nov 06

DIY (Do It Yourself) Learning Design for Onboarding: Engaging, Effective & Cheap!

bord.jpgDit jaar mocht ik weer een sessie verzorgen en ook deze keer vroegen ze of ik het over zelfgeorganiseerd leren wilde hebben. Als didactische werkvorm koos ik voor een ‘60 Minute Design session’ (zie hieronder). Een hele uitdaging want als je veel uit handen geeft in een sessie dan is het ook onzeker wat de uitkomst gaat worden maar dat is het hele idee van DIY Learning.

De opdracht was dat ze werken op Learning Department van Disney en ze moeten een onboarding ontwerp maken (inwerktraject nieuwe medewerkers) waarbij DIY Learning principes als uitgangspunt dienen.

onboarding

De principes van DIY Learning heb ik vorig jaar uitgewerkt met Hans de Zwart en via een website gedeeld.

De 5 principes op een rijtje:

5principles

 

Het valt op dat de deelnemers vooral kansen zien. Ze gaan hard aan het werk en komen met didactisch rijke ideeën en denken daarbij vrij. Wat ook opvalt is dat er verschillende mensen achteraf je komen bedanken en aangeven dat ze de sessie goed vonden. En dan ook precies omschrijven waarom ze dit vonden. Fijn om zo directe feedback te krijgen!

Design van activiteiten Learning 2013

Ik had een zogenaamde “60 Minute Design” sessie. Er waren veel verschillende formats die gekozen konden worden. Van te voren moest ik een lesplan indienen en ik mocht maximaal 5 slides gebruiken. Ook die slides werden gereviewd.

60min

Dit duidelijke format biedt de deelnemer houvast om uit de vele honderden sessies te kiezen. Het maakt de conferentie afwisselend en van een zekere constante kwaliteit. Wel heb ik bij sessies gezeten die zich niet aan het format hielden en dat doet afbreuk. Zeker Amerikanen krijgen graag wat ze verwachten en in veel sessies lopen mensen weg als het niet voldoet aan hun verwachtingen.

e-Learning 18 jaar: eindelijk volwassen?

masieMasie haalt terug hoe de begindagen van e-Learning eruit zag. de term e-Learning kwam op rond 1996 en was toen vooral gebaseerd op ideeën van Skinner. Je zag een stuk tekst, kreeg een vraag en je kreeg feedback op je vraag. Als de vraag fout werd beantwoord dan kreeg je nogmaals de vraag. Het valt me op dat de visie van Masie wel een Amerikaanse visie en historie is.

In het begin waren er veel producten waar onderwijskundige en didactische expertise ontbrak. De stap van CBT (zie wikipedia) naar internet betekende dat veel barrières om te leren verdwenen.

Masie geeft aan dat we van de term e-Learning afmoeten omdat het te beperkend is. Hij heeft duidelijk een smalle definitie van e-Learning want hij geeft aan dat ook zaken zoals samenwerken en user generated content belangrijk zijn. Voor mij vallen die onder het begrip e-Learning. Voor mij is dit dan ook niet een reden om de term dan maar overboord te gooien. Je moet met betrokkenen (klanten, lerenden, designers, etc.) een discussie starten over wat goed leren is. Volgens Masie moeten we van de mechanische manier van e-Learning af en moeten we meer naar experience based learning toe. Daar kan ik me prima in vinden maar ik vind dit niet meer dan logisch en zeker niet innovatief.

Over de rol van experts en expertise zegt hij nog wat relevante dingen. Voor hem is het logisch dat we steeds kleinere leerinterventies krijgen en dat we bijvoorbeeld als we een product kopen, directe ondersteuning kunnen krijgen (al dan niet betaald en al vaak niet vanuit de leverancier of fabrikant). Ook zaken zoals een live coachingssessie van 1 minuut kan een grote relevantie hebben.

Tot slot noemt hij een paar belangrijke zaken en ontwikkelingen van dit moment:

  • We gaan naar minder ‘mechanische’ e-Learning.
  • Alternatieve manieren om competenties te erkennen buiten een vinkje in een LMS worden belangrijk. Voorbeeld hiervan vormen open badges en Tin Can API.
  • Er komt een ‘expertise architecture’ waarin we kennis direct kunnen aanboren, niet alleen via social media maar ook 1-op1 contact.
  • Big learning data geeft ons veel.

Learning boards bij Accenture

Bij de sessie van Accenture was het zo druk dat er 1 minuut voor de start een andere ruimte werd geregeld. Iedereen kon toen aanwezig zijn. Volgens het programma ging de sessie over gepersonaliseerd leren maar dat vond ik niet de juiste benaming. Het ging wel over een nieuwe vorm van leren. Accenture gaf eerst de reden aan om met een nieuw concept te komen: de business én de technologie verandert zo snel dat de traditionele manier van opleiden niet meer voldoet.

Ze hebben een concept ontwikkeld dat ze Learning Boards noemen. De technologie erachter is Drupal en de interface hebben ze zelf ontwikkeld. Een paar uitgangspunten voor deze ‘leeromgeving’:

  • Mensen leren op een formele manier maar de non-formele manier is zeker zo belangrijk.
  • Zowel interne als externe content moet samenkomen.
  • Werknemers zoeken bij een leervraag vaak buiten de deur omdat ze niet weten dat het binnen Accenture aanwezig is.
  • Zelf zoeken van content is te tijdrovend voor veel mensen.
  • Content moet snel en eenvoudig toegankelijk zijn: binnen 1 klik.

De Learning Boards:

  • bevatten content die door 10-15 curatoren verzameld is;
  • hebben curatoren die SME zijn (subject matter expert);
  • gecategoriseerd naar onderwerp
  • zijn clean en simpel;
  • bevatten veel externe bronnen;
  • zijn op vele apparaten te gebruiken;
  • hebben als voertaal Engels.

board

Accenture was nog niet heel lang bezig met dit project, er waren nu ongeveer 1.000 gebruikers van de potentiële 250.000 werknemers. Een belangrijke vraag waar ze nog nader mee experimenteren is de mate waarin het toevoegen van content open moet zijn. Nu zijn er curatoren die inhoudsdeskundige zijn en bepalen wat er wel en niet wordt toegevoegd. Het is duidelijk dat het niet de mensen van een learning department zijn maar misschien kunnen professionals ook content gaan toevoegen.

Met Star Trek en met muziek de dag uit

Aan het eind van de dag kwam George Takei nog aan het woord. Acteur van Star Trek maar misschien nog wel meer burgerrechten en homorechten-activist. Hij vertelde over zijn persoonlijke geschiedenis en over zaken als storytelling. Het ging ook nog over zijn manier van storytelling via social media. Een mooie man met een inhoudelijk verhaal. De relatie met leren en e-Learning was echter nauwelijks aanwezig.

De avond eindigde met een optreden van een aantal Broadway sterren. Aan de rij te zien van mensen die een handtekening wilden waren het echte sterren. Van mij mogen ze een swingende open badge krijgen!

broadway

4 Responses to “18 jaar e-Learning: eindelijk volwassen?”

  1. René schreef:

    Ha Marcel,

    Dank voor het delen, heel inspirerend en leerzaam!
    Hartelijke groet,
    René

  2. Petra Aartsen schreef:

    Beste Marcel,
    Ik heb je site/blog via Imoot gevonden, en ben blij verrast zoveel interessante zaken te lezen. Ik ga je volgen en van je leren!
    Met vriendelijke groet,
    Petra

Leave a Reply to Petra Aartsen

preload preload preload