jan 18

Op 15 december vond de laatste contactdag plaats van de Opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper van SBO (zie ook mijn eerdere blogpost hierover). Deze opleiding heb ik ontworpen en samen met SBO georganiseerd. Als hoofddocent heb ik met veel plezier hard gewerkt samen met alle deelnemers en gastdocenten om er een mooie leerbeleving van te maken. In deze blogpost blik ik terug op de opleiding en geef ik verbeterpunten aan. Daarnaast laat ik de deelnemers aan het woord en deel ik een paar producten die als opdracht in de opleiding zijn gemaakt door de deelnemers.

Opzet van opleiding

In onderstaand schema wordt de structuur van de opleiding weergegeven. Er zijn 4 contactdagen geweest waarin 18 cursisten samenkwamen. Als hoofddocent nam ik steeds een halve dag voor mijn rekening, de gastdocenten verzorgden de andere helft van elke contactdag. Als gastdocenten had ik ingeschakeld: Hans de Zwart, Jeroen Krouwels, Fons van den Berg en Douwe Beckmann. Behalve de 2 contactdagen waren er ook 2 webinarsessies gepland van elk 1,5 uur. Tussen de sessies door waren de deelnemers druk bezig met praktijkopdrachten in de leeromgeving en op hun werkplek. De leeromgeving was een Moodle omgeving, voor de webinars gebruikten we Adobe Connect, als mindmapomgeving MindMeister en als video-omgeving gebruikten we Vimeo. Elke deelnemer kreeg voor de eerste contactdag de beschikking over een pocketcamera van Kodak. Op een van de vier dagen hebben we voor iedereen een MacBookPro gehuurd zodat we zelf o.a. eBooks konden maken.


Reacties van deelnemers

Ik heb gevraagd of de cursisten voor de camera wilde vertellen wat ze meenemen uit de opleiding, wat de opleiding hen gebracht had. Dat wilden ze gelukkig, zie de video!

 

Uitspraken van deelnemers

“De opleiding benadert e-learning niet vanuit de techniek maar vanuit onderwijskundig perspectief. Tijdens de opleiding doe je ervaring op met verschillende vormen van e-learning en het is daardoor heel inspirerend.”

“Ik heb een veel bredere blik op e-learning gekregen, en meteen ook veel dieper. Dit is op het didactische vlak, op het vlak van welke mogelijkheden er allemaal zijn, wat er allemaal bij komt kijken om te ontwerpen, welke tools er zijn…
Tevens heb ik heel veel inspiratie gekregen, en al een klein beetje ervaring door de verschillende opdrachten.”

“Het geeft een heel mooi overzicht over wat e-learning is, de mogelijkheden, de benodigde kennis en disciplines bij het ontwerpen, de didactische onderbouwing ed. Dit alles wordt zeer inspirerend, motiverend en activerend gebracht. Zeer zeker een aanrader!!”

“Dank je wel voor deze fijne leerbeleving!”

“Goede en beeldvormende opleiding die, naast individuele deskundigheidsbevordering op het gebied van “tools”, mij geholpen heeft in visievorming en daarmee een aanzet heeft gegeven in strategie- en beleidsbepaling t.b.v. de onderwijsorganisatie.
[Remco Lip, Albeda College]”

“De opleiding is zo divers als E-learning zelf: met leerbeleving als kern en afstemming en creativiteit als schil.”
[Anne-Petra Rozendal, UMC Utrecht]

Waarom zou ik deze opleiding aanbevelen? Omdat deze enorm inspirerend is met name door het enthousiasme, visie, kennis en ervaring van de hoofddocent. Ook het werken met gastdocenten zorgt ervoor dat het steeds boeiend blijft. Deze opleiding zet wat mij betreft de deuren naar de wereld van e-Learning nog verder open en inspireert je om verder op ontdekkingsreis te gaan. Daarnaast leer je ook veel wat je direct toe kunt passen in je eigen praktijk.
[Willem-Jan Aarts, SCA Hygiene Products]

Wat vond ik ervan en hoe kan ik de opleiding verbeteren?

Ik heb ontzettend genoten van de energie en de kwaliteit die uit de mooie groep cursisten kwam. De cursisten hadden allemaal al flinke ervaring op het gebied van e-Learning en dat zorgde ervoor dat er een mooie dynamiek ontstond. En zoals altijd geldt dat je als docent het meeste opsteekt van een opleiding. Het mooiste compliment vanuit de cursisten vond ik de activiteit die ze zelf hebben geïnitieerd: in maart komt de hele groep een hele dag bij elkaar om praktijkervaringen te delen. Ze zien de opleiding als startpunt. Ik heb mensen bij elkaar gebracht en er een zelflerende groep van gemaakt. En dat is super! Deze ervaring heeft me geïnspireerd en gemotiveerd om opleiden en coachen als kernactiviteit te gaan zien voor Leerbeleving. In 2012 zal ik niet alleen met Fontys (post hbo-opleiding e-Learning) maar ook met SBO en met andere e-Learning professionals opleidingen en trainingen rondom e-Learning gaan opzetten.

Het viel me op dat deelnemers ontzettend veel tijd hebben besteed aan de opdrachten. Dat bepaalt ook voor een groot deel het leerrendement. Creativiteit en ambachtelijk ontwerp gingen hand in hand. Ik was echt onder de indruk van de resultaten. Als verbeterpunt wil ik de volgende keer meer en uitgebreidere feedback geven op deze opdrachten. Dat is de link naar de praktijk. Tijdens de contactdagen wil ik ook meer gebruik maken van de opdrachten (ze de plek geven die ze verdienen) en wil ik het tempo iets omlaag brengen. Verder wil ik de camera’s zelf uittesten voordat de cursisten ze krijgen, er waren teveel technische problemen en dat veroorzaakt ruis. Ook bij de webinars ging er nog wel eens wat technisch mis. Binnen Moodle wil ik nu een betere vormgeving om de omgeving aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Het gebruik van de leeromgeving leverde voor teveel cursisten onduidelijkheid op.

Werkopdrachten: wat kwam eruit?

Tijdens de opleiding heb ik steeds aan de hand van verschillende soorten opdrachten het geleerde laten verwerken. Een aantal deelnemers is bereid om deze producten te delen. Let op: dit zijn geen eindproducten waar maanden aan gewerkt is, dit zijn producten die deelnemers individueel hebben gemaakt en die onder tijdsdruk gerealiseerd moesten worden, naast de dagelijkse drukke werkzaamheden.

Ontwerp een onboarding traject: cursisten ontwierpen een inwerkprogramma voor nieuwe medewerkers van hun eigen organisatie.

Maak een multimediale instructie: cursisten mochten zelf een juiste mediavorm kiezen om een eenvoudige dagelijkse handeling uit te leggen.

Maak een fotoverhaal met jouw visie op e-Learning: cursisten gingen hun eigen visie op e-Learning visualiseren in een fotoverhaal. Het is allemaal gepubliceerd op Vimeo (in videoformaat).

Foto’s

Tenslotte heb ik tijdens de opleiding foto’s gemaakt, die vind je hieronder:

Vervolg?

In 2012 wordt de opleiding nogmaals verzorgd en er zijn besprekingen met klanten om de opleiding Incompany (en aangepast aan de wensen van die organisatie) te verzorgen. Daarnaast heb ik geconcludeerd dat opleiden, trainen en coachen van professionals op het gebied van e-Learning mijn passie is en ook de kernactiviteit voor mij gaat worden in 2012. Bedankt cursisten, gastdocenten en Ank!

 

9 Responses to “Terugblik Opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper”

  1. Wilfred Rubens schreef:

    Wat een mooie reflectie, en een prima resultaat!

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Wilfred,

      Dank je voor je reactie! Ik ben erg blij met de opleiding en heb er heel veel uitgehaald. Als mijn trots op het werk van de cursisten een beetje te proeven is uit deze reflectie dan is hij gelukt 😉

      Hartelijke groeten, Marcel

  2. Jeroen Krouwels schreef:

    Dag Marcel,
    Wat een prachtig einddocument zo, zeg! Kun je zo op “afstuderen” als het ware! Chapeau! Jeroen Krouwels

  3. Jeroen Clemens schreef:

    leuk, marcel en gefeliciteerd
    Hier krijg je nog meer energie van

  4. Diana schreef:

    Hoi Marcel, wat gaaf dat de opleiding zoveel moois heeft opgeleverd! Niet alleen voor de cursisten, maar ook voor jou. En erg leuk om de onboarding-ontwerpen te zien. Kunnen zo worden opgenomen in Groei!… als dat nog bestaat dan 😉

    • Marcel de Leeuwe schreef:

      Hoi Diana,

      Dat is inderdaad iets erg moois, voelt als een voorrecht om zoiets te zien ontstaan. Je dwingt ook jezelf om nog eens erg goed over e-Learning na te denken. Hoe meer ik ermee bezig ben, hoe kritischer ik ben op de meeste e-Learning oplossingen/concepten die ik zie.

      Bedankt voor de reactie!

      Hartelijke groeten, Marcel

  5. […] Dit jaar was het onderwerp dat ik verzorgde, net als vorig jaar, “Video in het Onderwijs”. Hierboven zie je de PowerPoint die ik er bij gebruikt heb. Daarnaast hadden de deelnemers via de leeromgeving een aantal instructies en handleidingen voor het werken met Camtasia Studio gekregen en hebben we gebruik gemaakt van van video’s verzameld op deze pagina. Tussendoor ook nog even de tijd gehad om heel kort even te kletsen met Marcel de Leeuwe, die de cursus coördineert en op Bosschebollen trakteerde omdat hij per 1-4-2012 helemaal zelfstandige baas is. Hij liet me ook een prachtig filmpje zien, dat gemaakt is als onderdeel van een andere opleiding, de Opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper van SBO, waar hij afgelopen januari een uitgebreide blogpost over schreef. […]

Leave a Reply

preload preload preload