Nov 06

Agile ontwikkelen van e-Learning

De laatste ochtend heb ik bij een sessie gezeten van Bob Mosher en Conrad Gottfredson van Ontuitive. De sessie had als titel ‘Transforming ADDIE into AGILE Instructional Design’.

Ten eerste vragen ze Bon en Con naar de diploma’s die iedereen heeft in instructional design. Volgens hen is vooral de RWE degree belangrijk: Real World Experience. Bob en Conrad zitten in de hoek van performance support maar de sessie gaat verder. De reden waarom we volgens hen moeten kijken naar het ontwikkelproces is niet omdat we met een traditionele ADDIE ontwikkelprocessen:

  • niet de snelheid van de business kunnen bijhouden;
  • we niet leveren wat we nodig hebben (te star proces).

Met een AGILE benadering krijgen we:

  • een iteratief proces;
  • waar continu wordt bijgestuurd;
  • een intensief proces met gebruikers/klanten;
  • met meer praktijkgerichte resultaten.

_ps

Ze hadden een goed verhaal met praktische voorbeelden over hoe bijvoorbeeld een LEaP=plan te maken: een Learning Experience and Performance plan. De focus ligt op de competenties van de medewerkers waarbij allerlei instrumenten besproken worden om te achterhalen wat een professional nodig heeft. Een mooi instrument vond ik Impact of failure waarbij een Critical skills analyse werd uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat je tot de kern van het businessprobleem doordringt en geen onnodige dingen traint.

Leren en werken dichter naar elkaar toe

_LDe link tussen leren en werken wordt in heel veel sessies gelegd. Zo ook in de sluitingssessie. Masie voert een gesprek met o.a. John Leutner van Xerox. De boodschap van Leutner is helder:

“We zijn niet meer in staat om voldoende trainingen te verzorgen om mensen hun snel veranderende werk goed te laten doen. We krijgen het niet meer georganiseerd en daarom zullen we leren en werken dichter naar elkaar moeten brengen en een leercultuur moeten bestendigen.”

Ook gaf hij aan dat we van instructional design specialisten naar performance support specialisten moeten gaan.

De trend is helder. Door alle sessies heen. Over een aantal dagen reorganiseer ik alle informatie, en doe ik een poging om het geleerde te interpreteren en conclusies te trekken. Het was weer een mooie, inspirerende ervaring.

2 Responses to “Learning & working 2013?”

  1. Tineke says:

    Hoi Marcel,
    Wat een fijn verslag! Vooral ook omdat jij je eigen visie/mening over wat je gezien, gehoord en gedaan hebt deelt. Dank!
    Groet
    Tineke

    • Hoi Tineke,

      Fijn om dit te lezen, dank je wel. Ik probeer inderdaad in de kantlijn mijn mening te ventileren. En ik denk dat zaken de komende week wel op z’n plek vallen.

      Wordt vervolgd, dank voor je reactie!

      Hartelijke groeten,

      Marcel

Leave a Reply

preload preload preload