Dec 03

Leerbeleving.nl geeft 3 jaarabonnementen weg van de online mindmapping tool MindMeister. Dankzij GeenStijl. Vorige week kwam er een stukje op de site GeenStijl over mijn post over een persoonlijke leeromgeving. In de post had ik een MindMeister map gebruikt.

Twitterbericht van MindMeister
Het aantal bezoekers op mijn blog schoot omhoog. Van de marketing manager van MindMeister kreeg ik direct de vraag wat GeenStijl was. Mijn mindmap was namelijk op 1 dag 3000 keer bezocht. Honderden mensen hadden zich ingeschreven voor een gratis MindMeister account. Er zijn dus nogal wat paarse broeken onder de GeenStijl bezoekers 😉

Ik vroeg de MindMeister man (Thomas) of het mogelijk was om een gratis premium account te krijgen om te vergeven aan mijn bloglezers. Zelf gebruik ik zo’n account met veel plezier. Hij vroeg of 3 ook goed was. Natuurlijk. Dus je kunt een PremiumEdition account ter waarde van €39 winnen. Ik vergeef er 3.

Hoe winnen?
Je kunt 1 van 3 abonnementen winnen door:

  • met een goed idee te komen hoe je mindmappen (online, eventueel samenwerkend) kunt inzetten in een leersituatie;
  • dit idee te posten in de reacties op dit bericht of op je eigen blog (link dan wel naar je eigen post hier).

Je mag in een tekst je idee beschrijven maar natuurlijk ook op andere manieren (een mindmap, een multimedia poster, video, etc.).

Het mag een leeractiviteit zijn voor kinderen, voor volwassenen, het mag over formeel en informeel leren gaan etc. Ben vrij en origineel.

De 3 beste ideeen krijgen per direct een PremiumEdition account. Op woensdag 10 december sluit de ‘wedstrijd’.

mm

14 Responses to “Win 1 jaar MindMeister [dankzij GeenStijl]”

  1. Job says:

    Top actie 🙂 erg grappig dat die post van Geen Stijl zoveel heeft opgeleverd. En dat begon allemaal met een simpele mindmap. Ikzelf gebruik maps niet zo heel veel voor leren, meer voor kennisdeling aan het begin van een project ofzo. Zo krijgt iedereen snel in de gaten welke facetten een rol spelen. Daarnaast is het fijn om snel van veel mensen een bijdrage te krijgen doordat je tegelijk in je map kan werken. Zo draagt tenminste iedereen bij aan een sessie in plaats van alleen diegenen met een grote mond…
    Gratis account of niet, ik vind het een fijne tool.

  2. @ Job,

    Ja, GeenStijl heeft in ieder geval veel in beweging gezet.

    Overigens is er al een gratis account he? Dat is tot 6 mindmaps, zo heb ik er in het begin ook mee gespeeld om te ontdekken welke tool ik het handigste vond. MindMeister is een simpele die minder kan dan de anderen maar door de eenvoud spreekt ie mij wel aan.

    Hoe gebruik je mindmappen dan in de start van een project? Kun je dit uitleggen?

    Hartelijke groeten, Marcel

  3. Ha die Marcel,

    Grappig stukje op Geen Stijl. Wat ik vooral fijn vond was het constructivistische commentaar onder aan het stuk.
    Mijn persoonlijke favoriet:

    “Ik lees bij Marcel de Leeuwe dat hij enige jaren geleden “een boek heeft geschreven”.
    Nou wil ik hier wel eens kwijt dat ik voorlopig GEEN, herhaal GEEN, mensen meer tegen wil komen die een boek hebben geschreven.
    Je breekt je nek tegenwoordig over die boekenschrijvers.
    Het zou beter zijn als ze weer eens een boek gingen LEZEN.”

    Mooi voorbeeld weer van een bedrijf met een marketing afdeling die het Internet begrijpt…

    Ik ga eens even nadenken over een mooie manier om mindmappen in te zetten!

    Ciao,

    Hans

  4. Sander Schenk says:

    Niet erg origineel, maar het eerste wat in mij opkomt is voor het maken van samenvattingen. Bijvoorbeeld van een hoofdstuk uit een leerboek of van een college. Ik heb ooit eens studenten op die manier een leerboek laten samenvatten, ieder groepje een eigen hoofdstuk. Toen was dat nog op papier, maar nu zou je het resultaat in digitale vorm kunnen delen via het internet. Misschien via een Slideshare-achtige site? Mindshare.net?

  5. @ Hans,

    LOL, ach, er waren nog wel commentaren die je meer aan het denken zetten. Zo merkte 1 persoon op dat hij wel graag het adres zou hebben van deze paarse broek…deze reactie is overigens door GeenStijl weggehaald. Wel vervelend dat door half lezen je allerlei rare reacties krijgt.

    Ik ben benieuwd naar je idee!

    @ Sander,

    Dank je voor je idee! Overigens wat betreft het delen, daar zijn de online mindmapprogramma’s zoals MindMeister maar ook Mindomo en andere (zie ook http://www.leerbeleving.nl/2008/06/26/vergelijking-online-mindmaps/) juist erg goed in.

    Het uitnodigen van andere mindmappers, het samen tegelijkertijd werken aan een mindmap en het publiceren van de mindmap in een leeromgeving of blog is eenvoudig.

    Hartelijke groeten,

    Marcel

  6. Sander Schenk says:

    Er kwam gisteravond nog een andere leeractiviteit bij me op: gebruik mindmappingsoftware om leerlingen/scholieren/studenten begrippen te laten ordenen.

    Bijvoorbeeld, maak als docent eerst zelf een ruwe, volkomen onlogisch ingedeelde mindmap met daarin begrippen als fruit, groente, appel, peer, prei, spinazie, etc. Of, op meer op mijn eigen terrein te blijven, begrippen als balans, credit, debet, winst, verlies, reserve, eigen vermogen, etc.

    Vraag vervolgens aan de leerlingen om in de klas de mindmap te herordenen , bijvoorbeeld via het digibord. Als je ze daarbij ook nog eens hardop laat denken, heb je als docent meteen inzicht in de manier waarop ze deze herordening uitvoeren.

  7. @ Sander,

    Heel aardig idee, ben benieuwd hoe dit gaat verlopen. Een hele uitdaging om dan de juiste set aan begrippen in de juiste orde te plaatsen. Zo heb ik het nog nooit gebruikt!

    Hartelijke groeten, Marcel

  8. admin says:

    Sander Schenk:

    Marcel, ik heb een poging gedaan om de daad bij het woord te voegen.

    Zie hier een ongesorteerde mindmap:
    http://www.mindmeister.com/13050405

    En hier dezelfde mindmap, maar dan wel gesorteerd: http://www.mindmeister.com/13051145

    Is een makkelijke opgave, zeker met Wikipedia in de buurt, maar als proof of concept wat mij betreft redelijk geslaagd.

  9. Marcel de Leeuwe says:

    @ Sander,

    Dank je wel voor je voorbeelden, mooi gevat in een mindmap!

    Hartelijke groeten, Marcel

  10. Eerlijk gezegd denk ik dat het aantal inzendingen voor de wedstrijd beperkt blijft omdat het gebruik vaak varianten op één thema zijn: het ordenen en inzichtelijk maken van (denk)processen.

    Bij ons is dat niet anders. Wat wij doen is de studenten bij hun eerste groepsproject hier op school verplichten om een mindmap in te leveren van hun probleemanalyse. Dit gebaseerd op één les over probleemanalyse en mindmappen. In de in te leveren mindmap moet dan samenhang zichtbaar zijn tussen probleemstelling, doelstelling, deelvragen enzovoort.

    PS – Er zullen drie mensen misschien minder blij zijn met mijn reactie… 😉

  11. Job says:

    @Dirk Paul Flach, ik weet het niet, zoals je zelf zegt zijn de basisprincipes het organiseren, ordenen en inzichtelijk maken van (denk)processen. Ik denk dat de uitwerking wel interessant kan zijn (zie input van Sander Schenk). Hoewel deze uitwerking past binnen jouw principes is het volgens mij een creatieve en productieve manier van het in kaart brengen van kennis.

    Daarnaast is de toegevoegde waarde voor mij de online ‘sharing & collaboration’ opties die het mogelijk maken de mindmap te maken met experts op een bepaald vakgebied. Doordat je snel een netwerk opbouwd is uitnodigen zo gedaan.

    Ik voeg dus graag een principe toe aan de processen die je schetste: kennisdeling en kennis bouwen.

    Wordt t toch nog een moeilijke beslissing voor Marcel 🙂

  12. Marcel de Leeuwe says:

    @ Dirk Paul,

    Wellicht heb je wel in grote lijnen gelijk, al denk ik dat er nog wel wat variaties mogelijk zijn. Ik ben wel benieuwd hoe jullie studenten tegen het maken van een mindmap aankijken. Waarderen ze de manier (ook al is het een verplichte methode bij jullie)?

    @ Job,

    Damn, nu maak je het inderdaad weer moeilijker. ;-0

    Hartelijke groeten, Marcel

  13. […] ja, na een week hebben een paar mensen gereageerd op mijn vraag hoe je mindmappen kunt inzetten binnen […]

  14. […] MindMeister account. MindMeister is een tool voor online mind mapping. Ik heb dit gedaan door te vertellen over de wijze waarop wij mindmapping gebruiken voor onze eerstejaars […]

Leave a Reply

preload preload preload