Feb 11

Vandaag was de tweede dag van het Nationaal e-Learning congres. Een dag bestaande uit een key-note en twee blokken met parallelle workshops. Vandaag heb ik samen met Job Bilsen een workshop (zie workshop 2) verzorgd. Dit geeft bij mij altijd flink wat stof tot nadenken.  Deze keer een terugblik die niet inhoudelijk is.

Voorkennis deelnemers

Ik heb het idee dat de voorkennis en ervaring van deelnemers erg uit elkaar ligt. Vijf jaar geleden was de groep homogener van aard. Dit zorgt er nu voor dat je een aantal mensen niet op het juiste niveau aanspreekt of in een verkeerd tempo bedient. Vervelend als je weet dat dit speelt, binnen zo’n kort tijdsbestek kun je hier ook niet veel mee.

Format

De workshop had een duur van 2,5 uur en deze keer was het met een erg grote groep, zo’n 45 mensen. Dit was nog meer dan het aantal dat zich had ingeschreven. De vorige keer hadden we een groep van 15 man gedurende 4 uur. Dat is toch een stuk prettiger. Je kunt meer de diepte in en door de kleine groep kom je tot meer interactie. De opstelling in het lokaal had direct invloed en beperkte ook de interactie. Het was wel prettig dat we een laptop hadden (met prima internetverbinding) zodat we een Moodle-omgeving konden inzetten.

De Moodle-omgeving leent zich prima om voor zo’n workshop te gebruiken. Alle extra bronnen zijn overzichtelijk beschikbaar en gedurende de workshop kun je functionaliteiten inzetten. Zo hebben we nu een chat gebruikt (“wat is jouw definitie van leren”), een forum (zet erin wat opvalt aan de getoonde WBT) en keuzes (quiz over e-Learning gereedschappen).

Mijn gevoel

Ik was niet tevreden met de workshop. Het aantal mensen was te groot, we hebben de accenten niet helemaal goed gelegd en het geheel was rommelig. Dit laatste kwam doordat deelnemers 20 minuten te laat binnenkwamen en dat een aantal mensen zich niet had ingeschreven. Hierdoor hebben we tijdens de sessie de gebruikers in Moodle moeten aanmaken.

Misschien moeten we bij dit soort congressen een onderscheid gaan maken in het niveau. Op deze manier kunnen we sessies definiëren voor de beginnende en gevorderde deelnemer. We kunnen dan eenvoudiger de diepte ingaan, zeker als een groep niet veel groter is dan 20 mensen. Als we het leerproces laten beginnen voor de dag zelf (met bijvoorbeeld krachtige opdrachten ter voorbereiding in de leeromgeving) dan is de groep homogener en het leerrendement hoger.

Tenslotte zouden we bij de opzet van zo’n dag wel wat spannendere werkvormen en concepten mogen gebruiken die zorgen voor een intensere leerervaring. Dat vind ik zo krachtig aan Learning 2008 congres van Elliott Masie en ik snap ook wel dat de mogelijkheden daar anders zijn vanwege de schaal (2000 bezoekers)  maar we kunnen de lat wel wat hoger leggen. Wat gevarieerder maken en prikkelender zodat er een leerbelevenis ontstaat.

nec

8 Responses to “Prikkels bij Nationaal e-Learning congres”

  1. Annemieke Peeters says:

    Dag Marcel,
    Ik ben het helemaal eens met je mening over je workshop. Ik was eerlijk gezegd best teleurgesteld. Zelf denk ik dat je met de activiteiten die na de pauze aan de orde kwamen, had kunnen starten. Dat hoorde ik ook van andere deelnemers. De vraag over de leerbeleving die indruk op je heeft gemaakt en welke elementen daarbij een rol speelden, was een mooie start geweest. Het gebruik van moodle was prima. Wij als deelnemers hadden we jammer genoeg geen tijd om de omgeving verder te verkennen. Duidelijk was dat je veel interessante zaken te melden hebt die mensen ook willen horen. Complimenten daarvoor. Het terugkijken naar bruikbare ontwikkelingen in de geschiedenis kreeg te veel aandacht, vond ik.
    Wat betreft het beginniveau: ik ken het probleem van een workshop uitvoeren voor een diverse doelgroep. Te vaak sla je de plank dan net mis, omdat je niet weet wie er in je workshop zitten. Onderscheid maken in niveau is een prima mogelijkheid. Ik weet niet of eerder starten het gewenste resultaat oplevert. De meeste mensen gaan vaak toch pas starten als ze daadwerkelijk de tijd hebben vrijgemaakt (dus op het congres zijn).
    Tot ziens, leuk je weer ontmoet te hebben!
    Groeten Annemieke

  2. Marcel de Leeuwe says:

    Hallo Annemieke,

    Dank je voor je reactie! Het was achteraf gezien beter geweest om de start over te slaan. Vorig jaar werkte dit nog wel maar nu niet meer. Ik merk dat als je de tijdlijn met een kleinere groep doet dan onstaat er een interessante onderwijskundige discussie en heeft het meer waarde. Die discussie bleef nu achterwege en daarmee was de relevantie nihil. Gaan we schrappen voor de volgende keer!

    Ik hoop dat ik je nog een keer mag ontmoeten in een andere context waarbij ik betere ontwerpkeuzes maak. De onderwerpen en accenten zal ik dan ook anders leggen.

    Nogmaals dank voor je feedback!

    Hartelijke groeten, Marcel

  3. Job says:

    Ha Marcel, ik ben het helemaal met je eens. Ook ik had een hoop stof tot nadenken.

    @Annemieke, fijn om feedback te krijgen. Het bevestigd mijn gevoel dat het eerste gedeelte niet goed aansloot bij de ‘grote’ groep. Met eerder starten zou je natuurlijk wel een en ander kunnen stroomlijnen zodat de workshop beter insteekt op het niveau van de deelnemers zonder dat hiervoor een grote tijdsinvestering nodig is. Fijn dat je het gebruik van moodle als nuttig hebt ervaren, ik vind het altijd een prettig systeem om mee te werken.

    Groeten!
    Job

  4. Joep von Berg says:

    Beste Marcel,

    Ik heb ook je workshop gevolgd en die nabesproken met mijn oud-collega Annemieke. Ik deel haar en jouw conclusie. De grote groep, het te laat beginnen, het uiteenlopende voorkennisniveau en de verschillende behoefte van de deelnemers maakten het feitelijk onmogelijk om een passende workshop te geven. Een mooi voorbeeld daarvan is de discussie over wel of geen pauze en de lengte. De setting belemmerde mij om tot voldoende leeractiviteit te komen. De inhoud daarentegen, het beschikbaar stellen van moodle met inhoud en de manier waarop jij tegen elearning aankijkt prikkelde mij wel degelijk. Het lijkt mij wel interessant om de workshop eens te herontwerpen waarbij het uitgangspunt is dat iedere deelnemer veel meer zijn eigen leeractiviteiten kan ontplooien. Ik had bijvoorbeeld de behoefte om me individueel even in de opgezette moodle omgeving te storten, 1 op 1 aan jou enkele vragen te kunnen stellen, een opdracht te kunnen kiezen die me interesseert, iets dieper te kunnen discussieren (eventueel chat) met enkele mededeelnemers met gelijke interesse. Kortom wat zou er nodig zijn om deelnemers veel meer de controle te geven over het kiezen van hun eigen leeractiviteiten waarbij jij, je middelen en je kennis aanwezig zijn en “gebruikt” kunnen worden. Hoe maak je van de workshop een “leeromgeving”? Je geeft zelf al een aanzet in je reflectie. Ik hoop in de toekomst daar een keer aan mee te ontwerpen of als deelnemer het effect te ervaren.

    Met groeten,

    Joep

  5. Marcel de Leeuwe says:

    Beste Joep,

    Dank je wel voor je uitgebreide feedback. Heel erg fijn want dat geeft me zeer waardevolle informatie om er de volgende keer weer een krachtige leerbeleving van te maken zoals we dat meestal doen. Elke tip is dan zeer welkom.

    Het meer zelfstandig werken met een eigen leervraag is een erg goede suggestie. Aan zoiets zat ik ook te denken. Volgens mij moet dit lukken. Althans als de groep niet veel groter is dan 15 mensen.

    En wat zou je denken van de opzet van een soort masterclasses? Waarbij het niveau direct hoog is, de groep klein en de leervormen persoonlijk en krachtig?

    Graag werk ik samen met je in de ontwerp of uitvoering!

    Hartelijke groeten, Marcel

  6. […] De vraag is welke vorm conferenties moeten/kunnen hebben en of het anders kan. Al eerder schreef ik over mijn ontevreden gevoel vanuit mij als spreker bij het Nationale e-learning […]

  7. Hallo Marcel,

    Ik heb bewust even gewacht met reageren. Ik was ook verbaasd over het aantal deelnemers (ik verwacht eigenlijk meer sturing door de organisatie. Een te grote groep laat het rendement kelderen). Volgens mij veroorzaakte deze omvang ook een moeizamer verloop van de workshop. De “hands-on” delen waren voor mij erg waardevol (meer snelheid zou ook meer opgeleverd hebben). Al met al ben ik van mening dat jullie er toch een interessante workshop van hebben gemaakt. Het uiteenlopende kennis niveau was te verwachten; in het programma kon ik in elk geval niet zien wat het “instroomniveau” moest zijn (kan aan mij liggen ;-). Met de input van de workshop ben ik nu zelf verder aan het expirimenteren en zal uiteindelijk mijn doelen wel halen.
    met vriendelijke groet, gerrit vernimmen

  8. Marcel de Leeuwe says:

    Hallo Gerrit,

    Fijn dat je nog een reactie hebt geplaatst, dat is voor mij dé manier om mezelf en mijn workshops te verbeteren.

    Wat betreft de grootte van de groep: volgens mij was ook de organisatie een beetje overdonderd en wist niet meer adequaat te reageren op dat moment.

    Wel erg fijn om te horen dat je het een interessante workshop vond, zelfs met al de mindere facetten. Ik ben erg benieuwd naar je experimenten en laat het me weten als ik je nog ergens mee kan helpen want achter de workshop zit nog erg veel materiaal, voorbeelden, do’s en don’ts en andere zaken.

    Bedankt, hartelijke groeten, Marcel

Leave a Reply

preload preload preload