie!

      Hartelijke groeten, Marcel

  12. Ivo Kremer schreef:

    Ik vind het trouwens erg hinderlijk dat ik mijn eigen reacties hier niet kan editen om o.a. allerlei spelfouten eruit te halen.

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Ivo,

      Dat snap ik. Ik heb het even nagekeken in mijn WordPress installatie (daar draait mijn blog op) en kan niet vinden dat ik dit ergens kan instellen/veranderen. Ik zal eens kijken of ik hier nog aanpassingen in kan aanbrengen (misschien met een plug-in?). Ik ben ook aan het zoeken op forums. Blijft wat onduidelijk.

      Jammer en ergerlijk als dit niet kan. Ik kan het wel als ik als admin inlog maar was me ook niet bewust dat een gebruiker dit niet kan. Ook hier zit de software de gebruikerservaring in de weg.

      Sorry voor het ongemak!

      Hartelijke groeten, Marcel

  13. Ivo Kremer schreef:

    Nog even dit: een bijkomend voordeel van Apple computers dat nauwelijks wordt aangestipt door de meeste fans van dat merk omdat men OSX al genoeg vindt: een Intel Mac is de enige computer waar je heel makkelijk en volkomen legaal de drie bekendste besturingssystemen op kunt installeren.

    Als je wilt dat leerlingen van alle markten thuis zijn en dus zowel goed met Windows, OSX als Linux willen werken, is dit echt een uitkomst.

    Zo’n zgn. triple boot Mac maken kan op verschillende manieren, maar ik heb een simpele manier uitgedokterd die voor iedereen die thuis is in IT, vrij makkelijk is toe te passen.

    Ik denk persoonlijk dat het slimmer is om leerlingen eerst met Windows te laten kennismaken, want het is mijn ervaring dat de overstap Windows -> OSX voor de meeste mensen makkelijker is dan OSX -> Windows. Dat laatste is een issue als ze klaar zijn met hun studie en in een bedrijf gaan werken waar simpelweg alleen Windows gebruikt wordt.

    Idem voor Linux -> OSX/Windows en Windows/OSX -> Linux. In Nederland is dat niet gauw een issue, maar er zijn andere landen die het liefst uitsluitend Linux willen gebruiken.

    Je kunt leerlingen daarom beter niet te eenzijdig opvoeden door ze alleen te laten werken met OSX, vind ik.

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Ivo,

      Volgens mij zitten we aardig op een lijn, zeker je laatste boodschap kan ik van harte onderschrijven. Kinderen en jongeren moeten kunnen schakelen en functionaliteiten kunnen benutten. Of het nu met Linux, Windows of Mac OS is.

      Overigens kreeg ik net een aardige reply op een tweet die precies gaat over de combi die jij benoemt:

      “@marceldeleeuwe gelijk: aardige discussie! Zal binnenkort ook meedoen. Wij hebben OS X, Windows, Linux op school http://web.me.com/matseglin

      Dit is een tweet van http://twitter.com/matseglin

      Hartelijke groeten, Marcel

  14. Mats schreef:

    Hallo allemaal,
    aardige discussie over apple in het onderwijs en daar wil ik zeker mijn steentje ertoe bijdragen. Ik wil eerst ingaan op de laatste opmerkingen van Ivo. Op onze school (basisschool de Werkplaats) hebben we juist ervoor gekozen om leerlingen met de verschillende besturingssystemen in aanraking te laten komen. We hebben rond 125 Pc staan (3 per groep) en een iMac voor de hele groep aangesloten aan een grote LCD scherm. Daarnaast is een kleinere groep (vrijwillig) leerlingen samen met twee enthousiaste vaders aan het programmeren met Linux.
    We hebben toen ter tijd bewust ervoor gekozen géén digiborden aan te schaffen maar een iMac met LCD scherm. Het leek ons een veel creatievere manier, passend bij ons onderwijsvisie. We hebben er geen spijt van.

    activiteiten
    Met onze Macs houdt elke groep zijn eigen groepswebsite bij. Op die site kun je van alles vinden. Eigen filmpjes, geluidsfragmenten, iStopMotionfilmpjes, podcastdingen, blogs en nog veel meer. Naar met drie verschillende websitesystemen gewerkt te hebben, besloten we uiteindelijk de oplossing met iWeb of beter gezegd voor een Mac met het softwarepakket iLife waarmee je alles meteen kunt. Het klopt dat er voor Windows de meeste programma’s te vinden zijn maar de integratie en het samenspel tussen de programma kost duidelijk meer onderhoud en tijd. We praten hier over gebruikersgemak wat zeker ter creativiteit ten goede komt. Verder doen de leerlingen en leerkrachten alles mee. Administratie, mail, tekstverwerking … We hebben office voor Mac geïnstalleerd waardoor ook geen problemen ontstaan van bestanden (powerpoint, Word) die niet opengemaakt kunnen worden. Enige last hebben we van ons copyprinter. Om de software daarvoor aan te passen kost ons € 1500.-. Een te dure grap! Daarvoor hebben we parallels geïnstalleerd waardoor we ook Windows kunnen draaien en dus ook printen. Verder kunnen we ook leerlingen laten werken op programma die helaas nog steeds niet werken met OS X (ambrasoft, Pivot, …)
    Je ziet het kan dus allemaal en wat je voor terugkrijgt is een machine waarmee je echt creatief aan de slag gaat, waarmee leerlingen ook verwerkingsopdrachten op een andere manier kunnen maken. Die verwerkingen kunnen dan makkelijk geplaatst worden op hun website.
    Ik heb een eigen website waarop ik probeer mijn creatieve ICT ideeën te beschrijven. Volgens mij kan het duidelijk verder gaan dan een leuke Powerpoint presentatie of een webwandeling.

    http://www.ictcreatief.nl/lesideeën/home/home.html

    onderhoud en kosten
    Naar rond 3 jaar ervaring met de twee systemen naast elkaar moet ik zeggen dat Macs veel stabieler werken. Met onze PC is vaker iets aan de hand, kunnen geen verbinding maken met het netwerk, vinden bepaalde mappen niet meer. Het grootste probleem is nog dat onze systeembeheerder een echte Windows man is en dus te weinig van OS X afweet. Er is dus erg weinig aandacht voor apple machines maar gelukkig is dat ook niet nodig. De kosten vallen inderdaad erg mee. We hebben toen voor iMac met LCD scherm gekozen en hoefden dus geen digibord aan te schaffen. Dan ben je waarschijnlijk met alle creatieve programma’s die je niet meer hoeft aan te schaffen goedkoper uit, zelfs in de aanschaf.

    veiligheid

    Ik heb op mijn mac trouwens wel al een antivirus programma geïnstalleerd. Voor de leuk, voor de toekomst of uit nostalgie uit mijn Windows tijdperk.

    Maar ook nu nog ben ik geen Windows tegenstander en zoek juist de goede kanten van beide systemen. Maken we er samen iets moois van en proberen we met zijn allen het onderwijs beter en creatiever te maken dat onze leerlingen hun leerplezier niet verliezen.

    Mats
    kleutermeester

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Beste Mats,

      Onder de indruk ben ik van je reactie en je website. Maakt goed duidelijk wat je met ICT kunt in de klas. Hele mooie voorbeelden waarbij de kracht duidelijk wordt.

      Wat een gezonde insteek om te kiezen wat voor een bepaald doel het beste is en om leerlingen zo een rijke variatie aan activiteiten en systemen aan te bieden. Goed om je enthousiasme terug te lezen in je reactie en op je site.

      Dank je wel voor je bijdrage!

      Hartelijke groeten, Marcel

  15. Ivo Kremer schreef:

    “We hebben toen ter tijd bewust ervoor gekozen géén digiborden aan te schaffen maar een iMac met LCD scherm. Het leek ons een veel creatievere manier, passend bij ons onderwijsvisie. We hebben er geen spijt van.”

    Het punt is alleen wel dat jullie streng konden zijn en een duidelijk plan van aanpak hadden voordat jullie van alles in huis haalden.

    Vooral aan een goed plan ontbreekt het volgens mij vaak en ik heb de indruk dat Apple er dan bijgehaald wordt om dat onvermogen te compenseren.

    Maar zo werkt het niet. Apple hardware en software kan ook dermate verkeerd worden ingezet in die zin dat je dan net zo goed veel voordeliger Windows of Linux oplossingen toe had kunnen passen.

    Waar Apple computers trouwens erg slecht tegen kunnen is baldadige leerlingen. Die kunnen behoorlijk elkaar gek maken met opties in OSX die eigenlijk bedoeld zijn voor zintuiglijk gehandicapte mensen.

    Ook slopen ze bij ons op school nu de randen van de beeldschermen van de witte Macbooks. Daar kunnen ze heel makkelijk een passerpunt tussen zetten om vervolgens te gaan wrikken. Andere dingen die ze doen is er met watervaste stiften op schrijven (die witte behuizing nodigt net zo hard uit om op te schrijven als een wit velletje papier of een wc deur).

    Wat ik ze ook vaak zie doen is dat ze met Macbooks lopen terwijl ze aan staan. Als ze rustig lopen kan dat wel uit, maar meestal lopen onze leerlingen een beetje springerig.

    Dus als je laptops wilt toepassen op je school, calculeer dan het gebruik van solid state drives in plaats van traditionele harde schijven in. Laptops met SSD schijven zijn beter bestand tegen de leerlingen 😉

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Ivo,

      Je snijdt een goed punt aan: de mate waarin de computers bestand zijn tegen echte kinderen/leerlingen. Al is dat gedrag wel redelijk extreem. Vorig jaar heb ik bij een Windowsschool een gesprek gearrangeerd met Peter de Visser, directeur-bestuurder Onderwijsgroep Zuidwest-Drenthe. Dat is een instelling waar zowel Windows als Macs gebruikt worden. Bij de Windowsschool (VO) waar ik een tweedaagse studiedag had georganiseerd over ICT & Leren was er interesse in het beschikbaar stellen van een laptop per leerling. Dit is ook de situatie waar Peter de Visser voor staat. Die heeft al een aantal jaren honderden laptops beschikbaar gesteld voor leerlingen (zogenaamde Apple één-op-één onderwijs waarbij iedere leerling een MacBook heeft).

      De zorg was in welke mate deze laptops verloren gingen of kapot werden gemaakt. Tot onze verbazing gaf Peter aan dat er in al die jaren niet één laptop ontvreemd was of kapot was gemaakt. Als reden gaf hij aan dat kinderen erg blij en trots waren op hun MacBook en dat het echt hun eigen laptop was. De ouders betaalde ook een (beperkte) bijdrage. Omdat iedereen dezelfde laptop had was diefstal ook nog niet voorgekomen.

      Hartelijke groeten, Marcel

      • Ivo Kremer schreef:

        “Tot onze verbazing gaf Peter aan dat er in al die jaren niet één laptop ontvreemd was of kapot was gemaakt.”

        Daar zou ik me niet over verbaasd hebben.
        Ik heb al eens contact gehad met iCentre, een leverancier die ook begon over het Apple één-op-één onderwijs. Na alle voordelen en nadelen daarvan afgewogen te hebben, besloot ik het toch af te raden.

        De voornaamste reden is dat ik niet van monopolies houd. Apple mag dan wereldwijd geen monopolist zijn, zodra je je school geheel en al van Apple spullen hebt doordrenkt, is Apple monopolist op jouw school. Dan ben je afhankelijk van zowel de kwaliteit als de grillen van 1 bedrijf. Kiezen kan in heel veel opzichten niet meer.

        Ik hoor bijna niemand hier praten over de problemen die OSX oplevert, terwijl ik zeker weet dat ze er zijn. Niet alleen onze leerlingen veroorzaken problemen met Apple computers, ook OSX zelf.

        Onze Macbooks hebben een jaar lang precies volgens de specificaties van Apple gewerkt en ik moest elke keer langskomen om updates te installeren, instellingen te herstellen en profielen schoon te vegen van opstart items. En dat terwijl ik over de hele school verspreid 300 systemen moet managen.

        Wat ik van Apple had verwacht was dit: installeren, instellen en je hebt er geen omkijken meer naar. Die verwachting is niet ingelost. Ik kwam tot de slotsom dat ik er dan net zo goed Windows op kan zetten, wat ik dan ook gedaan heb.

        Dat heb ik trouwens ook gedaan om het beleid gelijk te trekken met de rest van de school (waar voor het grootste deel Windows gebruikt wordt). Om eenduidigheid te bewerkstelligen.

        Dat ik zo vast zit aan Windows komt ook nog eens vanwege het onhandige applicatiebeheer hier. Ik neem aan dat aanschaf van nieuwe software allemaal via jullie ICT afdeling gaat, maar bij ons is dat niet zo.

        Bij ons op school kopen docenten en secties gewoon lukraak zelf software en omdat ze thuis meestal Windows gebruiken is dat dus meestal software die alleen op Windows werkt.

        Op een school die zo chaotisch is in z’n keuzes en voorkeuren kun je niet iets als Apple één-op-één onderwijs toepassen.

        Afgezien daarvan heb ik ook technische bezwaren. Ik kan een Apple bijvoorbeeld niet omtoveren naar een zgn. Thin Client. Dat is een soort halve computer die extreem zuinig is qua aanschafkosten, onderhoud en energieverbruik. Op die manier kun je een afgedankte pc een tweede leven geven. Voor een school die kosten wil besparen op ICT heel leuk dus.

        De PXE netwerkkaart specificaties van Apple wijken echter te sterk af van die van andere fabrikanten van computerhardware om er een Thin Client van te maken.

        Veel systeembeheer op Apple computers is bovendien decentraal (je moet er als systeembeheerder elke Apple computer apart voor langs). Windows mag dan niet volmaakt zijn, vanwege Windows Server met zijn Active Directory kan ik het meeste dat ik doe vanuit een centraal punt via het netwerk regelen (controleren, beheren, instellen en installeren).

        Ik vind het opvallend dat jullie compleet aan het benoemen van dat soort perikelen en verschillen in efficentie voorbij gaan.

  16. Mats schreef:

    Klinkt allemaal zorgelijk wat er bij jullie gebeurt. Volgens mij heeft dat allemaal weinig met de spullen te maken maar meer met de omgang ermee! Blijkbaar voelen zich de kinderen niet verantwoordelijk ervoor! Natuurlijk kan ik makkelijk praten maar de sleutel ligt in het echt verantwoordelijk maken van de spullen! Zelfs mijn kleuters zouden met een hamer uit mijn slophoek mijn (onze!) iMac kunnen laten overlijden … maar ze doen het niet. Waarom niet?

    • Ivo Kremer schreef:

      Die kinderen zijn bij ons heel makkelijk met dure spullen die niet van henzelf zijn.

      Enerzijds omdat veel ervan dat van huis uit gewend zijn (rijke en hoog opgeleide ouders) en zo verwend zijn als de pest, anderzijds is het ook de leeftijd.

      Jonge kinderen zijn nu eenmaal wat volgzamer dan de leeftijdscategorie 12-18 jaar die wij hebben.

      Wij zijn hier als VO school ook niet bepaald uniek in. Van andere scholen hoor ik vergelijkbare dingen over de leerlingen. Vooral als het beleid in wat er wel en niet mag er net zo onduidelijk is als bij ons.

      Toen ik zelf nog die leeftijd had mocht niemand in de klas eten en drinken, van geen enkele docent. Daar waren de pauzes voor, werd ons gezegd. Wij snapten dat en deden dat.

      Op de school waar ik nu werk mag dit van de ene docent wel (en zonder dat die docent er op let wat er met de verpakkingen gebeurd) en van de andere beslist niet.

      Mijn ervaring met onze leerlingen is dat als je ze je vinger gunt, ze meteen je hele arm willen.

  17. Mats schreef:

    Volgens mij moet daar toch een consequentie volgen. Een groep van 7/8 bij ons was ook erg onvoorzichtig met hun eigen iMac. Als mediawerkgroep hebben besloten dat deze groep geen vervangend apparaat krijgt. Zuur maar anders leren ze het nooit.
    Intussen gaat de hele discussie niet meer om apple op school of niet. Maar meer om de vraag hoe je de zorg en verantwoordelijkheid voor andermans spullen kunt verhogen. Verwend of niet verwend!

    • Ivo Kremer schreef:

      “Intussen gaat de hele discussie niet meer om apple op school of niet.”

      Dat zie je verkeerd, denk ik.

      Wat ik aan probeer te geven is waarom je beter niet de illusie kunt aannemen dat gebruik van Apple apparatuur en software alle ICT problemen op een school als sneeuw voor de zon doet verdwijnen.

  18. Mats schreef:

    Stikkem hoop ik dat ICT in het onderwijs binnen 5 jaar niet meer bestaat! Dat het zo in het onderwijs verweven dat we het niet meer speciaal moeten benoemen. Nu hebben we toch nog vaak het gevoel dat we met iets bijzonders bezig zijn! Maar Is dat ook zo? Ik vind van niet! Het gaat uiteindelijk om de boodschap om de leerbeleving. (Wat je website zo mooi benoemd.) Over 5 jaar is ICT overal en nergens, en Fons en wij niet meer nodig! Discussies over Apple’s en Peren op school al lang niet meer van nodig.

    5, 10 jaar, … het maakt niet uit, het gebeurt
    wel!
    Wat vinden jullie?

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Ha Mats,

      Dat hoop ik ook van harte met jou! Ik denk dat voor kinderen dit ook zo is. Die gebruiken computers, camera’s, microfoons en die dingen moeten gewoon werken. Volgens mij zou het zo moeten zijn. Of je nu een pen, webcam, boek, iPod of een camera inzet; het gaat niet om het leermiddel.

      Als we het goed doen dan wordt ICT onzichtbaar en gaan we weer praten over de kern: onderwijs, leren, passie, flow, betrokkenheid, etc.

      Het is net als met een goede user interface: als je achteraf niet kunt benoemen hoe iets werkt dan is het goed geweest. Dan heb je je taak kunnen voltooien zonder gehinderd of afgeleid te worden door de bediening.

      Op naar onzichtbare ICT!

      Hartelijke groeten, Marcel

  19. Mats schreef:

    Sorry trouwens voor de spelfouten, op een iPhone een blog beantwoorden lukt iets minder goed!
    Hopelijk is mijn boodschap duidelijk!

  20. Mats schreef:

    De boodschap was duidelijk! Helemaal mee eens!

    groet Mats

  21. Ivo Kremer schreef:

    Ik denk trouwens dat het gezond is om niet te vergeten dat het nogal wat uitmaakt welke school je bediend en wat voor eisen die school in het algemeen stelt.

    Onze school vindt het vaak al genoeg dat iets werkt, niet of het goed werkt of dat het beter zou kunnen werken. Dat merk ik als ICT’er niet alleen op het vlak van computers, maar ook op andere vlakken, bijvoorbeeld hoe netwerkbekabeling bij ons wordt aangelegd.

    Ik heb een hoofd systeembeheerder (ik ben zelf alleen assistent systeembeheerder) die netwerkkabels zo aanlegt dat collega’s en andere technici daar makkelijk hun nek over kunnen breken of per ongeluk een kabeltje kunnen los trekken doordat ze er ongezien aan blijven haken.

    Ook maakt hij zich totaal niet druk om het feit dat je verschillende netwerken heel makkelijk kunt onderscheiden door er verschillende kleuren netwerkkabels voor te gebruiken.

    Ik heb voor ons leerling netwerk bijvoorbeeld gele kabels bedacht, voor ons personeelsnetwerk blauwe kabels en rode kabels voor alles dat een server, switch, router of compleet lokaal is. Noch de directie, noch mijn hoofd systeembeheer vinden dat net zo boeiend als ik.

    Daardoor zien onze patchkasten er maar half zo netjes uit als zou kunnen. Als er een netwerkprobleem is, duurt het langer om op te lossen, maar onze directie is alleen maar geinteresseerd in het eindresultaat: “als het uiteindelijk oplosbaar is, dan is het toch goed? Waar zou je je dan druk om maken?”

    Voor het geval de link met Apple je nu ontgaat: dat wat ik wel doe en mijn leidinggevenden niet, is volgens:
    – een meerjaren planning
    – eenduidig
    – op efficientie en vooruitgang gericht
    – werklasten en tijd verlagend
    denken.

    Hetzelfde soort denkprocessen waar Apple zich van bediend en waardoor hun producten en diensten beter en beter worden.

    Als dat soort denken al binnen een school aanwezig is bij de mensen die de leiding hebben, is het volgens mij vrij makkelijk om over te stappen op 1 op 1 Apple in het onderwijs.

    Helaas zit niet elke leidinggevende zo in elkaar en dan heb je het ineens een heel ander soort school, ongeacht of het nu een basisschool is of eentje voor voortgezet onderwijs.

    Samengevat: de cultuur van de organisatie moet volgens mij goed passen bij de cultuur van Apple om een succesverhaal te garanderen.

  22. Wow! Dat is een aardige discussie geworden.

    Als ik ‘m zo doorlees, wordt er in de meeste bijdragen toch hoofdzakelijk (nee, niet exclusief inderdaad) gekeken naar de technische (on)mogelijkheden van de inzet van de Mac als leermiddel, zeg maar: de twee meest rechter componenten van 4 in Balans. Dat zijn uiteraard niet verwaarlozen aspecten van het hele verhaal, maar daar mag het uiteindelijk niet om draaien. Ivo geeft meerdere keren aan dat er onder Windows (overigens is Microsoft niet minder een monopolist in de scholenmarkt) oplossingen zijn voor tekortkomingen van de Mac. Dat lijkt me een kwestie van perspectief; de inzet van Macs lost meer dan eens weer andere issues op die in de Windowswereld spelen. Maar zoals gezegd, dat zijn vaak op te lossen kwesties, maar die vergen vaak wat kennis die lang niet altijd in scholen zelf aanwezig is. Overigens ligt een deel van die problemen (zoals de benaderbaarheid van educatieve content van uitgevers) buiten de invloedsfeer van Apple.

    Ook dat een school organisatorisch de boel op orde moet hebben om van computerplatform te wisselen lijkt me een uitgemaakte zaak, maar ook dat zijn dingen die je als school met een aantal goede partners prima kunt realiseren. Op veel scholen is eenvoudig weg te weinig know how en ervaring aanwezig om de implicaties van een switch of een overgang naar 1:1-onderwijs goed te kunnen inbedden in de organisatie en het onderwijsproces.

    Ik denk dat je met de laatste zin van je vorige post de kern van de zaak voor een belangrijk deel raakt: het is een kwestie van cultuur, misschien zelfs wel van filosofie / visie. En dáár moet je beginnen. Ivo stelt te terecht dat je als school ‘klaar’ moet zijn om aan een avontuur met 1:1-leren met Macs te beginnen. Marcel geeft dat volgens mij ook al aan. Het is niet alleen om een visie op onderwijs en de inzet van technologie daarin te hebben, je hebt ook een visie nodig op de manier waarop je wilt dat die technologie voor het leren (en doceren, twee wezenlijk verschillende dingen) wordt ingezet.

    Ik kom toch nog vaak scholen tegen waar de manier van werken met technologie zwaar wordt gereguleerd door systeembeheer en bedrijfsvoering. De keuzes voor de manier waarop in die scholen met hard- en software wordt gewerkt wordt strak afgekaderd (lees: ingeperkt) door de beheerbaarheid van de situatie voorop te stellen. Docenten en leerlingen die gefrustreerd zijn doordat ze niet de volledige vrijheid hebben om ‘hun’ (de P in PC staat al jaren voor persoonlijk immers) computer te beheren en te gebruiken. En daardoor gebruiken ze de computers net zo lief niet: ze doen namelijk niet wat we willen, want dat mag niet van systeembeheer.

    We hebben met Apple inmiddels over de hele wereld ervaring opgedaan met de implementatie van Macs op scholen. Centraal daarin staat dat de gebruiker een hoge mate van vrijheid heeft om de computer te gebruiken: zowel leerlingen als leraar zijn eigenaar en dus (administratief) beheerder van hun Mac. Dat vergroot het gevoel van eigenaarschap, dwingt de gebruiker keuzes te maken over het wel of niet gebruiken van tools, maar bovenal laat het die gebruiker de Mac inzetten als een zeer persoonlijk leermiddel. Veel ict-omgevingen op scholen zijn ingericht als een bedrijfsomgeving (met beheersbaarheid en het ‘hebben van ‘rechten’ als leidende principes) en dat past niet bij onderwijssituatie als je het mij vraagt. Marcel geeft al aan dat als je leren ziet als een proces waarin creativiteit en produceren de kern vormen, dat je dat niet wilt omheinen met zwaar gereguleerd ict-gebruik.

    Als je dat wilt, zul je keuzes moeten maken. Keuzes voor een andere manier van denken met betrekking tot je ICT-omgeving, een andere manier van denken over en de praktische support van ict-gebruik, een andere manier van denken over het faciliteren van leren. Maar veel belangrijker is dat je vooral kiest voor een heldere visie op leren, de inzet van technologie daarbij en dat je er zorg voor draagt dat leraren vaardig zijn in het zinvol (onderwijskundig en -inhoudelijk) integreren van technologie in het leren van onze kinderen. Investeren in technologierijk onderwijs vergt net zozeer een investering in mensen als in computers, wifi-netwerken, kabels, elo’s en digiborden.

    Op een aantal Mac-scholen zijn we de implementatie van 1:1-leren op een bijzonder manier aan het begeleiden, niet alleen op technisch en organisatorisch vlak, maar vooral op het gebied van professionalisering en onderwijskundige en onderwijsinhoudelijke integratie van die Macs (en aanpalende technologie) in het onderwijsproces.

    Niet alle scholen voelen zich aangetrokken tot die situatie en daarmee stelt Ivo terecht dat niet elke school het ‘in zich heeft’ om Mac-school te zijn of überhaupt een laptopschool te worden. Geen probleem toch? Dan hebben leerling en ouders nog eens wat te kiezen en ik heb een vermoeden voor welke soort school ze steeds meer zullen gaan kiezen.

    • Ivo Kremer schreef:

      “Maar zoals gezegd, dat zijn vaak op te lossen kwesties, maar die vergen vaak wat kennis die lang niet altijd in scholen zelf aanwezig is.”

      Dat geld echter ook voor Apple computers. Als scholen merken dat hun systeembeheerders geen zin hebben in het ondersteunen van aan te schaffen Apple systemen, spreken ze vaak een van hun TOA’s (Technisch Onderwijs Assistenten) aan, of stellen ze er een nieuwe TOA voor aan. Het Werkman College in Groningen heeft dat gedaan.

      Ik kan niet zeggen dat ik het daar mee eens ben. Ik denk dat veel ICT’ers op den duur vergeten dat ze uitsluitend dienstverlenend zijn en niet leidend. Als de directie besluit dat Apple computers er gaan komen, dan heb je dat als ICT’er maar te ondersteunen!

      Die TOA’s hebben al genoeg werk omhanden, die moet je niet met dat soort klussen gaan lastig vallen. Ook al vinden ze het vaak leuk, TOA’s zijn niet voor dat soort werkzaamheden bedoeld.

      Ik heb zelf weliswaar 34 Mac Mini’s, 24 Macbooks en 1 iMac de school binnen gelobbied, maar ik heb vanwege het bovenstaande tegengehouden dat onze TOA van Natuurkunde die dingen ging beheren en het beheer naar mezelf toe getrokken.

      Dat lobbyen voor Apple computers deed ik trouwens niet vanwege de visie van Apple of de kwaliteit van OSX.

      Ik koos voor Apple omdat in de periode van aanschaf, de hardware van Apple de enige was waarvan ik zeker wist dat die aan alle eisen voldeed.

      Ik ben daar behoorlijk streng in, omdat ik liever problemen wil voorkomen, dan ze telkens achteraf op te moeten lossen. Op het gebied van hardware plaatsen en afwerken (denk aan kabelgoten versus los bungelende snoeren) ben ik om die reden bijzonder streng.

      In lokalen met een beamer werd ik eerst met de vrij achterlijke procedure geconfronteerd, dat als een docent de beamer wilde gebruiken, er een ICT’er met een laptop heen moest, die aansluiten en dan kon de docent beginnen.

      Ik kon makkelijk beredeneren dat een docent er qua verloren gegane lestijd door dat soort werkzaamheden er veel meer mee geholpen was als er al een computer in het lokaal stond.

      Ook vond ik het elke keer maar weer moeten onderbreken van mijn werkzaamheden door dit soort stomme klusjes super irritant.

      Zodra er pc’s vrij kwamen die ik kon upgraden om er multimedia pc’s van te maken heb ik dat gedaan. Maar ik vond het geen gezicht, zoals die logge dingen in het lokaal stonden. Ze waren nuttig, maar in fysiek en esthetisch opzicht een sta-in-de-weg.

      Dus ik ging kijken naar kleinere alternatieven. Shuttle pc’s e.d. leken de meest voor de hand liggende oplossing, maar ik verbaasde me erover dat de meeste pc’s fabrikanten bij het miniaturiseren alleen de hoogte inkortten, niet de diepte. De enige die dat in die tijd wel deed en die ondanks de beperkte grootte een goed presterende computer af wist te leveren was Apple.

      In deze tijd zou ik voor een van de barebone pc’s van ASRock hebben gekozen of de Zino van Dell. Maar die bestonden toen nog niet of waren nog niet net zo krachtig als een Mac Mini.

      De Macbooks idem dito. Er werd mij gevraagd welke laptops ik zou aanraden voor gebruik in het nieuw te bouwen Technasium lokaal. Ik moest toen meteen denken aan laptops die het moesten zien vol te houden in een ruimte vol ronddwarreldn houtstof e.d.

      De enige laptop waarvan ik zeker wist dat die kleine ventilatie openingen met een filter had, die slechts zelden werden gebruikt vanwege het uitgekiende energiebeheer, waren de witte Macbooks die ik al eens een keer goed van dichtbij had gezien.

      Ik gruwde van het idee van alternatieve laptops met niet zelden heel grote ventilatie openingen aan de zijkant of voorkant, die daardoor makkelijk stof naar binnen konden zuigen, met alle gevolgen van dien.

      Wat de doorslag gaf voor mij, was Bootcamp en dus de optie om Windows direct vanaf de hardware te kunnen starten.

      Ik wilde iedereen namelijk een eerlijke kans gunnen. Windows voor de mensen die dat verkozen en OSX voor degenen die liever daarmee werkten.

      Helaas snappen de meeste mensen niets van dualboot systemen. In hun beleving zijn besturingssystemen en computers in teveel mate 1 geheel. Heel veel mensen hebben die scheiding van hardware-besturingssysteem-applicaties helemaal niet in de gaten. Ze snappen het vaak niet.

      Omdat Windows bij de meesten nog steeds de hoofdmoot vormt en ik de cultuur en organisatie van de school als zodanig inschatte dat implementatie van OSX weleens een heel vervelend verhaal zou kunnen worden, leek het mij beter om dat er in het Technasium lokaal dan maar geheel af te gooien en uitsluitend Windows te installeren.

      De Mac Mini’s zijn nog wel steeds dualboot OSX/Windows, maar dat komt omdat die een specifiek gebruiksdoel hebben. Daar worden presentaties op gegeven. De ene keer worden die presentaties thuis voorbereid op een Mac, de andere keer op een Windows pc. Vandaar.

      Ik beschouw mezelf niet als een voor -of tegenstander van een bepaald systeem of werkwijze, maar meer als een ICT’er die staat voor het maken van bewuste en goed doordachte keuzes.

      Ik gruw van leidinggevenden die niet goed nadenken en bijvoorbeeld een middel verheffen tot doel.

      Dat zie je niet alleen bij Apple, maar ook bij opensource. Op een gegeven moment leek het allerlei overheden wel gaaf, allerlei gratis en volledig transparante alternatieven voor MS Windows en MS Office.

      Nu zijn echter allerlei steden weer bezig met het aanschaffen van closed source. Ik denk dat dat te voorkomen was geweest door uit te gaan van de behoefte van hun computergebruikers en niet van het middel, vooral omdat het een gratis (geen licentie kosten) middel was.

      Iets dergelijks kan ook gebeuren met een school die met Apple in zee is gegaan.

      Je moet bijvoorbeeld vooraf goed bedenken dat veel van de pakketten die populair zijn op Apple computers, zoals iLife en iWorks niet verkrijgbaar zijn voor Windows.

      Ze zijn NIET multiplatform, zoals bijvoorbeeld Safari, Firefox, enz.

      Dus als mensen eenmaal aan die iWorks en iLife gewend zijn en je wilt als school ineens een andere koers gaan varen op basis van goedkope Windows pc’s: tja, dat kan niet zomaar.

  23. bastiaan schreef:

    Het nadeel van apple computers is dat de bediening een groot verschil is met Windows. En aangezien de meeste mensen thuis een windows computer hebben waar ze aangewend zijn gaat het even duren voordat iedereen fatsoenlijk met de mac uit de voeten kan.

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Bastiaan,

      Dank je voor je reactie. Ik denk dat de meeste mensen steeds meer in de browser leven en dat besturingssystemen steeds minder aanwezig zijn. Daarnaast is de overstap van Windows 7 naar 8 groter voor gebruikers dan de stap van Windows 7 naar OSX, zeker nu mensen veelal ervaring hebben met iOS.

      Tenslotte zijn er veel gratis beschikbare bronnen om het voor overstappers gemakkelijk te maken zoals http://www.macmiep.nl/ Ik denk dat het wennen dus wel meevalt.

      Hartelijke groeten,

      Marcel de Leeuwe

  24. Ivo Kremer schreef:

    Ik ben momenteel bezig met de installatie van de eerste vaste Apple TV’s in lokalen met een digitaal schoolbord.

    Leuk spul hoor, de combi van een iPad met zo’n Apple TV, dat heeft beslist de toekomst.

    Eigenlijk ben ik nu bezig met mezelf volkomen overbodig en werkloos te gaan maken als ICT’er 😉

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Ivo,

      Dank voor je toevoeging op dit draadje! Ik heb al je oude berichten ook teruggelezen en volgens mij maak jij je met jouw kennis en ervaring niet snel overbodig 🙂

      Maar ook ik ben wel erg gecharmeerd van Apple TV, zowel in het klaslokaal als thuis. Van mij mag de technologie ook wel open worden aangeboden zodat je eenvoudig via een andere telefoon of PC kunt beamen.

      Over een tijdje kijken we misschien met net zoveel verbazing terug op het gedoe met IT als dat we nu terugdenken aan de tijd van Comeniusproject waar je zelfs leerde programmeren als je ICT in de klas wilde inzetten. En waar je een hele trotse vent was als je een kleurenmonitor had in je klas.

      😉

      Hartelijke groeten,

      Marcelde Leeuwe

Leave a Reply

preload preload preload