Er wordt veel geschreven over persoonlijke leeromgevingen. Dit kun je technisch insteken. Ik merk dat ik echter niet zoek naar een soort portal-achtige oplossingen. Leren is zoveel meer dan een portal. Techniek is volgend. In een mindmap heb ik mijn persoonlijke leeromgeving geschetst.
Hij is nog niet af. Volgens mij is mijn en jouw persoonlijke leeromgeving ook continue aan het veranderen. Ik ben ook benieuwd hoe die van jou eruit ziet!
Deel eens jouw inspiratiebronnen. Dit kun je doen IN onderstaande map als je wilt. Of op je blog, wiki, video, ….
Voor een grote mindmap klik je rechtsonder op het Mindmeister logo.
—-> Beste GeenStijl,
Dank voor de ‘5 minutes of fame‘. Voor de reaguurders die zich over de aversie tegen leren kunnen heenzetten: veel plezier en lees ook eens de andere posts over e-Learning op mijn (persoonlijke) blog en dat van mijn mede-edubloggers.
Hartelijke groeten,
Marcel de Leeuwe
De belangrijkste tak die ik bij jou mis is: mensen!
En dan een onderverdeling in collega’s, partner(s), familie, kinderen!, toevallige ontmoetingen enz.
Volgens mij leer je daar uiteindelijk het meeste van…
@ Willem,
Dank je voor deze zeer belangrijke toevoeging! Ik had deze mensen niet expliciet vermeld maar nu wel als aparte tak opgenomen.
Hartelijke groeten, Marcel
Ik heb ook mijn persoonlijke leeromgeving uitgewerkt. Maar misschien wordt het wel eens tijd voor een update.
@ Wilfred,
Is die ergens te zien? Ik ben wel benieuwd!
Hartelijke groeten, Marcel
Ik mis nog klanten (als onderdeel van mensen of als aparte tak). Een aantal belangrijke leerervaringen heb ik door klantcontact verkregen.
Groeten,
Arnout
@ Arnout,
Hele goeie, ik heb hem direct toegevoegd! Hoe simpel kan het zijn? Juist door ervaring met echte gebruikers leer je heel veel over je concepten!
Hartelijke groeten, Marcel
Mooi initiatief. Wat ik zelf zou willen in mijn persoonlijke leeromgeving is feedback. Nu staat het enkel bij klanten. Maar zou het geen meerwaarde zijn dat ik op diverse soorten feedback kan rekenen: bv ook zelfevaluatie e.a
Alain
@ Alain,
Je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk leer je ook van jezelf door reflectie, zelfevaluatie, etc.
Dank je voor je aanvulling!
Hartelijke groeten,
Marcel
@Marcel: zie http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2006/11/mijn_persoonlij.html
Wat een goed idee, heb de jouwe en die van Wilfred net even bekeken, ga dat ook doen, lijkt me ook een goede oefening voor leerlingen trouwens, kunnen wij namelijk ook weer van leren.
@ Wilfred,
Wow, ik heb versie 1 en 2 van jouw overzicht bekeken, indrukwekkend. Je hebt me weer op nieuwe ideeën gebracht.
Dank daarvoor!
@ Karin,
We kijken uit naar jouw overzicht, het is inderdaad leuk en verhelderend om je eigen omgeving zo in kaart te brengen. Ik ben ook erg benieuwd hoe dit werkt bij de leerlingen en met wat voor dingen zij komen. Het zou leuk zijn als je daar een blogpost aan besteedt.
Hartelijke groeten,
Marcel
en dit soort zwevers maakt boeken. niet te hopen voor mijn kinderen want dan haal ik ze gelijk van school
@ dercks,
Ik ben erg benieuwd waar je probleem precies ligt. Daar kan ik ook weer van leren of mag dit niet? En ik ben ook wel benieuwd waarom je wel de moeite neemt om mijn bericht te lezen.
Ik hoop op een reactie!
Hartelijke groeten, Marcel
Marcel…allereerst ebn ik de enige echte…voor de rest…gaat aub heen..
Ik mis : http://www.leren.nl ; geweldige site voor alles eigenlijk. Solliciteren, leidinggeven, feedback geven, etc.
Zie http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page voor een mooi stukje mindmap freeware.
Wat houdt ‘leeromgevingen inrichten’ precies in?
@ Dercks: met zoveel spelfouten was je op GS allang weggejorist!
Vreemd, maar als ik mijn brein in beeld wil brengen, heb ik niet direct de behoefte om naar een hierarisch georienteerd hulpmiddel te grijpen. Mijn brein is namelijk een neuraal netwerk, die (zoals het woord al zegt) een netwerkstructuur heeft, zodat de categorie “kleuren” via paars met de categorie “religies” katholicisme in verbinding staat. Vergelijk het met een directory structuur en het internet. Men heeft ooit eens via een hierarchie geprobeerd om het internet te ordenen (Gopher), maar dat was geen blijvertje.
Hoe mensen proberen om zoiets complex als een gedachtenraamwerk via een mankerend instrument als een mindmap te ontsluiten zal me altijd wel een raadsel blijven. Een hype blijft een hype, een meme een meme, en domheid is onsterfelijk.
Terwijl mijn reflectie in realtime, parallel, in voor- en achtergrond tegelijk afloopt middels vele parallele sessies en het carthesiaanse theater door telkens weer andere acteurs wordt bezocht met elke keer weer andere associaties en interpretaties, sluit ik af,
“Wie ben IK, wie ben IK ZELF en zijn we dezelfden?”
Hans Bezemer
Wel grappig; vorige week heb ik een boek besteld over mindmapping op Bol.com omdat ik mijn gedachten op een andere manier wilde structureren dan met lijstjes en regeltjes. Ik gebruik het nu al voor het structureren van ideeen, notities van meetings etc. –> zeer efficient! en Zeer inzichtelijk!
25 euro op bol.com: “mindmappen voor een beter geheugen en creatiever denken” van Tony en Barry Buzan
Veel plezier
Hoe komt het toch dat bij mij in alle uithoeken steeds weer het woord “seks” staat?
Bij mij neuqen.
Vreemd.
Beste Sjef,
Het lijkt me ook slim om “strontzakken” erbij te zetten, heel vaak heb ik dat na het uitlaten van mijn hond de stront stinkt. Dan denk ik “Hey deze stront stinkt” zo ga ik verder denken en denken tot ik uiteindelijk bij de vraag kom.. “Wat is stront..?” Als je het niet begrijpt neem er een paar minuten voor …
Dhr de Vries
Doe eens niet zo interessant, alsof jouw gedachten ZO ingewikkeld zijn, dat je ze wel MOET structureren…
Sterker nog, als je je gedachten in zo’n simpel dingetje kan vatten, wellicht dat je eens wat sneller moet gaan denken.
Man, man, man. Weten jullie niets beter met je leven te beginnen als er een visuele landkart van te maken. Je bekrompen leven wordt er niet beter van. Misschien dat het indruk maakt op anderen, tenminste dat!
Mindmapping (ook als Tool) is so oud als Windows 3.1. Wat moet hier nou nieuw aan zijn. Alleen dat een sukkel, die niet in staat is, op een rijtje te krijgen hoe hij aan kennis komt, dit in een mindmap samenvat. Welke graad aan alzheimer moet je hebben om zo iets nodig te habben.
Ik mis de onderverdeling van mensen die Geenstijl bezoeken.
O.a.: frusto’s/randstedelijke debielen/fappers/vrouwenhaters/marokbashers/tbs’ers/- en ander volslagen idioten die h e l e m a a l niets aan de samenleving hebben toe te voegen. Kijk, dat mis ik.
Maar ga u gang…….
Hallo Marcel,
Ik respecteer je moeite om de mogelijkheid te bieden om andere mensen een concreet inzicht te geven over hun persoonlijke leeromgeving.
Maar ik vraag me af voor welk niveau deze mogelijkheid is gecreerd. Mijn eigen ingeving zegt me basisschoolkinderen. Want op latere leeftijd ga je denk ik inzien dat je persoonlijke leeromgeving en het proces daarvan, heel erg complex is. Je dit niet kan indelen. Want welke indeling in catagorieen, subcatagorieen etc (en je kan zo ver gaan dat je zelf wil) dan ook, deze zullen altijd elkaar gaan overlappen. Het is niet meer logisch, je eigen mindmap is er een zeer goed voorbeeld van. Want je ziet eigenlijk alleen maar een paar hoofdcatagorieen (ondanks dat je mindmap dit niet laat zien). Zoals voornamelijk: Mensen, Zelf.
Mensen schrijven boeken/blogs/tijdschriften, je ontmoet mensen bij congressen/bijeenkomsten, mensen zijn klanten – je doet er zelf; research voor, dat doet het niet uit zich eigen. Communiceren doe je hoofdzakelijk vooral met mensen. Want niet iedereen heet Martin Gaus of commercieel dodenfluisteraar Derek Ogilvie.
Het is niet meer als een spelletje dat mensen (meestal verplicht in werk -of schoolverband) moeten uitvoeren. En wanneer klaar met deze opdracht, het onmiddelijk weer vergeten en verder gaan met hun leven/ leerproces.
Ik hoop dat je hier feedback op kan geven, zodat ik van jou visie ook kan leren. Misschien mijn eigen visie zelfs aanpassen.
Vriendelijke groet,
Pjotr
Te gek, die aanpak van je. Ik ben docent in het onderwijs en ik merk dat mijn leerlingen op een heel andere manier denken dan dat wij ouderen gewend zijn. De jongeren, de nieuwe mens dus, zapt door zijn hersens, gebruikt zijn hersens als een netwerk. Dus een hiërarchische structuur van regels en opsommingen is niet aan hen besteed. Neem een vak als geschiedenis, daar hangt alles met elkaar samen, veel meer dan jaartallen suggereren. Maak een structuur over de tweede wereldoorlog met jezelf als uitgangspunt. De eerste tak zegt dan: toen was ik nog niet geboren. Maar dat levert de vraag op, wie wel? Ouders? Nee. Grootouders? Waarschijnlijk niet. Overgrootouders? Waarschijnlijk wel. Wie waren dat? Waar woonden ze? Hoe zagen ze eruit? Wat was hun reactie op de oorlog? Kenden ze Anne Frank? Waar kochten ze hun kleren? Als leerlingen die vragen gaan stellen, kunnen ze hun structuur maken. Vraaggestuurd en hersengestuurd. De docent kan dan met de jusite coachvragen de leerlingen begeleiden. En dat is veel nuttiger dan dat de docent droge verhalen met dorre jaartallen staat te vertellen.
O kut, wat is dit erg.
Mijn intense beleving vindt plaats op woensdagavond en in het weekend al naar gelang ik van mijn maatje de staaf mag hanteren. En echt hij kan dan geen maat houden, en ik geen rust.
Hoi Marcel,
het openen van je mind maakt heel wat los zeg. Had je dat gedacht?
Gert
smile je staat op geenstijl
“Elke gek heeft z`n gebrek”.
Ik vraag me af waarom de kids van vandaag toch zo anders moeten worden benaderd als “vroeger”. Zitten ze nu opeens anders in elkaar?. Nee dus, laatse enquete onder jongeren…we worden veel teveel verwend en willen meer plichten!. In de klas letten ze niet op omdat de leraren geen structuur bieden en cool willen doen. Gewoon discipline en respect, tis zo makkelijk ..
Voor wonderen kijk elke dag”koenski-beteweter.blogspot.com”.
Reuzeleuk, maare…
Bestaat er ook zoiets voor kinderen boven de 12?
@ Thomas:
Ja, http://www.leren.nl heeft inderdaad goede inhoud. En dank voor je tip over Freemind, dit is inderdaad een hele goede open source mindmap app die ik zelf ook erg graag gebruik.
Over de ‘leeromgevingen inrichten’: als je een opleidingstraject inricht waar je e-Learning als vorm gebruikt voor een bedrijf of school dan gebruik je daar vaak een elektronische leeromgeving (ook ELO of LMS genoemd). Met zo’n platform kunnen studenten of cursisten samen leren en communiceren, kunnen toetsen afgenomen worden, kunnen bestanden gedeeld worden etc. Als je zoiets inricht dat moet je dat technisch doen maar belangrijker is om te bedenken hoe je mensen wil laten leren. Als je bijvoorbeeld belangrijk vindt dat mensen samen leren dan activeer je functionaliteiten als forums, blogs, wiki’s etc. en bedenk je inspirerende leeractiviteiten.
@ Hans Bezemer,
Ik zeg niet dat mindmappen voor alles een oplossing is. Mij helpt mindmappen bij mijn werk om bijvoorbeeld trainingen of presentaties rondom een bepaald thema te structureren. Ook in trainingen gebruik ik vaak met een groep of individueel mindmapping. En je hebt gelijk dat dit altijd een versimpeling is van wat je in je hoofd hebt. Net zoals je eigen blogposts op je blog een reductie zijn van wat er in je hoofd (rondom Linux of wat dan ook) zit. Ik neem aan dat het structureren van je gedachtes in een blogpost voor jou een aardige manier is.
Zo geldt dit voor mij ook en soms gebruik ik daar een mindmap voor. Niet omdat het een hype is (volgens mij is mindmapping geen hype, misschien 5 jaar geleden?), niet omdat ik er slimmer door zou worden maar omdat ik het handig vind. Vooral als het over belangrijkere dingen gaat dan een ‘persoonlijke leeromgeving’ 😉
@ Taco
Leuk dat je daar induikt. Als je op mijn blog kijkt naar https://www.leerbeleving.nl/tag/mindmap/ kom je nog wel meer interessante bronnen tegen om deze manier van structureren. Sommige GS reaguurders zien het als een hype, dat was het misschien 5 jaar geleden. Voor sommige momenten is het een handige manier. Overigens heeft Thomas hierboven ook een mooi gratis, open source mindmapping tool genoemd.
@ Weetniet
Lezen is ook een kunst. Volgens mij vermeld ik nergens dat mindmappen nieuw
is. Het is nog wel ouder dan Win3.1, dat is lezen overigens ook. Maar F5 gerust verder om dat grote hoogtes te stijgen. Succes.
@ Pjotr
Dank je voor je inhoudelijke reactie. Het is niet mijn intentie om uitputtend te zijn. Ik was alleen begonnen met een snelle inventarisatie van de manieren waarop ik zelf iets opsteek. En dat zijn vooral de vele contacten, daar heb je gelijk in. Wat me opviel aan mijn inventarisatie was de vaak virtuele, informele contacten me veel nieuwe dingen opleveren en in mindere mate de gestructureerde en georganiseerde leeractiviteiten zoals cursussen en trainingen. Dat was voor mij 10 jaar geleden wel wat anders. Ik was en ben benieuwd op welke manier mensen leren, dat is ook mijn professie en passie. En reacties van mensen brengen me op nieuwe ideeën, dat is ook wat ik leer door te bloggen. Het is niet alleen het structureren en reflecteren maar vooral doordat anderen met aanvullingen en reacties komen.
Zoek achter deze post dus niet teveel, lees eens wat van de andere posts en wie weet zit er iets interessants bij.
@ S.H. Keukenmeester,
Interessante observatie van je leerlingen. Geef je zelf ook geschiedenis of is dit een toevallig voorbeeld. Lijkt me inderdaad een mooie manier om kinderen te betrekken en ze duidelijk te maken hoe het zit. Wat in je voorbeeld misschien ook bruikbaar is zijn de online manieren om (interactieve, multimediale) tijdlijnen te maken, zoals bijvoorbeeld kan met http://www.timerime.com
@ Gert,
Nee, dat had ik niet gedacht 😉 LOL
@ koenski De beterweter,
Ik ben het helemaal met je eens dat niet per se alles anders is. Ook ik geloof in een structuur en discipline in onderwijssituaties. Ik had op de pabo bij een stage (oei, jawel ik ben een paarse broek 😉 een leraar die favoriet was maar wel de strengste leerkracht die ik ooit had gezien. Die nam een klas over die al meer leerkrachten overspannen hadden gemaakt. Van die man heb ik geleerd dat je juist niet alles maar goed moet vinden en dat je kinderen met passie en mooie leeractiviteiten kunt boeien. Wel denk ik dat de rol van lerende verandert, als ik zie naar alle bloggers (inclusief jezelf) dan zie je wel dat de kinderen van vandaag een actievere rol hebben in het leerproces. En dat is denk ik wel toe te juichen want het maakt het onderwijs leuker (voor leerlingen en leerkrachten) en effectiever. Moet alleen niet doorschieten zoals sommige VO-scholen waar leerlingen nog maar minimale contacturen hebben.
Hartelijke groeten en allemaal bedankt voor de reacties. Vergeet niet terug te komen en voeg me even toe aan je RSS-reader.
Marcel de Leeuwe
@ Pleiade,
Ja hoor, ik stuur je wel een berichtje via je blog als je 12 bent geworden. Dan kun je met je hond gaan mindmappen. 🙂
Hartelijke groeten, Marcel
Mijn meintmep is totaal verneuqt. Mijn mijnd zit vol met dode modoms, gewillige sletten, fransicko van jeaulig die door een paard word genomen, duizend bommen en granaten, varkenshuiden en moskeeen, mijn Bentley en een Glock. De applet sloeg hier van op hol. Wat nu?
@ Marcel,
Dat maakt behoorlijk wat los…
Maar je hebt in ieder geval wel de aandacht:-)
Ik heb jou destijds een mindmap zien gebruiken bij Stoas en sindsdien gebruik ik soms een mindmap in mijn werk, bijv. voor het inzichtelijk maken van processen en systemen of de opzet van een didactisch ontwerp.
Ga dus vooral door met het delen van technieken met anderen! Ik leer daar in ieder geval van.
Groeten,
Tobi
@ Tobi Boas,
Hoe kom je nou aan deze naam? 🙂
Ach, de methode van mindmappen is al heel oud en soms handig, that’s all. Fijn dat jij er in ieder geval iets aan hebt gehad.
Cheers, Marcel
Net hoorde ik van marketing manager dat ze gisteren vanuit deze actie meer dan 3000 hits hebben gehad.
Blijkbaar roepen de reaguurders vragen aan de ene kant af of ik niks beter te doen heb maar vinden ze wel genoeg tijd om naar zo’n grijze sokken, paarse broeken lutsers methodiek als mindmappen te kijken.
😉
Namens MindMeister hartelijk bedankt.
Marcel
@ Marcel
je vergeet dat je het presenteerd alsof het nieuw is, alsof dat alles uit je eigen kop ontsprongen is, en die andere arme stakkers trappen daar ook nog in.
PS: het gaat er niet om of ik genoeg tijd heb om naar zo’n methode te kijken, het gaat er meer om dat er al genoeg doorgewaaide types van jou soort rond lopen, die altijd weer beweren iets nieuws te hebben, maar bij nader betrachten niets anders is als een oud wiel met een nieuw kleurtje. En dit moet duidelijk gemaakt worden. zeker als zulke types daar ook nog een voordeel mee proberen te halen over de ruggen van niets wetenden.
@ Weetniet,
Ik presenteer volgens mij niet of mindmappen of wat dan ook van mij is. De mindmap die ik heb gemaakt is natuurlijk wel van mij maar ik heb het niet over de methode. Ik zou willen dat ik dat bedacht had. Maar goed, graag hoor ik wat je nou precies bedoelt.
Graag hoor ik ook over welke arme ruggen ik iets doe. Deze blog is een persoonlijke blog, ik verdien er geen geld mee en iedereen die leest die doet dit op vrijwillige basis.
Ben benieuwd of je wat beter kunt uitleggen van wie ik op welke manier benadeel met mijn blog. En waar ik roep dat alles wat ik zeg helemaal nieuw is en een hype is. En kijk dan even op mijn blog i.p.v. op de post van GS, want die tekst daar heb ik natuurlijk geen invloed op.
Hartelijke groeten, Marcel
Beste Marcel,
Mogelijk een aanvulling als het over mijn leerbeleving/rendement gaat. Gesprekken voeren in organisaties over leerbehoeften die niet nog ‘geland’ zijn geeft inzichten in het betrekkingsniveau van organisaties. Neem b.v.het CGO en de toegang tot de betekenis van de begrippen voor de dagelijkse praktijk.
Het face en face gesprek geeft inzicht in b.v. de blauwdruk van organisaties en scholen die onbewust denken te kunnen ontkomen aan het maken van (mentale, spirituele en fysieke) verbinding. Ik denk aan contexten als: de krachtige leeromgeving, integrale verbinding als voorwaarden tot leren, leerinterventies afstemmen op de vraag etc. etc.
Dit is naar mijn opvatting warme aandacht en het tegenovergestelde van marktonderzoek in traditionele zin.
Hartelijke groet,
Hanny
[…] tool MindMeister. Dankzij GeenStijl. Vorige week kwam er een stukje op de site GeenStijl over mijn post over een persoonlijke leeromgeving. In de post had ik een MindMeister map […]
[…] van je persoonlijke leeromgeving, zoals die van D’Arcy Norman, Wilfred Rubens of van Marcel de Leeuwe, ook een ‘rivier van leren’. De laatste kan je zien als een tijdlijn van de […]
[…] eigenlijk zou willen. Aansluitend op de persoonlijke leeromgevingen zoals die door anderen (bijv. Marcel de Leeuwe en Wilfred Rubens) ook wel is besproken ben ik ingegaan op hoe je dat zou moeten en willen […]
De website is een publieke mindmap van mindmeister over mobileren.
Mobileren is een leervorm waarbij in een mix allerlei media worden ingezet.
Ik ben op zoek naar praktijkvoorbeelden van een rijke leeromgeving met een mediamix voor http://www.leraar24.nl
Hoi Willem,
Dank je voor je reactie. Heb je wellicht nog een url voor ons van die mindmap. En je bedoeling is dus dat iedereen die mindmap aanvult?
Hartelijke groeten,
Marcel
Hoi Willem,
Ik zie nu dat je je naam had gelinkt naar de mindmap. Ziet er goed uit.
http://www.mindmeister.com/34774720/mobileren
Hartelijke groeten, Marcel