Oct 23

Vliegende start

De dag begint om 8.00 uur met een vliegende start. De sessie over Performance Support (Bob Mosher & Con Gottfredson van Ontuitive (zie site Ontuitive) begint met een voorbeeld van de man die pas de hoogste parachutesprong maakte. Op de wand van zijn capsule waren lijsten met procedures bevestigd. Een checklist die deze professional ondersteunen op het moment dat hij het geleerde toe moet passen. Ze hebben een heel goed punt dat we met e-Learning vaak alleen het initiële leren faciliteren en niet het toepassen van de kennis en vaardigheid in de praktijk. Daar laten we veel rendement liggen. Prima sessie met een sterk inhoudelijk verhaal.

Start over storytelling

De generale start van de dag begint met Ken Davenport, broadway producer. Hij geeft aan dat verhalen erg krachtig kunnen zijn omdat ze je raken. Barack Obama vertelt verhalen in plaats van dat hij alleen beleid uitlegt. Hierdoor blijft de boodschap hangen. Elliott geeft aan dat we van e-Learning ontwikkelaars naar e-Learning producers moeten gaan. Start met het verhaal en zoek daar alle elementen bij.

Open wereld met een Massive Open Online Course

Curt Bonk (auteur van het boek ‘The World is Open’ deelt zijn ervaringen met het organiseren van MOOCS: Massive Open Online Courses zie wikipedia artikel. Dit interessante concept vraagt een nieuwe kijk op leren. Deze (gratis) cursussen bieden aan duizenden of tienduizenden lerenden een leerproces. Deelnemers zoeken niet naar certificering maar naar professionalisering. Er ontstaat een eigen dynamiek en als ontwerper moet je erg goed nadenken. Als we bijvoorbeeld over feedback hebben is er weinig tot geen mogelijkheid tot feedback van een trainer/docent. In plaats daarvan zorg je voor peer feedback, self feedback, geautomatiseerde feedback, etc.

Ook dit is weer een mooi voorbeeld van DIY Learning.

Gepersonaliseerd leren

David Calutta werkte eerst bij de CIA, nu bij Department of Education. Hij deelt zijn visie op gepersonaliseerd leren. Behalve een snelle prater is het ook een scherpe denker die heel kritisch kijkt naar de manier waarop we leren inrichten en leerervaringen ontwerpen. Hij geeft aan dat als een arts op een zelfde manier klanten zou benaderen als het onderwijs zou hij zijn baan kwijt zijn binnen een dag (“hij geeft iedereen dezelfde medicijnen ongeacht de kwaal”). Goed punt. Hij noemt ook nog even een beleidsplan wat o.a. uitgebreid ingaat op personalized learning, te downloaden (pdf, 1.4 MB) via de website ed.gov, een andere stuk dat te vinden is op dezelfde website is een rapport te vinden dat specifiek ingaat op Learning Analytics en leren (pdf, 1.1 MB).

Richard geeft aan dat in de meeste situaties informatie/data te laat wordt gebruikt om echt iets aan te passen. Een voorbeeld is de evaluatie na een training. Daar heb je als lerende helemaal niets aan. Laten we data slim verzamelen en dit gebruiken om het leerproces aan te passen en te personaliseren. Formatief evalueren is een eenvoudige manier om proces te verbeteren maar het kan ook radicaler zoals het initiatief School of One.

Tenslotte geeft Richard 3 elementen aan die opgeteld personalized learning opleveren:

Personalized learning =

  1. Adjusting the pace (individualized) +
  2. Adjusting the learning approach (differentiated) +
  3. Leveraging student interest/experiences.

Ook de moeite waard is om het al vaker genoemde Open Badges initiatief te bekijken, als mooie manier om na te denken over portfolio en cross-organisatie certificering van competenties.

Negatief leereffect door houding General Powell

Deze man van 75 jaar zie wikipediapagina voor Colin Powell heeft voor Amerikanen toch een heel andere reputatie dan voor ons, kritische Nederlanders. Hoewel hij een uitstekende verhalenverteller is, klinkt het allemaal te stoer en Amerikaans om echt te letten op de inhoud. Hij lacht iets te hard als hij de effectiviteit van trainingfaciliteit aanduidt door te zeggen dat de soldaten die terugkwamen van Desert Storm vertelde dat de tijd in de trainingsfaciliteit heftiger was dan de echte oorlog. Voor mij bleek dat emotie het effect van leerprocessen kan beïnvloeden maar dat dit ook een negatief leereffect kan hebben en het leren in de weg kan zitten.

2 Responses to “Te stoer en misplaatst einde tweede dag Learning 2012”

  1. Rens van Wingerden says:

    Ik me wel inleven in je conclusie over Genaral Powell, het was vooral positief en zeker goed verhalend gebracht. Wat er allemaal mis gegaan is of verkeerd is ingeschat met grote gevolgen, bleven onbesproken. Wat dat betreft was het een eenzijdig verhaal. Toch is zijn kijk op mensen waaraan je leiding geeft wel prachtig. Zijn geloof dat investeren in medewerkers met aandacht en faciliteren in opleidingen, veel meer oplevert dan een salarisverhoging, spreekt mij in ieder geval erg aan. Ook de focus op wat mensen wel kunnen en niet zoveel aandacht geven aan wat mensen niet kunnen, wordt veel te weinig in praktijk gebracht. Als mensen met de status en enorm netwerk dit soort boodschappen verkondigen, dan helpt dat om een betere wereld te maken.

    • Hoi Rens,

      Dank voor je reactie en ik denk inderdaad dat er vele positieve boodschappen inzaten. Wel viel het verschil me op met Clinton vorig jaar. Die was veel meer georiënteerd op de wereld, durfde zich kwetsbaar op te stellen en was zichzelf zonder er meteen een show over zichzelf van te maken. Maar dat is denk ik niet vele gegeven. Misschien maakt dat het verschil tussen een president en een generaal?

      Hartelijke groeten, Marcel

Leave a Reply

preload preload preload