U&I Learning heeft een aantal leuke online, multimediale nieuwsbrieven uitgebracht rondom e-Learning. In deze ‘e-Learning Academy’ wordt op een leuke en kritische manier in een soort mini-lesjes bepaalde aspecten van e-Learning besproken.
Nu hadden ze mij gevraagd (naar aanleiding van mijn frequente berichten op mijn blog) om een bijdrage te leveren aan de nieuwsbrief die deze keer over digital storytelling gaat. Natuurlijk vind ik dat leuk om te doen en bij een bezoek aan het mooie pand in Eindhoven zijn er wat vragen gesteld. Het was een leuke middag met enthousiaste e-Learning professionals en de video is mooi verwerkt!
Via deze link kom je in de U&I omgeving terecht waar je je gratis kunt registreren. Je kunt dan ook de vorige edities van de nieuwsbrief bekijken, en zeker als je geïnteresseerd bent in het educatieve gebruik van video dan is dit leuk om te bekijken.
Klein minpuntje waar de dames en heren in Eindhoven toch eens over moeten nadenken: er wordt SilverLight gebruikt en de inhoud is alleen op een Windows machine goed af te spelen en zelfs daar moet je per se IE gebruiken. Aangezien het aantal gebruikers van Internet Explorer rap vermindert zou imho inhoud met meerdere browsers bekeken moeten kunnen worden. Of ben ik nu te kritisch? Of te principieel?
Algemene vraag waar ik ook binnen mijn werk mee te maken heb: hoe belangrijk is het om je e-Learning content multibrowser en multi-OS te ontwikkelen? Iemand een mening?
Ik volg de minilessen van U&I ook al een tijdje (erg leuk). Waarom U&I Silverlight gebruikt, is mij ook onduidelijk. Binnen de organisaties waar ik voor werk is het nog 100% Internet Explorer (6.0!) wat de klok slaat. Ik merk echter wel dat veel mensen die cursussen thuis volgen andere browsers gebruiken. Ik test de content dan ook altijd in Firefox.
Chris Dorna
Ik heb begrepen dat je Silverlight ook in andere browsers kunt gebruiken. Draait sinds gisteren prima binnen Safari op de MacBook van mijn vriendin.
Verder vind ik ook dat e-learning content platform- en browseronafhankelijk moet zijn.
Nadenken over je publiek schaadt nooit, vind ik.
Als je je publiek wilt inperken, vanwege een lucratief sponsorcontract,
of als je het monopolie van je OS wilt handhaven,
dan kan ik me voorstellen dat je e-learning exclusief wilt houden.
Alleen voor Windows en IE.
Ik zou het anders doen, maar ik heb een minder gangbaar OS.
Dus ik vind het fijn dat je zeurt over platform onafhankelijkheid.
Nou zeuren we al met z’n tweeën.
Ze kunnen al bijna niet meer om ons heen!
@ Chris,
Silverlight is op zich wel een aardige techniek die (zoals Wilfred terecht opmerkt) wel door andere browsers kan worden gebruikt. Ik draai het op mijn Mac ook al een hele tijd goed.
Binnen de content van U&I is er iets anders dat de compatibiliteit in de weg zit.
Je hebt overigens gelijk dat het thuisgebruik van alternatieve browsers zoals FireFox, Chrome en Opera nog steeds groter is dan in de meeste bedrijven.
Ik denk echter wel dat je volgens de W3C standaarden kunt ontwikkelen, dan sluit je minder mensen uit.
Hartelijke groeten, Marcel
@ Wilfred,
Je hebt helemaal gelijk (zoals je zelf ook hebt uitgevonden), dus er zit in de content iets anders waardoor het in ieder geval op de Mac niet toegankelijk is (zowel FireFox als Safari laten het afweten).
Het is wel zo dat als je platform- en browseronafhankelijk ontwikkelt, je soms bepaalde functionaliteiten niet kunt gebruiken. Aan de andere kant maak je de kans kleiner dat je content ook nog steeds afspeelbaar is als er een update van je browser plaatsvindt.
Hartelijke groeten, Marcel
@ Elke,
😉 Fijn dat ik wat zeursupport krijg. Dan voel je toch niet zo alleen. Soms is niet alleen geld overigens een reden maar ook is het soms gemakkelijk als je maar voor 1 OS en 1 browser moet ontwikkelen. Je hoeft dan minder te testen en kunt specifieke voordelen en kenmerken van die browser benutten.
Ook heb ik vaak gemerkt dat bij een klant maar 1 standaardbrowser werd gebruikt (altijd in dat geval IE). Een gebruiker kan niet kiezen voor een andere browser. Bij maatwerkcontent is dan de relevantie om multibrowser te ontwikkelen weggevallen.
In het basisonderwijs is de IE ook nog erg dominant. Toch vind ik dat je je content principieel browseronafhankelijk moet ontwikkelen. En ook vanuit een praktisch perspectief: het kan zomaar zijn dat IE om wat voor reden dan ook snel wordt ingewisseld. Dan is je content niet meer afspeelbaar. Zeker in de ‘cloud-computing’ ontwikkelingen is dit steeds belangrijker.
Maar er is nog een hele weg te gaan. Bewustwording van de markt (zowel bij klanten als bij aanbieders) is de eerste belangrijke stap.
Hartelijke groeten, Marcel
Dit aspect blijft lastig. Vanuit een meer pedagogisch standpunt op de techniek vind ik het schandalig om enkel voor een OS en browser te ontwikkelen. Het komt respectloos over en je sluit mensen uit. Je bouwt ook geen bibliotheek of winkel waarin mensen van Nederlandse afkomst tussen de 15 en 20 jaar binnen mogen/kunnen komen, omdat we de bieb/winkel alleen voor die mensen gebouwd is. Natuurlijk is een OS en browser heel wat anders en kan je je daarin aanpassen, maar je communiceert wel redelijk een vergelijkbare boodschap. Je toont geen respect voor de keuze van je klant/bezoeker die een andere OS en/of browser kiest. Op dezelfde manier had een docent van me ook kritiek op omgevingen als Hyves (dwingt je ook om een bepaalde browser te kiezen) en elo’s als blackboard (toont juist geen vertrouwen in de gebruiker). Wat ze in ieder geval moeten communiceren is dat ze de keuze van de gebruiker respecteren, ongeacht of ze het ondersteunen of niet.
Vanuit een technische standpunt kan ik je vertellen dat het bijzonder lastig is om OS en browser onafhankelijk te ontwikkelen. Dat is soms een ware ramp en kies je dan voor een bepaalde techniek die het wel echt goed doet, dan voor alle browsers maar half werk leveren. Voor een eerste release kies je dan voor de techniek die het meest dekt. (windows, IE enz) Dit valt ook deels te verwijten aan bedrijven als Microsoft die gewoon slechte browsers leveren die de standaarden niet goed hanteren of juist andere software niet ondersteunen en zo een monopolie willen houden. Dat werkt ontwikkelaars dus alleen maar tegen en ben ik eerder geneigd om bedrijven als Microsoft (en Apple) te bekritiseren dan ontwikkelaars voor een dergelijk e-learning platform. Vanuit deze gedachte voel ik dan meer vanuit de principe van open source.
Uiteindelijk neig ik om naar de menselijke kant van de techniek te gaan. Uiteindelijk moet dergelijke software OS en browser onafhankelijk zijn. Ik hoop dan ook dat de techniek dat steeds beter gaat ondersteunen en dat we vanuit de mens gaan denken en niet zo “technology driven”.
@ Jeroen,
Dank voor je erg uitgebreide reactie!
Ik ben het met je eens dat het lastig is, op allerlei manieren. Je pedagogisch standpunt snijdt hout. Het openstellen van je content voor een bredere groep toont respect voor je klanten.
Vanuit technisch standpunt kan ik met je meegaan al vrees ik dat we in onze eigen voet schieten als we alleen voor IE ontwikkelen. Wat ik in een andere reactie al schreef: als dadelijk IE minder populair wordt dan heb je ook een probleem. En met de meeste auteurstools (van Dreamweaver t/m eXe/Lectora etc.) kun je prima W3C compliant content opleveren. Alleen met zelf ontwikkelde tools kun je gemakkelijker tegen beperkingen aanlopen. Met open source heb je dat je eerste pedagogische standpunt-punten algemeen geaccepteerd worden. Open is niet alleen van toepassing op de broncode maar geeft ook iets aan van de houding naar niet-technische zaken.
Vanuit de mens/klant gezien moet volgens mij content gewoon werken. Maakt niet uit wat je gebruikt. Dan maar wat minder exotische interacties. Richt je maar op een sterk didactisch ontwerp. Klop het desnoods de HTML/XML in een simpele texteditor.
Hartelijke groeten, Marcel
@Marcel: Das waar! En natuurlijk gooien we onze eigen glazen in als we alleen voor IE ontwikkelen. Maar ik wou aangeven dat het een logische keuze is om te beginnen voor ontwikkelaars…. op het moment dan.
En W3C compliant content betekent nog geen goed gebruikersgemak. Browsers gaan er toch verschillend mee om vaak. Vooral IE vroeger.. geen idee of dat nog steeds zo erg is.
Bedankt dat mijn pedagogisch standpunt hout snijdt… dan zit ik toch op de goede weg op dat vlak ;-).