Natuurlijk is er op het web en in bibliotheken zeer veel te vinden over neuropsychologie, user interface design, brainbased learning, multimediatools, gamebased learning etc.

Op deze pagina vindt u publicaties die ik zelf heb geschreven of gemaakt, zoals artikelen, presentaties en webbased trainingen. Daarnaast vindt u nog extra bronnen zoals boeken die mij hebben geprikkeld.

Webbased trainingen

In het kader van een Europees onderzoeksproject heb ik een opleiding ontwikkeld met de titel “e-Learning Fundamentals”. Deze Engelstalige opleiding duurde 6 weken en was volledig online. Er namen ruim 300 lerenden deel uit ruim 30 verschillende landen. Een klein onderdeel van de opleiding vormde webbased trainingen. Deze zijn vrij toegankelijk en u kunt ze ook hergebruiken (CC-licentie). Laat me weten als u de bronbestanden wil ontvangen.

Een vertaalde (Nederlands) en geactualiseerde module (2014) van de WBT ‘e-Learning Basics’ vindt u hier: Nieuwe WBT ‘e-Learning basics’

 

Mijn presentaties

Veel van mijn presentaties die ik bij klanten en bij seminars gebruik publiceer ik op mijn SlideShare pagina.

Boeken en artikelen door/met Marcel de Leeuwe

 

Social learning en leren met sociale media

boek_120Samen met Wilfred Rubens heb ik met veel plezier een boekje geschreven in de Hoger Onderwijsreeks van Noordhoff Uitgevers. Van de website bij het boek:

Social learning en leren met sociale media gaat in op de veranderende wereld van leren, waarin sociale media een belangrijke rol spelen. Helder geschreven en zeer toegankelijk.

Meer informatie vindt u op de website van Noordhoff Uitgevers. Bestellen kan o.a. via Bol.com en Managementboek.nl.

Citeren kan via:

De Leeuwe, M. & Rubens, W. (2015). Social learning en leren met sociale media. Houten: Noordhoff Uitgevers.

Didactiek voor computercursussen aan senioren_boek1
Met Jan Diepenbroek heb ik een aantal jaren geleden een boek geschreven met didactische uitleg over het geven van computercursussen aan senioren. Dit vloeide voort uit de vele train-the-trainer cursussen die ik (als vrijwilliger) samen met Jan Diepenbroek aan de docenten van SeniorWeb heb gegeven. Tijdens het geven van de trainingen schreven we het opleidingsmateriaal dat daarna, met een extra redactieslag, werd uitgegeven. Na de eerste druk (1500 exemplaren) is het in tweede druk uitgegeven door SeniorWeb.

Meer informatie over dit boekje vindt u op de website van uitgeverij Visual Steps.

De beste les, verhalen uit de klas die je zijn bijgebleven
De verhalen in dit boek laten zien hoe en waarom een les je soms een leven lang bij kan blijven. Ze zijn _boek2ontroerend, grappig, vaak heel her kenbaar en vooral ook leerzaam: veel van de lessen bevatten elementen die je kunnen helpen om je eigen boodschap overtuigender voor het voetlicht te brengen.

Bij elkaar biedt dit boek een mooie verzameling van anekdotes, trucs en technieken waar goede (en heel soms minder goede) docenten zich van hebben bediend om hun les onvergetelijk te maken. De verhalen in deze bundel zijn geselecteerd uit honderden reacties op een gezamenlijke oproep van VKbanen en uitgeverij Pearson Education.

Mijn verhaal over de les op de basisschool staat erin. Je kunt  mijn bijdrage lezen via dit blog.

Artikelen

  • De Leeuwe, M. (2010). Hoe smaakt Moodle? Opleiding en Ontwikkeling 6, 23 – 27.
    Lees het artikel (pdf, 238 KB).
  • Van den Meiracker, J. (2010). Artikel met portret van mij in Vives, het vakblad ten behoeve van [ict] vernieuwingen binnen het onderwijs’. Mei 2010, nummer 105.
    Lees het interview (pdf, 1,1 MB).
  • De Leeuwe, M. (2008). De invloed van technologie in het juiste perspectief. DEVELOP 4, 58 – 67.
    Lees het artikel
    (pdf, 188 KB).
  • Artikel met de titel “De opkomst van e-learning” in HCC! Magazine van september 2008 waarvoor ik geïnterviewd ben. Bij deze het hele magazine (pdf, 4,1 MB). Je vindt het artikel op pagina 14.
  • De Leeuwe, M. (2006). Computergames, de ideale schakel tussen theorie en praktijk. BVE magazine 8 (10), 20-21.
    Lees het artikel (pdf, 5,3 MB).
  • De Leeuwe, M. & Robben, J. (2006). Spelenderwijs vaardigheden verwerven. IK Magazine 2(5), 26-30.
    Lees het artikel (pdf, 384 KB).
  • De Leeuwe, M. (2006). Recensie: “Everything Bad Is Good For You” van Steven Johnson. Oorspronkelijk gepubliceerd op www.e-learning.surf.nl op 02-07-2006.
    Lees de recensie (link naar site).
  • De Leeuwe, M. (2005). High-score of game-over? (column over edugames). IK Magazine 4 (5/6), 29.
    Lees de column (pdf, 2,2 MB).
  • Sprangers, C. (2000). Nadruk bij e-leren ligt teveel op techniek. Kwaliteit moet niet in de ‘e’ maar in ‘learning’ zitten. Interview in Computable van 28-04-2000.
    Lees het artikel (pdf, 128 KB).
  • De Leeuwe, M.F.J., Portier, S.J. & Martens, R.L. (1999). Using animations in an interactive learning environment: Does it help? Cognitive ergonomics, clinical assessment and computer-assisted learning. 247 – 258. Lisse: Swets & Zeitlinger.
    Lees het artikel (pdf, 8,1 MB).

Foto’s

Foto’s die ik rondom e-Learning maak zijn te vinden op mijn Flickr-pagina. De sets vindt u hier.

Inspirerende websites

Een beperkte selectie van websites die ik waardevol vind, kunt u bezoeken via mijn Delicious pagina.

Inspirerende boeken

Er zijn ontelbaar veel boeken over e-Learning te krijgen. In mijn ogen zijn maar weinig boeken echt de moeite van het lezen waard. De boeken die echt niet mogen ontbreken vindt u hier.

 

  • e-Learning and the Science of Instruction. Ruth Colvin Clark & RichardE. Mayer. Kopen kunt u het o.a. bij Bol.com

    boekClarkDit boek geeft hele praktische adviezen over de manier waarop je multimedia kunt inzetten. Wetenschappelijk onderbouwde inzichten worden goed verankerd in een praktische toepassing. U leert welke vormen op welke manier voor welke doelgroep gecombineerd kunnen worden en wanneer er ook een negatief leereffect kan ontstaan. Een must voor iedereen die met multimedia een onderwijskundige meerwaarde wil bewerkstelligen i.p.v. een opgeleukte WBT.
  • De Plakfactor. Dan Heath & Chip Heath. Dit boek met de oorspronkelijke titel Made to Stick kunt u o.a. kopen bij Bol.com.
    BoekPlak
    Dit boek geeft een heel goed inzicht hoe u uw lesstof (al dan niet digitaal) beter tussen de oren kunt verankeren. Het laat aan de hand van 6 principes zien (met zeer veel voorbeelden) hoe u zelf uw ideeën beter kunt laten onthouden. Leest gemakkelijk weg en u kunt de principes direct toepassen.
  • Engaging Learning. Clark N. Quinn. Verkrijgbaar via o.a. Bol.com en Amazon.
    boekQuinn
    De subtitel van dit boek is ‘Designing e-Learning Simulation Games’ en de hoewel het gaat over het ontwerp van games en simulaties laat het goed zien hoe je ook in algemenere zin krachtige e-Learning ervaringen kunt ontwikkelen. Een boek dat de verschillende elementen in het ontwerpproces van een goede educatieve game belicht. Het boek is ook handig als u wel eens bestaande games evalueert. De criteria komen glashelder naar voren in dit boek.
  • Imagineering, het creëren van belevingswerelden. Diane Nijs en Frank Peters. O.a. te koop bij Bol.Com.
    BoekNijs
    Dit Nederlandstalige boek geeft aan dat we van naar een beleveniseconomie toegaan. Het boek laat vanuit een Euopees perspectief zien hoe we authentieke belevingsconcepten kunnen ontwerpen. Hoewel het ook qua voorbeelden uitgaat van meer marketingachtige belevingen kunnen de modellen en uitgangspunten prima worden ingezet in leersituaties.
  • A Whole New Mind, Moving from the information age to the conceptual age. Daniel H. Pink. O.a. bij Bol.com.
    boekPink
    Een boek dat ingaat op de verandering van eisen die gesteld worden aan de hedendaagse professional en laat inzichtelijk worden wat dit dan behelst. Pink leent hierbij inzichten vanuit verschillende vakgebieden en hoewel het soms wat oppervlakkig en kort door de bocht is, zet het je wel aan het denken. Bent u een ‘left-brainer’? Lees dan in dit boek waarop ‘right-brainers’ het van u gaan winnen.
  • De onstuitbare opkomst van de leermachine, over de precaire verhouding tussen technologie en onderwijs in de periode 1925-2005. Marcel Mirande. O.a. bij Bol.com.
    boekMirande
    Mirande laat in dit dunne maar interessante boekje zien welke nieuwe technologie in het onderwijs is ingezet. Het is geen droge opsomming maar hij geeft ook aan waarom bepaalde innovaties succesvol waren en waarom sommigen mislukt zijn. Het biedt wijze lessen uit het verleden.
  • A Theory of Fun for game design. Raph Koster. O.a. bij Amazon.
    boekKoster
    Een leuk boek om te lezen met op iedere tweede pagina een tekening. Het maakt duidelijk waarom sommige games hun aantrekkelijkheid niet verliezen. Wat maakt een game dat je echt in een flow komt? Koster maakt het duidelijk, zelfs een games-hater gaat snappen wat er zo goed is aan games.

Tools

Zijn tools belangrijk? Ach, eigenlijk niet zo. Je kunt nog steeds een Bob Ross painting set bestellen. Maar daarmee maak je niet automatisch een schilderij dat ook maar enigszins lijkt op dat van de heer Ross.

Een gereedschap zorgt er nooit voor dat een prutser een vakman of vrouw wordt. Een goede vakman kan wel een veel beter resultaat bereiken met geschikt gereedschap.

Voor de e-Learning professional zijn er vele duizenden gereedschappen te gebruiken. Bij deze een greep uit de verschillende tools waar ik zelf ervaring mee heb en die ik u aan kan raden.

Software voor productie e-Learning

In de afgelopen 20 jaar heb ik veel verschillende programma’s gebruikt voor het maken van e-Learning content. Hieronder volgt een lijst van applicaties die ik graag gebruik. Ik werk nu (met uitzondering van Articulate Storyline) enkel op Apple computers. Dit laat me focussen op mijn werk in plaats van op techniek.

Software voor faciliteren leren

  • Delen informatie > MediaWiki (webbased, is open source) en Wikispaces (webbased).
  • Virtuele leeromgeving > Moodle (webbased, is open source).
  • Live interactief internet uitzending > WireCast (Mac), ustream.tv (webbased), gratis te gebruiken.
  • Streaming videos delen > YouTube (webbased), blip.tv (webbased) en Vimeo (webbased), alledrie gratis te gebruiken.
  • Webinars > Adobe Connect (webbased)

Software voor persoonlijke effectiviteit

  • Maken mindmaps > FreeMind (Mac, is een open source tool), iMindMap (Mac) en MindMeister (webbased).
  • Social bookmarking > Delicious (webbased), gratis te gebruiken.
  • Blog schrijven > WordPress (webbased), kan gratis worden gebruikt en is open source.
  • Blogs lezen > Feedly (webbased), gratis te gebruiken.
  • Documenten samen schrijven > Google Docs (webbased), gratis te gebruiken.
  • Maken presentaties > PowerPoint (Mac) en Keynote (Mac).
  • Chat > Skype (Mac), gratis te gebruiken.
  • Telefoongesprekken > Skype (Mac), gratis te gebruiken.
  • Delen foto’s > Flickr (webbased), gratis te gebruiken.
  • Vinden locaties > Google Maps (webbased), gratis te gebruiken.
  • Delen bestanden > Dropbox (webbased) en Wetransfer (webbased).
  • Microblogging > Twitter (online).
preload preload preload