Oct 24


Bagels, mobiele app en audio opnemen in de auto

De laatste dag van het congres Learning 2012 begint pas om 9.00 uur met kleine sessies. Nadat iedereen koffie, bagels, cake en/of fruit heeft genomen gaat iedereen naar zijn eigen sessie. In totaal hebben ruim 200 sessie elke deelnemer een gevarieerd beeld geboden. Je kunt zelf je leerpad uitstippelen. Dit jaar werd het weer ondersteund met een papieren programmagids, een pdf met hetzelfde bestand, en een app.

Vorig jaar was het een onbruikbare app maar nu was het een bruikbare webapp die met elke telefoon (en webbrowser) te gebruiken was. Inloggen ging met e-mailadres. Functionaliteiten in de app:

  • Agenda (algeheel overzicht van sessies en overzicht gepersonaliseerde, gekozen sessies)
  • Deelnemers (overzicht en details)
  • Sprekers (overzicht en details)
  • Polls
  • Real-time (extra, spontaan ingeplande sessies)
  • Live feeds (twitter feed met #lrn2012)
  • Sponsors (overzicht en details)
  • Maps (kleine afbeelding van plattegrond)
  • Andere info (over organisatie etc.)

Mijn laatste sessie zou gaan over video maar het bleek dat het ging over het maken van schermfilmpjes. Dit was niet alleen de laatste maar ook de slechtste sessie. Verkeerde omschrijving. Omdat dit een organisatie was die dit pas een paar maanden deed kwamen er wel allerlei grappige vragen op. Vraagt iemand uit het publiek hoe de spreker de audio opneemt want ze werkt alleen in cubicles. Antwoord was: “ik neem de audio op als ik in de parkeergarage sta geparkeerd en doe dit met mijn iPhone. Vervolgens mail ik het audiobestand naar mezelf en voeg ik die toe aan de schermfilmpjes”.

Wel interessant was dat ze de schermfilmpjes lieten maken zonder instructie om de productie eenvoudiger en sneller te maken. Dit had als gevolg dat de schermfilmpjes een erg diverse aanpak hadden. Alleen de tools waren hetzelfde (Camtasia om te maken, gratis versie van SharePoint om te delen). Ik weet niet wat ik hiervan vind. Voor de makers is het goed om een eigen aanpak te kiezen maar voor de gebruikers lijkt het me niet optimaal omdat het een verwarrend en niet consistent geheel oplevert.

Manage door loslaten

Marshall Goldsmith weet veel over management en reflecteert in korte video’s op management en leren (zie een bibliotheek van Marshall Goldsmith en de wikipedia pagina over hem). Ook Marshall haalt Peter Drucker aan, de persoon die management zo ongeveer heeft uitgevonden.

Drucker geeft aan dat de kenniswerker complex werk heeft dat hij nauwelijks zelf kan bevatten. Van de manager is dan ook niet te verwachten dat hij dit kan. De kenniswerker kan dan ook het beste op detail zich zelf managen. Dit is ook wat wij als een van de redenen hebben gegeven voor de noodzaak van DIY Learning.

Nigel Paine mag als laatste gast het congres afsluiten (zie zijn site) en hij zegt heel veel goede dingen. Wat voor mij een goede afsluiter was: “leren krijgt een andere positie binnen bedrijven. Eerst was het een randactiviteit en nu heeft het steeds meer impact op de business. Maakt deel uit van die business”.

Het wordt tijd dat we als learning professionals ook die taak serieus nemen en echt een slag gaan maken in de kwaliteit van leerervaringen. Dit congres heeft me weer op nieuwe ideeën gebracht en ideeën aangescherpt. Later volgt de conclusie in een aparte blogpost. Nu eerst even laten bezinken (reflectie werd niet voor niets door vele sprekers als kern genoemd voor een lerende professional).

Toen het af was gelopen zijn we nog even uitgenodigd om na te praten onder het genot van een typisch Amerikaans gebruik: eten van Ice Kitchen Sink

De komende weken wordt er nog veel content (video’s, aanvullende info, etc.) gepost op de Learning 2012 website en vergeet ook niet om de vele prima blogposts van Hans de Zwart over Learning 2012 te lezen!

 

One Response to “ICE Kitchen Sink bij Learning 2012”

  1. […] oude blogpost. Ook werd er een prima webapp gebruikt met het programma van Learning 2012, zie de blogpost waarin deze app ter sprake […]

Leave a Reply

preload preload preload