Jan 19

brain-rulesAls ontwerpers van leerervaringen (binnen onderwijs, bedrijfsopleidingen etc.) is het eigenlijk een schande dat we niet meer wetenschappelijke inzichten gebruiken als basis voor onze ontwerpen. John Medina, moleculair bioloog heeft in 2008 al het boek Brain rules geschreven. Niet alleen het boek zou iedere (e-)Learning professional moeten lezen (én toepassen) maar de bijbehorende website behoort ook tot de beste in zijn soort.

Wat zijn Brain rules?

Medina geeft aan dat de principes niet voor niets Brain rules heten: het zijn regels die aantoonbaar zijn vastgesteld door wetenschappers. Niet gebaseerd op onderbuikgevoelens maar gebaseerd op onderzoek. Toch is hij erin geslaagd om dit wetenschappelijk bewijs in een prettige en aansprekende tekst te verwoorden. Met verwijzingen naar onderzoek waar nodig maar ook aangevuld met anekdotes en vooral met praktische tips over het toepassen van deze inzichten in leren, werken en eigenlijk gewoon in ‘het leven’.

Niet alle brain rules zijn even eenvoudig in ons dagelijks leven in te passen maar we kunnen de meeste contraproductieve obstakels binnen leren en werken weghalen als we deze regels zo goed mogelijk in acht nemen.

12 Brain rules

Medina definieert 12 ‘breinregels’ die bewezen effect hebben:

  1. __brainrulesOefening: lichamelijke oefening geeft een boost aan je brein
  2. Overleven: ons brein heeft evolutie doorgemaakt
  3. Wiring: ieder brein is anders ‘bedraad’
  4. Aandacht: we geven geen aandacht aan saaie dingen
  5. Korte termijngeheugen: herhaal om te onthouden
  6. Lange termijngeheugen: onthoud om te herhalen
  7. Slapen: slaap goed, denk goed
  8. Stress: breinen met stress leren niet hetzelfde
  9. Sensorische integratie: stimuleer meer zintuigen
  10. Zicht: zicht is sterker dan andere zintuigen
  11. Sexe: mannelijke en vrouwelijke breinen zijn verschillend
  12. Ontdekken: we zijn sterke en natuurlijke ontdekkers

Waarom is dit boek zo goed?

Medina heeft een boek geschreven dat kort maar krachtig is. Hij verliest zich niet in wetenschappelijke verhandelingen maar zorgt wel voor een wetenschappelijke basis. Zelfs bij breinregels waarbij je weinig kunt voorstellen geeft John Medina scherp aan wat de relevantie is voor leren en werken. Als voorbeeld even breinregel 7 over slapen. Hij haalt een paar onderzoeken aan waaruit blijkt hoeveel minder een mens leert en functioneert bij verminderde slaap. Verder geeft hij het verschil aan tussen mensen die (biologische) vooral ’s morgens actief zijn en optimaal presteren en hen die juist ’s avonds of ’s nachts optimaal presteren. Hier zouden we op scholen en op werkplekken rekening mee moeten houden. We verspillen potentieel. Ook de ‘power nap’ komt aan bod. Je werkt én leert aantoonbaar beter bij een 26-45 minuten power nap (zie ook de implementatie van deze inzichten bij organisaties zoals Google). Ook is het leerrendement hoger als je de leerstof laat verwerken door een nacht slaap. De volgende dag pik je veel meer dingen op.

Dit alles wordt met voorbeelden geïllustreerd en aan het einde van elk hoofdstuk (elke breinregel heeft een hoofdstuk) komen eerst een paar pagina’s met ideeën voor scholen en organisaties. Dit zijn vaak rijke ideeën die redelijk eenvoudig te implementeren zijn. Helemaal aan het einde is een pagina met daarop een samenvatting van het hoofdstuk.

En ook nog de beste site bij een boek!

Het boek biedt al mooie inzichten maar zeker voor e-Learning professionals biedt de bijbehorende site hele mooie informatie en inzichten. De inzichten uit het boek worden op veel verschillende manieren gevisualiseerd. Opvallend zijn de prikkelende en duidelijke video’s. Deze video’s zijn niet alleen te bekijken maar zijn zelfs te downloaden via iTunes (zie hier voor een overzicht van de video’s). Dat noem ik nog eens klantgericht. Voor bijna elke breinregel is een mooie video beschikbaar. Zelf zet ik deze video’s in bij mijn e-Learning trainingen en opleidingen.

Een introductie van de breinregels vind je hieronder:

Leave a Reply

preload preload preload