Oct 24

Oorlog!

Om 8.00 uur begint de sessie over webinars met een oorlogsverklaring. De twee auteurs van het boek “The Webinar Manifesto: Never Design, Deliver or Attend Crappy Webinars Again!” verklaren de oorlog aan slechte, crappy webinars. Daar is iets voor te zeggen. Ik heb zelf veel saaie, ineffectieve webinars na een kwartier verlaten en de webinars die ik zelf verzorg gaan ook niet altijd zoals ik graag zou zien.

In hun boek geven ze 7 principes om goede webinars te geven. Voor beginners raden ze aan om eerst een aantal goede manuals en voorbeelden te zoeken op internet. De manuals die de grote leveranciers (GoToTraining, Webex, Adobe Connect, etc.) leveren blinken niet uit in gebruiksvriendelijkheid en duidelijkheid. Gooi als je de techniek beheerst deze manuals weg en maak je eigen manual. Bepaal welke functionaliteiten voor jou van waarde zijn en hoe je ze wil gebruiken.

Een andere belangrijke is dat je alles mooier moet maken. Ontwerp de ervaring, zorg voor beleving. Maak een mooie en goede uitnodiging, zet social media goed in, gebruik heldere taal vanuit de klant gedacht, maak simpele en visueel verzorgde slides, een goede startpagina, etc. Ik hoorde veel verrassende en goede ideeën (bijvoorbeeld om mensen gedurende 3 of 4 minuten zelf iets te laten doen zoals een websearch op de eigen computer of laat iets opschrijven op papier en laat het daarna in de groep online weer bespreken). Gedurende Learning 2012 is de Kindle versie van het boek gratis te downloaden. Laatste tip van Matthew Murdoch en Treion Muller was om bij de start van iedere sessie kort het gebruik van de omgeving uit te leggen. Dit kan natuurlijk ook met een standaard schermfilmpje van 2 minuten. Duidelijk is dat we het bij webinars niet gaat om het overpompen van content maar het aanbieden van een krachtige leerervaring.

Kracht van gewoontes

New York Times business reporter Charles Duhigg schreef het boek ‘The Power of Habits’ en vertelt op een betrokken en grappige manier over de ingesleten en vaak onbewuste processen die we geautomatiseerd hebben. Er zijn inmiddels vele wetenschappelijke inzichten rondom gewoontes. Zie onder andere een prachtige YouTube video over een Marshmallow onderzoek bij kinderen. We kunnen zelf veel invloed uitoefenen op onze gewoontes. Het proces van het ontwikkelen van gewoontes bestaat uit een cirkelbeweging van 3 stappen:

  1. Cue (wat triggert gedrag)
  2. Routine (uitvoeren bepaald gedrag)
  3. Reward (wat is de beloning voor het gedrag)

Vooral de beloning is bepalend. Daar moeten we ons bewust van zijn. Daar kunnen we binnen HR in het algemeen (beloning voor werk) en binnen learning veel mee. Dat is het startpunt om gedrag te veranderen.

DIY Learning

Hans de Zwart (Senior Innovation Adviser for Global HR Technologies, bekijk ook vooral zijn blog en ik verzorgden een sessie van 1,5 uur over DIY Learning. Het is een domein en een onderwerp waar je veel mee losmaakt. Dat bleek toen we na een introductie en een pecha kucha (zie de slides hier) de deelnemers een DIY Learning Manifesto lieten maken. De zes uitgangspunten/principes die we zelf hadden ingebracht waren:

  1. Devolve responsibility
  2. Be open
  3. Design experiences
  4. Provide scaffolding
  5. Stimulate reflection

De groep kwam met de volgende lijst die het uiteindelijke manifesto wordt. De website die we voor deze sessie hebben opgezet: www.doityourselflearning.org. Je vindt hier voorbeelden en principes. De komende dagen wordt dit nog uitgebreid.

Vliegen met video

Van KLM zijn er twee mannen (Edwin Bleumink en Hans Broos) die uitleggen op welke manier KLM gebruik maakt van interactieve video. Het begint bij de moeite die het nu kost om bepaalde groepen op te leiden: mensen moeten over de hele wereld vliegen om 2 dagen training te volgen in Amsterdam. Dit kost soms 3 dagen reistijd en mensen nemen niet uitgerust deel aan deze training, hierdoor is het rendement te laag.

KLM besloot hier een 100% online training van te maken waarbij video een essentiële rol kreeg. Ze combineren video met allerlei andere materialen zoals SCORM cursussen, PDF’s en toetsen. Qua systemen: KLM gebruikt de open source leeromgeving Moodle met een aangepaste vormgeving en interactiemodel. Voor de video gebruikt KLM zowel Vimeo als YouTube. De YouTube video’s worden voorzien van een ‘extra laag’ waarbij de video op bepaalde momenten stopt en op de video een meerkeuzevraag getoond wordt. Daarna gaat de lerende weer door. Hiervoor gebruiken ze het Nederlandse product Movietrader.

2 Responses to “Oorlogsverklaring bij Learning 2012”

  1. […] of laat iets opschrijven op papier en laat het daarna in de groep online weer bespreken).See on http://www.leerbeleving.nl Dit bericht delen: Tweet This entry was posted in Nieuws by Paul Westeneng. Bookmark […]

  2. […] storytelling werden vaak genoemd. De twee Nederlanders van KLM (Edwin Bleumink en Hans Broos) lieten zien hoe ze verrijkte video bij KLM […]

Leave a Reply

preload preload preload