Apple is met een grote inhaalslag bezig in het onderwijs. User generated content en andere attractieve didactische activiteiten zijn heel erg eenvoudig als je een Mac gebruikt als gereedschap.
Gelukkig had ik de mogelijkheid om een aantal vragen te stellen aan Fons, een invloedrijke inspirator op het gebied van de inzet van creatieve technologie in het onderwijs.
Deze ‘Apple Distinguished Educator’, blogger (Helikon), eigenaar van creatief bedrijf Helikon én organisator van de eerste TeachMeet bijeenkomst beantwoordde de volgende vragen:
- Waarom ben je dé Mac-man?
- Waarom ben je een onderwijsman?
- Wat doe je in het dagelijks leven?
- Hoeveel % ben je in het onderwijsprojecten met techniek en hoeveel met didactiek bezig?
- Wat voor publiek trekt je blog en waarover schrijf je?
- Tips voor mensen die willen gaan bloggen?
- Wat is een spannend stukje op een blog?
- Zie je de ‘Long tail’ in je eigen blog?
- Wat is de kick van het bloggen?
Ha Marcel (en Fons)
Leuk verhaal maar het ‘mac-is-great” gehalte is wat mij betreft aan de (te) hoge kant. Ik mis nog praktische voorbeelden waarom een mac in het onderwijs nou echt beter is dan een pc. Het is een mooi apparaat natuurlijk en, ok ze zijn (in vergelijking met windows pc’s) wellicht stabieler, maar ik zoek naar meer argumenten.
Met name het gebruiksgemak van de mac is voor mij een belangrijk punt om te kiezen voor een mac in het onderwijs. Met name een intuïtieve interface en de idiot-proof uitstraling. Ook is de standaard software (zoals iMovie) gewoon prima voor elkaar. Maar, hoe pas je dat nou effectief in het onderwijs toe?
@Job – Met een titel als “Vragen aan Mac-man Fons van den Berg” kun je natuurlijk geen kritische Mac-noten verwachten. 😉
Leuk filmpjes, vlot opgezet, leuk om effe wat meer de horen van de “man achter Helikon”.
@pierre ik verwacht ook geen kritische uitlatingen over macs maar zou het leuk vinden om juist de meerwaarde van een Mac te horen.
@marcel vind dat die filmpjes veel toevoegen aan leerbeleving. Eens kijken of ik ook zo cam van sinterklaas kan krijgen.
Leuk om het gezicht te zien van de man van Teachmeet. Ook leuk verhaaltje, maar vooral het eerste voor mij! Ben steeds wel beetje (voor zover ik dat kan en snap hoe het moet :-)) bezig teachmeet te promoten.
@ Job,
Je snijdt een goed punt aan. Als je Fons zo glunderend hoort praten over de Mac dan denk je als hardcore Windows gebruiker: “en wat biedt dit meer dan mijn PC”?
Alvast mijn idee: zelf werk ik met beide systemen. Ben met allebei vaak tevreden en ik ben geen fanboy van het een of het ander. Liever kijk ik kritisch wanneer ik welk systeem gebruik. Aan beide zitten voor- en nadelen.
Argumenten voor Windows:
Windows is een systeem dat steeds gebruiksvriendelijker is geworden en dat mensen kennen. Ook leerkrachten en docenten. Dat is een voordeel voor mensen die soms weinig met IT hebben. Ze voelen zich vertrouwd met Windows. Feit is dat veel educatieve digitale content momenteel alleen voor Windows geschikt is. Ander belangrijk voordeel is dat een IT-afdeling op een school vaak veel kennis heeft van Windows en problemen gemakkelijker op kan lossen, er is geen angst voor Windows.
Argumenten voor de Mac:
Doordat de hardware en software optimaal op elkaar is afgestemd heb je minder technisch omkijken. Het lukt mij gemakkelijker om multimedia content op mijn Mac af te spelen. Niet zoeken naar stuurprogramma’s etc. Het werkt zonder nadenken. Standaard is er prima software aanwezig om multimedia te bewerken, dit zit naar wat ik begrijp ook bij de uitgebreidere versies van Windows, de bediening van de Apple software is echter imho nog onovertroffen. Heel eenvoudig. Bij het aanschaffen van een zware multimedia laptop merkte ik verder dat bij eenzelfde configuratie een Apple MacBook Pro minder duur was dan een vergelijkbare Dell. Dit was voor mij verrassend en doorbrak voor mij de mythe dat Apple (te) duur is.
Als we kijken naar software die we binnen leren kunnen inzetten dan is er meer Windows software en bieden uitgeverijen (te) vaak nog enkel Windows courseware aan. Aan open source software is er zowel voor beide OSsen veel te krijgen. De standaard aanwezige multimedia software van Apple vind ik beter maar programma’s als PhotoStory van Microsoft zijn ook zeker goed in te zetten in het onderwijs.
Laatste probleem heb ik met service van Apple (als ik die vergelijk met bijvoorbeeld Dell) al begrijp ik van Fons dat daar voor een school wel nu vele betere ondersteuningsmogelijkheden zijn.
Maar graag hoor ik natuurlijk Fons je vraag nog beantwoorden, als de echte pro.
Hartelijke groeten, Marcel
@ Pierre,
Laten we hopen dat Fons nog wat kritische kanttekeningen kan plaatsen. En bedankt voor het compliment al weet ik nu dat ik er ook een kritische vraag tussendoor had moeten gooien. (zou het liefst direct terug gaan en hem op video nog wat over de vraag van Job doorzagen).
😉
Hartelijke groeten, Marcel
@ Sia,
Ja, leuk om eens de man of vrouw achter een blog op een andere manier te horen/zien. Misschien is er (bij de TeachMeet?) de mogelijkheid om jou, als kersverse en fanatieke blogger/Twitteraar ook wat vragen te stellen?
Zou leuk zijn!
Hartelijke groeten, Marcel
Nou dan moet de MacMan ook maar een duit in het zakje doen. Ik zal op een aantal reacties even kort ingaan, maar ik denk dat opmerkingen in zijn algemeenheid wel een bericht op mijn eigen blog rechtvaardigen.
@Job: Ik zal niet ontkennen een fan boy te zijn. Voor praktische voorbeelden is een interview van een paar minuten wellicht wat aan de korte kant. Marcel noemt in zijn uitgebreide ractie echter al een paar duidelijke pluspunten. Voor de praktijk kun je volgens mij wel terecht op mijn blog.
Hoe je technologie zinvol inzet in het onderwijs is niet een kwestie van óf Mac óf PC. iLife geeft docenten en leerlingen de mogelijkheid om op een hele gerichte, laagdrempelige manier met media te werken, zonder dat de techniek een belemmering vormt.
De Mac is een computer voor dummy’s en dat is een groot compliment. Ik wil gebruik maken van mijn computer, zonder me zorgen te hoeven maken of bezig te moeten houden met de techniek. Ik wil kunnen focussen op het werk, op de toepassing en niet op systeembeheer. Dat is een wens die volgens mij veel (niet-techisch onderlegde) onderwijsmensen hebben. Ik vind dat ik dat op de Mac veel eenvoudiger kan dan met Windows.
[…] even kijken op Leerbeleving.nl om het hele artikel lezen en het filmpje te bekijken. Mocht je onoverkomelijke bezwaren hebben […]
Leuke bijdrage. Ook goede aanvullingen, hierboven. Ik ben wel bang dat Fons zich sterker moet richten op de afdeling ICT-beheer, willen Macs breder geaccepteerd worden binnen het onderwijs. Zelf hik ik ook aan tegen het fenomeen: wennen aan een nieuwe interface, en verwachte interoperabiliteitsproblemen.
@ Wilfred,
Fijn dat je de bijdrage waardeert! Ik ben het met je eens dat ICT-beheer een moeilijke wordt, de magere service aan de kant van het onderhoud zorgde er bij Stoas voor dat het intern niet te verkopen was om een Mac te kopen (terwijl hij echt beter én goedkoper was dan een Dell). Puur omdat ik bij Dell een prima onsite garantie heb, vandaag kapot dan komen ze morgen op locatie de laptop repareren.
Behalve een goed supportplan mag er ook op het gebied van voorlichting (met name over beheersaspect) nog wel wat beter gepresteerd worden. Kom met cijfers en goede businesscases.
Hartelijke groeten, Marcel
@Fons
Ik snap je punt. Helaas komt methodesoftware vaak niet uit op een mac waardoor het de integratie van ICT wellicht in de weg kan staan. Ook denk ik wel dat voor gebruik van iLife er veel van een docent verwacht wordt. Begrijp me niet verkeerd want ik zou willen dat iedere docent de energie en creativiteit had om met een mac aan de slag te gaan.
Leuk interview, mooi om Fons nu eens te zien!
@Job : wat een woord, ‘methodesoftware’!
Ik zou eigenlijk willen zeggen: daar doen we toch in de toekomst niet meer aan, want dan is alles ‘simpel’ via een browser te benaderen (of denken uitgevers daar anders over?)/ Dus wat mij betreft biedt dat kansen voor de Mac (of Linux) in het onderwijs.
@ Wytze,
Ja, ik vond het ook leuk om hem te zien en te spreken.
Over de ‘methodesoftware’ daar heb je zeker gelijk in. Bijna alle nieuwe producten zijn webbased. Voor het basisonderwijs geldt dit overigens niet voor alle uitgevers. Noordhoff stapt ook nu pas af van de Cd-roms voor nieuwe producten en sommige concurrenten leveren ook in de toekomst nog nieuwe producten op Cd-rom.
Dan nog moet je het browser onafhankelijk maken. Dat is een andere uitdaging, Niet alle complexe systemen en interacties zijn in het verleden cross-browser ontwikkeld maar vaak alleen met focus op IE. Dit levert problemen op bij afspelen in andere browsers zoals FireFox, Opera of Safari.
Er is dus nog wel een slag te slaan!
Hartelijke groeten, Marcel
@Wytze Koopal, je hebt hoop ik gelijk. Mijn ervaring van ruim anderhalf jaar geleden was dat cdroms je om je oren vlogen.
Oja, tricky vraag: methodesoftware online is dat dan geen methodesoftware meer?
[…] Ik schijn de Mac-man te zijn, dus dan ben ik het wel aan mijn stand verplicht een artikeltje te schrijven naar aanleiding van de WWDC keynote van gisteravond. Het was een bijzondere avond. Niet in de laatste plaats omdat ik niet achter m’n Mac zat om alle live feeds te verslinden, maar omdat ik limonade stond uit te delen in de polder … het is immers avondvierdaagseweek. […]