De marketingafdeling en de opleidingsafdeling moeten vaak niets van elkaar weten binnen eenzelfde organisatie. De snelle jongens komen van een andere planeet dan de geitenwollen sokken.
Toch zijn er heel veel dingen die wij opleiders, onderwijskundigen, trainers, ontwikkelaars, kunnen leren van marketingmensen. Juist die groep is zeer sterk in het overbrengen van boodschappen. Op een krachtige, bondige en vaak visuele manier wordt duidelijk gemaakt wat de kern is. Menig e-Learning module verzandt in eindeloze hoeveelheid pagina’s.
Marketing ter inspiratie van e-Learning
Als ik een ontwikkelteam begeleid binnen een grote organisatie dan ga ik vaak met deze mensen kijken naar hun eigen marketingproducten en analyseren we op welke manier hun collega’s de boodschap overbrengen. Dat levert veel inspiratie voor e-Learning materiaal.
Soms kunnen we zelfs direct marketingmateriaal herbruiken binnen leeroplosingen. Vanuit marketingperspectief is er vaak prachtig en kwalitatief goed beeldmateriaal gemaakt.
Meer verkopen met e-Learning
Al 10 jaar geleden werd e-Learning ingezet om de klanttevredenheid te vergroten. Sybase (software-oplossingen) had destijds het probleem dat klanten geen tijd en geld meer hadden om 5 dagen een training te volgen voor hun product. Ze namen nog maar 2 dagen af. Dit was onvoldoende om het product goed te kunnen gebruiken. Gevolg: ontevreden klanten. Sybase besloot gratis e-Learning ondersteuning te bieden. Kennis omhoog = tevredenheid omhoog.
Nokia zet ook al langer e-Learning in om de klanten te informeren over het product. Nieuwe toestellen worden middels animaties aan (potentiële) klanten getoond. Ook een technologie als Bluetooth wordt helder uitgelegd. Klanten leren zo hun telefoon optimaal te gebruiken.
Volvo gebruikt zelfs in een campagne voor de S40 de term ‘lessen‘. Hierin leggen ze alle aspecten uit van Scandinavisch design. Op een prachtige en didactische sterke manier wordt duidelijk waarom het een speciale auto betreft. Animaties, video, audio en meer wordt ingezet. Een uitspraak: “Never stop learning is a Scandinavian design lesson”.
Informeren, leren, marketing….wat is nog het verschil?
Ha Marcel,
Interessant onderwerp dat marketing en e-learning, daar zou veel meer mee gedaan moeten worden. Mooi voorbeeld van Volvo. Ik ben nu heel hard aan het denken waar nou echt het verschil ligt. Ga nu weer verder met dozen uitpakken, gordijnen ophangen etc. en als ik t dan weet laat ik t weten. Groeten!
Een jaar of 8 geleden werd al gesproken/geschreven over customer-focussed e-learning en edu-commerce. Nadat ik je bijdrage heb gelezen, heb ik nog eens gegrasduind in oude presentaties. In een presentatie uit 2000-2001 kwam ik deze begrippen als ’trend’ tegen.
@ Job: laat maar weten als je eruit bent 😉 Misschien zit het verschil vooral in het doel? Of verkoop je met leren ook de boodschap?
Succes met jullie nieuwe huisje!
@ Wilfred: het is inderdaad niets nieuws. Bij de opleiding Multimedia van Fontys Interactive (2003) heb ik ook een presentatie gegeven over e-marketing waarbij toen al vele voorbeelden te noemen waren.
Ook ergens wel logisch dat de tevredenheid van klanten toeneemt als ze meer weten over het product of dienst die ze afnemen. Vanuit Nokia bleek dat klanten zelfs een nieuwe telefoon kochten omdat ze dachten dat een bepaalde functionaliteit niet aanwezig was op hun telefoon. Dit bleek er echter wel op te zitten.
Hartelijke groeten, Marcel
Ik denk dat het bij zowel leren als bij marketing gaat om consumenten te laten zien dat er een gat is wat gevuld kan worden.
Het grote verschil tussen leren en marketing is volgens mij dat het vullen van dit gat bij leren gebeurd d.m.v. kennis overdracht, het oefenen van vaardigheden e.d. en bij marketing d.m.v. de aanschaf materiële zaken of (specialistische) diensten.
Alhoewel een cursus / demonstratie van de mogelijkheden van een telefoon die je al bezit natuurlijk niet tot doel heeft om je een nieuwe telefoon aan te laten schaffen.
Misschien dat het wel zo is dat leren een onderdeel van marketing kan zijn. ik weet alleen niet of marketing wel een onderdeel van leren kan zijn.
Wel een interessante stelling om over na te denken. Ik ben er nog niet helemaal over uit. Leren en marketing hebben in iedergeval veel overeenkomsten met elkaar..