Nov 07

Vorig jaar kwam er een kleine kink in de kabel maar dit jaar kreeg ik van Stoas de kans om weer naar het inspirerende Learning 2011 in Orlando te gaan. Het e-Learning congres dat ieder jaar georganiseerd wordt door Elliott Masie trekt een internationaal publiek van learning professionals. Dit jaar meer dan 2000. Vandaag (zondag 6 november) vond de opening plaats.

Mobile Learning

Vanaf vanmorgen kon elke deelnemer zijn badge en tasje ophalen (en de jaarlijkse buttons!) en ‘s middags werden er voor de liefhebbers drie optionele bijeenkomsten gehouden. Ik heb me gevoegd bij het forum over Mobile Learning dat door 3 experts werd voorgezeten: Richard Culatta, Judy Brown (van ADL) en Tom King (Boeing). De eerste 45 minuten werden besteed aan een voorstelrondje. Jammer, want de 3 hebben heel wat kennis en weten de kern van mobiel leren te raken. Het was eigenlijk een soort inleiding op de andere sessies van de heren en de dame maar ze lieten al wel even zien dat m-Learning NIET het afspelen van e-Learning content op een klein schermpje was. Ze hadden direct de juiste toon te pakken! Mobiel leren vraagt echt een andere benadering waarbij o.a. performance support een grote rol speelt. De 5 momenten waarop mensen leren van Dr. Conrad Gottfredson kwamen ook aan bod:

  1. When learning for the first time;
  2. When wanting to learn more;
  3. When trying to remember;
  4. When things change;
  5. When something goes wrong.

Een aardig artikel van Gottfredson met de titel The Other Side of Learning: “Performance is Everything” vindt u hier. Tenslotte kwam er ook nog een prachtige webapp van ADL aan bod over mobile learning: de mLearningGuide.

Openingssessie

Voor mij zijn de thema’s die ik belangrijk vind en waar ik mijn sessies op selecteer:

  • mobiel leren;
  • (digital) storytelling;
  • video.

Dat samen met de veranderende rol van instructional design is voor mij de kern van de komende jaren. Masie startte vanavond Learning 2011 met een verrassende jonge violist die viool speelt op o.a. hiphop ritmes en nummers maar ook klassiek als basis voor alle muziek beschouwt. Verder kwamen er wat mensen wat vertellen rondom de thema’s die Elliott Masie toonaangevend vindt binnen e-Learning. De komende dagen (t/m woensdag) worden deze thema’s verder uitgediept. De punten die Elliott noemde:

  1. Memorization adaptions (over werking geheugen en de rol van technologie op denkprocessen);
  2. Storytelling (oeroude didactische werkvorm met nog steeds een grote zeggingskracht);
  3. Instructional Design – evolves! (de rol van kritische professional/lerende wordt groter, zelf designer zijn!);
  4. Custumerization of IT! Offordances (mensen brengen hun eigen apparaten naar hun werkplek en willen hiermee werken);
  5. Learning Systems NEXT??? (wat wordt de stap na organisatiegecentreerde LMSsen?).

Bijna bij elk punt kwam een spreker het een en ander verduidelijken. Bij het laatste punt kwam Tristan Denley aan het woord van de Peay State University die een interessante laag op zijn LMS heeft gebouwd waarbij studenten studieadvies/aanbevelingen krijgen op grond van analyse van data. Vergelijkbaar met methodieken onder sites als Amazon. Zijn goed leesbaar artikel hierover heet “The Netflix Effect: When Software Suggests Students’ Courses”.

Het enthousiasme van Elliott, de prikkelende inleiders, de variatie van werkvormen en de aardige muziek zorgde voor een goede en afwisselende start van Learning 2011. Let the music begin!

 

2 Responses to “Learning 2011 gestart”

  1. Stanley Portier says:

    Veelbelovend begin en idd mooie mlearning app. Veel plezier verder

    • Hoi Stanley,

      Dank je voor je reactie. Ik probeer de juweeltjes te filteren en verder te verspreiden. Vandaag ook al weer veel mooie en relevante en bruikbare dingen gehoord.

      Hartelijke groeten, Marcel

Leave a Reply

preload preload preload