Jul 11

Op sommige momenten is het goed om terug te kijken. Vandaag heb ik mijn 10.000ste  twitterbericht geschreven en is het tijd om de waarde die Twitter heeft voor mij te duiden. Zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Ook de positie die Twitter inneemt in de e-Learning wereld belicht ik.

Hoe gebruik ik twitter?

Ruim twee jaar geleden ben ik gestart met Twitter. Ik had Erwin Blom (@erwblo) uitgenodigd om bij Stoas te komen vertellen over social media. Hoewel ik sceptisch was heeft Erwin me door zijn praktische, authentieke en prikkelende verhaal overtuigd om het ook eens te proberen. Ik merkte direct dat je Twitter moeilijk uit kunt leggen (hoewel CommonCraft een goede poging waagt). De dynamiek en waarde wordt pas duidelijk als je een tijdje bezig bent en flink wat mensen volgt en gevolgd wordt. Momenteel volg ik zelf 622 mensen en 836 mensen volgen mij. Natuurlijk lees ik niet alle berichten van deze mensen maar pik er af en toe wat dingen uit. Alle reacties lees ik wel en ook alle DM’s (persoonlijke berichten die niet openbaar zijn).

Ik gebruik Twitter vooral via het programma Echofon. Een simpele maar handige manier om berichten te versturen en te lezen. Echofon heeft een prima iPhone app en een fijne add-on voor FireFox. De iPhone app heeft pushberichten dus als iemand mij een antwoord stuurt of een persoonlijk bericht dan hoor ik een signaal. Voordat ik mijn iPhone had maakte ik veel minder gebruik van Twitter omdat je dan aan je computer bent gebonden en het bijna-synchrone karakter vraagt om snelle reacties.

Als ik kijk naar onderstaande grafiek (dank aan de site TweetStats) dan zie ik dat het weekend iets minder Twitteractiviteit laat zien, de maandag scoort het hoogste. Dit is de dag dat ik (officieel) niet aan het werk ben.

Als ik kijk naar de momenten waarop ik Twitter dan ligt de nadruk op de avond. Dit is het moment dat ik vaak wat vakliteratuur lees of me online wat aan het verdiepen ben. Tijdens de ‘officiële’ werkuren ben ik wat minder actief.

Verder gebruik ik nog een paar applicaties en diensten die een relatie hebben met Twitter. Zo gebruik ik TweetDeck als ik bij congressen zit om specifieke aanwezigen eenvoudig te volgen en om alle tweets van dat congres te verzamelen. Als ik onderweg foto’s maak die ik wil integreren in mijn tweets dan gebruik ik Mobypicture. Je maakt een foto, typt een bericht en dit resulteert in zowel de upload naar de Mobypicture pagina als een tweet met de link hiernaar toe. Als ik muziek afspeel bij Blip.fm kan ik ook dat nummer rondtwitteren.

Persoonlijk of professioneel?

Bij de mensen die ik volg zitten puur zakelijke contacten die ervoor kiezen om alleen over hun vakgebied te twitteren en er zitten mensen bij die ook of vooral over persoonlijke zaken berichten. Ik vind het interessant om de mens achter de professional te zien. De meeste mensen die ik volg hebben te maken met onderwijs, e-Learning of nieuwe media. Daar ligt ook mijn primaire doel. Hoewel ik ook over persoonlijke dingen af en toe twitter, vind ik het prettiger en relevanter om over e-Learning, nieuwe media of fotograferen te twitteren. Als iets me teveel persoonlijk raakt of bezighoudt dan deel ik dit niet via twitter. Daar is het te massaal voor.

Wat win ik ermee?

Dit is de hamvraag. Wat win ik met Twitter?

  • Met Twitter ben ik in staat om mijn vakgebied goed bij te houden. Samen met mijn RSS-feeds van edublogs en tijdschriften en boeken vormt twitter een manier om dit effectief te doen. Twitter begint hierin steeds belangrijker te worden.
  • Met Twitter en met mijn blog ben ik zichtbaar  voor de markt. De meeste commerciële opdrachten krijg ik tot mijn verrassing via of dankzij deze twee kanalen.
  • Met behulp van Twitter bouw ik een ander netwerk op dan via de niet-digitale manieren. Het contact kan snel persoonlijk worden en het is een eenvoudige manier om contacten te onderhouden. Vaak resulteert een zakelijke Twittercommunicatie in fysieke afspraken of converseer je verder middels de telefoon.
  • Twitter (en met name directe, niet openbare berichten) hebben voor een deel mijn e-mail verkeer vervangen. Sneller, bondiger en handig.
  • De 140 karakters dwingen je om na te denken over de kern van een boodschap. Het is een uitdaging om een blogpost, website of artikel in 140 karakters te typeren.

Wat ik het meest waardevol vind is de bereidheid van anderen om je te helpen. Dit doet me denken aan de mensen die je in 1995 op het web tegenkwam. Een paar voorbeelden:

  • Contract
    Toen ik eens meldde dat ik twijfelde over de juridische status van een contract dat ik kreeg voorgelegd, reageerde een Tweep (iemand die twittert) en bood aan om door haar partner het contract te laten nakijken. Dit zorgde ervoor dat ik met haar aanwijzingen tot een beter contract kon komen.
  • Fotograferen
    Nog niet zolang geleden ben ik met passie begonnen aan het fotograferen. Via Twitter kreeg ik vele waardevolle adviezen (op maat!) over het kopen van een camera en een tijd later voor het kopen van een goede lens. Gerichte vragen werden snel beantwoord door experts op dit gebied.
  • Grafisch vormgevers nodig
    Voor een klant zocht ik grafisch vormgevers die aan een e-Learning module konden werken. Niet alleen kreeg ik een reactie van ZZP’ers die interesse hadden maar zeker zoveel mensen kwamen met een naam uit hun netwerk waar ze positieve ervaringen mee hadden.
  • Vraag om online enquêtetool
    Voor SeniorWeb zocht ik een goede online tool om enquêtes af te nemen. Op zaterdagochtend had ik (rond 7.30 uur) een vraag gesteld. Binnen een uur had ik zeker 5-7 bruikbare tools van de mensen uit mijn netwerk.

Bovenstaande vragen had ik natuurlijk ook via Google kunnen oplossen. Het verschil tussen Google en Twitter zit hem in 2 dingen: (1) Twitter bestaat uit mensen die ik ken en vertrouw. (2) Twitter praat terug en geeft context. Als ik op “Online enquêtetool” had gezocht met een zoekmachine had ik veel treffers gevonden. Met Twitter kreeg ik maar een paar treffers maar ik kon wel vragen aan de mensen waarom ze een tool waardeerden. En ze kende mijn situatie, ze snapte de context van mijn vraag. Zelf help ik ook regelmatig mensen verder en wordt het contact vervolgd per telefoon of met een fysieke bijeenkomst.

Verandert Twitter het leren?

Twitter heeft voor mij absoluut het leren verandert. Voor vele andere, frequente gebruikers, ook. In 2008 publiceerde ik in het blad Develop een artikel over de invloed van technologie op het leren (download de PDF). Mijn stelling was dat technologie vooral het informele leren sterk beïnvloedt. Hierin speelt Twitter een grote rol. De snelheid, het gemak en het bereik maken dat communicatie en het informele leren echt verandert. Tools als Twitter slagen erin om grenzen van organisaties te slechten. Je deelt informatie met andere professionals en dit gaat verder dan de professionals in je naaste fysieke werkomgeving. Dit zorgt voor bredere inzichten.

Twitter in het bedrijfleven?

Je kunt Twitter (of beter gezegd Microbloggen) volgens mij op 3 manieren inzetten:

  1. Met een bedrijftwitteraccount
    Moeilijk om een algemeen organisatie-account van goede kwaliteit te laten zijn. Zo’n bedrijfsaccount heeft vaak een erg lage frequentie van posten. Vaak is het account anoniem (je kent alleen de bedrijfsnaam) en is er veel sprake van eenrichtingsverkeer. Een bedrijf schrijft berichten. Soms volgen ze zelfs niemand of worden persberichten automatisch geplaatst op Twitter.
  2. Met individuele accounts van professionals
    De werknemers Twitteren op persoonlijke titel met de nadruk op hun professionele activiteiten. Dit zorgt voor authentieke, persoonlijke berichtgeving. De organisatie heeft dan geen grip op de berichten. Dit kan ook tegen de organisatieboodschappen ingaan en zo een tegengesteld effect veroorzaken.
  3. Met interne tool
    Binnen Noordhoff Uitgevers en binnen Stoas heb ik erg positieve ervaringen met Yammer. Met deze microblogging tool kun je berichten delen met enkel de mensen van je eigen organisatie of speciale groepen maken met bijvoorbeeld je toeleveranciers of grote klanten. Een erg prettige manier om snel van elkaars projecten op de hoogte te zijn, relevante informatie te delen of vragen te stellen. Als je meer zoekt dan het microbloggen dan  is een tool als Elgg heel goed te gebruiken.

En natuurlijk is het slim om automatisch te zoeken of iemand iets twittert over jouw project of organisatie. Zo kun je snel reageren als er wordt geklaagd of als iemand een mooie tip voor je heeft. Zo heeft de marketingmanager van MindMeister al een paar keer contact met me gezocht (zie mijn eerdere blogpost).

Wat is voor jou de waarde van Twitter?

Iedere tweep wil ik heel erg bedanken voor de inspiratie. Speciale dank naar een aantal voor mij speciale tweeps in willekeurige volgorde: @DieterM, @ranver, @Dagnespresso, @wrubens, @erwblo, @Helikon, @Bilsen, @siavogel, @mariekemove, @peterdevisser, @jvondermans, @mediafritswijs, @jeroencl, @PeterMcAllister, @robvdhoed, @mathiepe, @Sas2112, en natuurlijk last but not least @CarlaMondig en @florinablokland!

46 Responses to “De waarde van 10.000 tweets?”

  1. Lol says:

    Twitter is niet je leven, het is een van je zieke hobbies!

  2. Hendrik says:

    Fuck you lol! Er zijn gewoon mensen die serieus twitter gebruiken! Jammer idd dat ze zo vol lof typen over hun status en/of gedrag op deze website dat ze bijne vergeten dat ze een ‘gewone’ burger zijn. Sad indeed…..

    • Beste Hendrik,

      Hoezo vergeet ik dat een ik ‘gewone’ burger ben? Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Het digitale is een mooie aansluiting op de offline wereld en ligt toevallig ook dicht bij mijn werk (e-Learning). Ben benieuwd wat je bedoelt.

      Hartelijke groeten, Marcel

  3. Kim says:

    Ja helemaal goed! Twitteren is leuk. Zo nu en dan Interessant zelfs. Maar mijn leven wordt gelukkig niet zo gedomineerd door iets zoals het twittert.

  4. Anne says:

    Mooi artikel. Jammer dat je geen leven hebt.

  5. Beste Anne, of moet ik zeggen Kim, Hendrik of Lol,

    Jullie zijn allemaal anoniem, vanuit hetzelfde IP-adres de reacties aan het plaatsen geweest. Ik ben wel benieuwd waarom je daar de tijd in steekt. Dat zou een blogpost waard zijn. 😉

    Hartelijke groeten, Marcel

  6. versteven says:

    Hallo,

    Zelf ben ik geen professional, slechts iemand in de zomervakantie tussen scholier en student. Ik twitter nu iets meer dan een jaar, bijna 4000 tweets, en ik moet zeggen dat mijn ervaringen grotendeels met de jouwe overeenkomen, hoewel ik er wel van hou om iets persoonlijks (natuurlijk niet te) te posten. Twitter is een prachtmedium eenmaal je op de ‘twittermanier’ kunt denken.

    Velen, waaaronder de trol van de voorbije reactie zijn reeds vooraf van mening dat twitter enkel voor mensen zonder leven is, saai is, de naam ‘medium’ niet waardig. Ironisch genoeg zijn dat dan vaak we’ll diegenen die het meest actief zijn op facebook, maar tot daar. Ik wijk af. Ik wilde zeggen dat voor twitter een andere manier van denken nodig is dan diegene die de meesten hebben geleerd op redbox, netlog of facebook. Je moet, zoals je zegt, beknopt zijn, maar ook en vooral durven openstaan voor de wereld. En ik denk dat diegenen die dat kunnen, een zeer leuke tijd zullen beleven op twitter, of ze er slechts sporadisch opzitten of een fervent tweeter zijn.

    • Hallo!

      Leuk dat je het hebt over ‘op de Twittermanier’ denken. Sluit een beetje aan wat ik bedoelde dat je zo moeilijk de relevantie kunt uitleggen aan iemand die het niet zelf een tijdje heeft gedaan.

      Het durven openstaan is wel de kern.

      Dank je voor je sprekende reactie!

      Hartelijke groeten, Marcel

  7. Annet Smith says:

    Hoi Marcel,

    Een herkenbaar verhaal en de punten die je aangeeft over wat het je oplevert kan ik onderschrijven. Mijn ervaring met uitleggen wat Twitter is, komt ook overeen. Vaak zijn de reacties wat lacherig, “oh, daar kun je lezen dat iemand op de wc zit. Nee, dank je.” *zucht* Maar toch begint iedereen er steeds weer over, want het fascineert kennelijk wel. Laat de azijnzeikerds maar praten, die komen niet veel verder dan 5 popsterren volgen en na drie tweets besluiten “is dit het nou?” Wij twitteren (en leren!) gewoon verder en staan, zoals de vorige reageerder ook al aangaf, wel open voor de wereld om ons heen.

    Groet,
    Annet

    • Ha Annet,

      Ik realiseer me dat mijn rijtje van speciale tweeps niet sluitend was. Dank je voor je reactie!

      Dat WC-citaat is wel erg treffend ja. Die was ik bijna vergeten. Maar ik snap wel dat het moeilijk is om twitter te doorgronden (de relevantie, lol, inspiratie, waarde) op het moment dat je nog niet hebt getwitterd en alleen maar banale berichten kunt verzinnen. Mij verrast de kracht van twitter me nog regelmatig.

      En niet alleen staan we open voor de wereld, ik heb ook het idee dat de wereld een stukje groter (of juist kleiner) wordt m.b.v. tools als Twitter.

      Hartelijke groeten, Marcel

  8. Erwin Blom says:

    Goeie post, maar inderdaad misschien wel even boeiend blijft wat mensen beweegt om anoniem onder verschillende namen met zulk een aggressie te keer te gaan. En dat tegen zo een rustige, goedmoedige man! 😉

    • Ha Erwin,

      Ja, ik snap echt niet dat die mensen tijd in iets stoppen. Ondanks alle tikfouten hebben ze toch een fake e-mail adres moeten verzinnen. 😉

      Overigens is die persoon ook via Twitter op mijn blogpost gekomen. Dat is nog het frapante.

      Ach, nu weer rustig verder twitteren en dan hopen dat ik mijn rustige aard nog even de overhand kan laten hebben. 😉

      Hartelijke groeten en nogmaals bedankt voor je inspirerende verhaal van een paar jaar geleden!

      Marcel

  9. Stanley says:

    Hi Marcel,
    Goede reflectie op het gebruik en de meerwaarde van Twitter. Ik post niet zoveel als jij, maar kan bevestigen dat het een uitstekend informal learning en nieuwskanaal is (afhankelijk van je netwerk natuurlijk). Ook via de re-tweets van mensen uit mijn netwerk kom je soms interessante dingen tegen. Jouw betoog zou juist de sceptici moeten overtuigen dat je met Twitter heel veel zinvolle dingen kunt doen.

    • Ha Stanley,

      Volgens mij is het aantal posts niet bepalend voor de waarde die je ervaart. Volgens mij is de grootte van je netwerk en de kwaliteit ervan bepalend.

      Nu heb ik niet de behoefte om mensen te gaan bekeren/overtuigen, een bepaald deel van de professionals zal in een werkveld zitten waar Twitter waardevol kan zijn, voor anderen zal dit minder gelden. In ons veld (e-Learning) denk ik dat de waarde al snel aanwezig is. Toen ik met mijn ICT-minded aannemer hierover sprak, zag hij de relevantie er niet van in. Zijn netwerk gebruikt nauwelijks ICT. Voor hem is belang van ICT helder (bv in CAD-CAM werk) maar in digitaal netwerken zitten weinig tot geen voordelen.

      Hartelijke groeten, Marcel

  10. Ook ik ben een fanatieke Twitteraar en doe eigenlijk hetzelfde als jij, zakelijk en losjes privé afwisselen. Het leuke van Twitter vind ik dat als je mensen die je via Twitter kent eens in het echt ziet, je makkelijker een eerste gesprek voert. Wat ik wel merk is dat ik door Twitter minder Blogposts schrijf en als ik dat doe…ze vaak korter zijn dan voorheen…hoe is dat bij jou?

    • Ha Karin,

      Ook toen ik jouw avatar zag realiseerde ik me dat mijn lijstje speciale tweeps verre van compleet was. Dank voor je reactie.

      Ik merk dat de frequentie van mijn bloggen wel afneemt maar dit is meer onder invloed van persoonlijke en agendatechnische zaken. En ik besteed teveel tijd aan een blogpost. Daarnaast wil ik in een blogpost echt dieper ingaan op iets dus ik schrijf nooit een hele korte post over bv een site die ik ben tegengekomen. Die tips/links deel ik nu wel via Twitter. Dus mijn bloggedrag is niet echt onder invloed van Twitter veranderd. Wel mijn RSS-leesgedrag. Ik merk dat Twitter veel meer een signaalfunctie heeft van nieuwe blogposts en mooie sites.

      Hartelijke groeten en nogmaals dank voor je reactie!

      Marcel

  11. @Soy_Donna says:

    Ha Marcel,
    (wat een goed blog al niet teweeg kan brengen :-/ )
    Goed verhaal. Zet me aan het denken; ik worstel al een tijdje met twitter en hoe het zinvol te gebruiken. Je blog biedt waardevolle suggesties. “To follow or not to follow” blijft echter een “question” voor mij… Hoe filter/ selecteer jij tweeps om te volgen? Werk je veel met lists?
    Via deze weg dank voor je altijd interessante tweets. Boeiend leven heb je 😉
    Groet van Donna

    • Hoi Donna,

      Ook jou, als dame van de inspiratie(spiraal) zou ik graag tot mijn speciale tweeps rekenen. Dank voor je reactie!

      Goede vraag; hoe filter/selecteer ik tweeps om te volgen? Paar mogelijkheden:

      (1) Iemand gaat mij volgen. Ik kijk dan naar de bio en naar de tweets. Als iemand in het onderwijs werkt of met leren/nieuwe media te maken heeft dan ga ik hem/haar direct volgen. Zo niet, dan kijk ik of de berichten inspireren.

      (2) Ik lees een blog of kom iemand tegen die ergens zijn twitternaam heeft vermeld. Dan heb ik al een persoonlijke of inhoudelijke klik en vind ik het leuk om hem/haar te volgen.

      (3) Iemand uit mijn netwerk reageert op RT een bericht van iemand. Als ik geprikkeld wordt door de tweet ga ik kijken bij die persoon en ga ik hem/haar eventueel volgen.

      (4) Bedrijven gaan twitteren. Dat vind ik vaak vanuit een ander perspectief interessant omdat ik wil kijken hoe ze het aanpakken en op welke manier ze het contact met de klanten houden. Dat is meer een interesse op metaniveau (over twitter als marketingtool).

      Ontvolgen doe ik ook regelmatig, bijvoorbeeld met behulp van de site http://manageflitter.com/ Hiermee zie ik welke mensen al lange tijd inactief zijn, welke mensen mij niet volgen (daarbij kijk ik of hun tweets me wel motiveren of bezighouden. De mensen die me niet volgen en die weinig interessante tweets schrijven koppel ik los), wie een extreem lage frequentie van posten heeft (bv eens in de week, zo iemand kom ik toch niet tegen in mijn tijdlijn).

      Met list werk ik helemaal niet. Zie ik voor mezelf niet echt het nut in.

      En volgens mij heb jij ook niet te klagen over de boeiende dingen in jouw leven 🙂

      Hartelijke groeten,

      Marcel

    • Hai Donna, een aanvulling voor het volgen van Tweeps..ik geef nieuwe mensen die net beginnen en mij gaan volgen ook vaak tips (vul je profiel eens aan enz.) en volg terug. Ook jongeren die Twitter verkennen geef ik een kans. Ik heb geen last van veel volgers…zij lezen zoals het hen uitkomt. Waar ik wel een hekel aan heb zijn DM berichten van commercielen of personal (af)branders. Wat mij betreft dus hoe meer zielen hoe meer vreugd. Twitter heeft mijn leven verrijkt als je het maar goed gebruikt.

  12. Hoi Marcel,

    Wat me opvalt -en ik ervaar het zelf ook zo- is dat edutweeps als jij, Karin, Annet etc. dezelfde positieve ervaringen hebben met Twitter, en dat het vooral degenen zijn die geen ervaring hebben met Twitter die sceptisch over dit nieuwe medium zijn. Ik heb inmiddels het stadium bereikt dat ik mijn schouders er voor ophaal. Ze weten niet wat ze missen.
    Dank in elk geval voor je blog posts, tweets, etc. Tot morgenavond.

    • Hoi Wilfred,

      Misschien is het wel erg goed om kritisch te zijn bij dit soort ontwikkelingen en bij edutweeps ligt Twitter wel dicht bij de dagelijkse werkzaamheden en interesses. Dat verklaart dat de stap misschien wat kleiner is. En het is ook prima om, nadat je je erin heb verdiept, een tool terzijde te schuiven.

      Ik haal met jou de schouders erover op en twitter en blog lekker verder. Ieder zijn hobby en passie!

      Tot morgen, Marcel

      • Marcel,

        Zie o.a. mijn blogpost waarin ik een mapping aanhaal van Twitter en Maslows hierarchy of needs. Hierin beschrijf ik ook mijn eigen ervaring met Twitter, althans wat ik wel/niet interessant vind. Mogelijk dat de negatieven niet selectief genoeg zijn in de abonneren en gebruik van Twitterclients om te filteren op wat interessant voor hun is.

        Groetjes, Patrick

        • Hoi Patrick,

          Dank voor je reactie! Je blog heb ik met veel plezier gelezen. Ik denk eerlijk gezegd dat de negatieven niet eens met Twitter ervaring hebben anders kun je daar wel wat genuanceerder over praten.

          Hartelijke groeten, Marcel

  13. Edwin says:

    Een mooie en overzichtelijke bijdrage.

    Dat sommige mensen het zo fanatiek bekritiseren heeft ook iets te maken met de befaamde hypecycles. Prima dat zij er niets in zien of de meerwaarde niet ervaren. Mij heeft het al veel snelle en goede feedback, hulp en reacties opgeleverd en daarnaast is Twitter ook gewoon een laagdrempelige en gezellige bar.

    • Hoi Edwin,

      Dank je en goed om ook even te melden dat Twitter ook een laagdrempelige en gezellige bar is. En dat moet het ook blijven. Net als alle leuke dingen is het een mooie combi van vakinhoud, kennismaken met nieuwe mensen en dingen en gezelligheid. Mensen en informatie vinden die je leven (zowel werk als persoonlijke leven) verrijken.

      Hartelijke groeten, Marcel

  14. “There is nothing that beats a cynic, like success” (Seth Godin).

    Moet onwillekeurig even denken aan een anecdote die mijn moeder me in mijn jeugd vertelde. Ze had haar ogen open bij het bidden. En toen riep een klasgenootje: “je had je ogen open bij het bidden”. Toen vroeg de meester: “Hoe wist je dat?”

    Het gaat er i.m.h.o. niet om dát je Twitter gebruikt, maar dat je weet (of durft te onderzoeken) wanneer dat zin heeft en ook wanneer niet! En zoals voor de meeste dingen geldt: je haalt er meer uit als je er meer in stopt. Het is een zelfversterkend mechanisme. Ik vind het sterk als je kunt zien dat het werkt voor een ander ook al doe je er zelf (nog óf op dit moment) niet veel mee. Het is de context, content en de tweeter die bepaalt wat hij met Twitter doet en bereikt.

  15. Willem says:

    Mooi en herkenbaar verhaal Marcel!
    Ik heb Rein Bijlsma de tip gegeven om je ervaring ergens op zijn site een plekje te geven:
    http://twitter.wauwel.nl/wp/
    En daarnaast het bericht van Erwin Blom over zijn 3896 teitteraars natuurlijk ook!

  16. Hoi Willem,

    Dank je voor het geven van de tip aan Rein. Hij heeft met zijn site een mooie handreiking gemaakt voor de niet-Twitteraars. Door op een heldere en humoristische manier zaken uit te leggen maakt hij de drempel een stuk lager. Zou me een eer zijn om hieraan een steentje te kunnen bijdragen.

    Hartelijke groeten, Marcel

  17. @Soy_Donna says:

    Marcel, Karin, dank voor de verduidelijking! Manageflitter kende ik nog niet; idd handig overzicht. Je hebt gelijk Karin, hoe meer zielen hoe meer vreugd – jongeren vind ik ook erg leuk om te verwelkomen… zijn er (nog?) maar weinig trouwens. Volgers is sowieso het punt niet, maar ik betrap mezelf net iets te vaak op irritaties over tweets in mijn tijdlijn, moet dus denk ik vaker tweeps ‘unfollowen’… maar ben ook nieuwsgierig dus wil niks missen, haha!
    Afijn, ik zoek nog even verder naar mijn draai!

  18. Interessante beschouwing Marcel, heel herkenbaar en vooral waardevol. Voor mij reden om er op mijn weblog http://www.edufloor.nl/wordpress aandacht aan te schenken. Juist nu, want twitteren en bloggen helpt mij in mijn revalidatieproces. Schrijven, denken en concentreren gaat wat moeizaam maar ik gebruik deze twee media dus om mezelf ‘scherp’ te houden.

    • Hoi Florina,

      Fijn dat jij net zoveel waarde haalt uit het twitteren (en bloggen), ik denk dat wij edutweeps wel een aparte groep vormen binnen de twitterwereld. Het ligt ook erg dicht bij de dingen waar de meesten met een passie voor leren in geloven: kennis delen en waardevolle contacten maken en onderhouden.

      Mooie blogpost heb je geschreven!

      Hartelijke groeten, Marcel

  19. […] de Leeuwe kijkt in een blogpost terug omdat hij zijn 10.000ste twitterbericht heeft […]

  20. Hoi Marcel,

    Mooie beschouwing op 10.000 tweets. Best veel. Ik lees veel reacties van andere gelijkgestemden en we zijn het allemaal met elkaar eens. Twitter kan je leren/leven verrijken.

    Alleen Hendrik/Lol/Kim blijft me intrigeren. Wat bezielt iemand? en als je een sterke overtuiging hebt, waarom dan niet overtuigen, maar beledigen en ongenuanceerde beweringen doen?

    weet jij al meer?

  21. marathonkeje says:

    zeer herkenbaar deze blog!

    twitter heeft mij veel nieuwe relaties/contacten opgeleverd. Vaak hebben ik mensen pas later irl ontmoet nadat ik al geruime tijd contact had via twitter. maar ja, hoe herken je elkaar dan? Zulke ontmoetingen hebben dan iets weg van een blind-date.

    Zelf gebruik verschillende twitter accounts tegelijk voor verschillende doeleinden. Hiervoor maak ik ook gebruik bijvoorbeeld twitterfeed waarbij ik verschillende RSS feeds gebruik voor genereren van specifieke tweets.

    Komend schooljaar ga ik twitter inzetten op een basisschool als onderdeel van online strategie van de school. reuze benieuwd hoe dit gaat lopen!

    Kortom, twitter is een verrijking!

  22. Hoi Marcel,

    Dat blind-date idee herken ik wel. Jij moet gewoon altijd je pet opdoen en schuin achterom kijken. Dat vergroot de kans op herkenning. 😉 Ik heb ook wel eens iemand aan de avatar herkend. Op sommige plekken kom je overigens ook wel extra veel twitteraars tegen, bijvoorbeeld bij Seats2Meet.

    Wat betreft je automatische RSS-feeds: bij welk account gebruik je die dan? En op welke manier maak jij onderscheid in je accounts? M.a.w. welke andere doeleinden streef je na? Ben ik wel benieuwd naar.

    Ook ben ik wel erg benieuwd naar je twitterinzet in het basisonderwijs. Hou ons op de hoogte!

    Hartelijke groeten,

    Marcel

  23. Gert-Jan says:

    Hoi Marcel,

    Ik ben ook een van die mensen die zich afvraagt waarom je zou moeten twitteren. Door dit heldere stuk van jou begin ik het beter te begrijpen. Zakelijk gezien lijkt het mij een mooi instrument, zeker voor jou als eigen ondernemer. De meningen die mensen nu over twitter hebben zijn eigenlijk hetzelfde als de eerste reacties die je destijds over SMS had en over MSN. Wat is de toegevoegde waarde?
    Het is interessant om je af te vragen waarom wij mensen altijd bij nieuwe media direct ons moeten afvragen of het een toegevoegde waarde zou moeten hebben. Het feit dat het zo’n groot succes is geeft eigenlijk al aan dat het een toegevoegde waarde heeft.

    Persoonlijk begeef ik mij helemaal niet in de twitter wereld omdat ik denk ik iemand ben die prive denk ik ook al te weinig tijd besteed aan het netwerken. Dat zegt iets meer over mijzelf dan over Twitter.

    Ik zou zeggen twitter lekker door… 5000 berichten per jaar zijn 13 berichten per dag, waarbij je op het moment dat je op enter drukt 836 mensen informeert. Dat lukt je op offline methode nooit 😉

    • Hoi Gert-Jan,

      Leuk om jouw reactie hier te zien, bedankt!

      Overigens denk ik dat Twitter ook relevant kan zijn als je niet eigen ondernemer bent maar wel intensief met kennis bezig bent. Zeker als je vakgebied e-Learning is of nieuwe media. Kennisdeling m.b.v. Twitter kan dan erg waardevol worden, ook voor allerlei kleine en praktische vraagstukken.

      Interessant trouwens wat je opmerkt: we hebben bij nieuwe media inderdaad de neiging om direct af te vragen wat de toegevoegde waarde is. We willen dat ook nog het liefste direct meetbaar maken of in cijfers uitdrukken.

      Overigens besteed ik privé ook niet veel aan expliciet netwerken en aan de ‘small talk’ op congressen etc. doe ik ook met veel moeite mee. Raar genoeg gaat dat op Twitter een stuk eenvoudiger en het blijkt dat de dingen die ik zoek (verdieping van contact en persoonlijke benadering) ook prima mogelijk zijn met Twitter. Dat was voor mij een grote verrassing. Netwerken gaat automatisch als je insteek maar eerlijk is en je authentiek handelt.

      Hartelijke groeten en nogmaals bedankt voor je reactie!

      Marcel

      • Ik vraag met wel af wat 13 berichten per dag nou echt wil bereiken / mensen wilt informeren. Ik twitter persoonlijk 4 berichtjes per dag eb de meeste gaan over niks.

        • Hoi Ewout,

          Het aantal berichten per dag zegt niet zo veel. Het zijn niet alleen berichten met een link, mededeling of tip maar bij dat aantal zitten ook de replies. En als je met een paar mensen een discussie hebt over een bepaald onderwerp dan loopt dat aantal fors op. Volgens mij is bij niemand het aantal tweets/e-mails/telefoontjes etc. van waarde of een expliciet doel maar de kwaliteit en interactie. Die 13 of 4 berichten zeggen dan ook niet erg veel.

          Hartelijke groeten, Marcel

  24. Goede tips,

    Ik gebruik social media niet altijd op de juiste manier lees ik.

    Bedankt,

Leave a Reply

preload preload preload