Apr 26

Natuurlijk hebben we wiki’s en Google Docs maar er soms zijn deze tools niet het handigste als we met een grote groep documenten moeten reviewen. Zeker als het om peerreview gaat zijn er alternatieven.

Annotatiesysteem.nl
Een site die gericht is op het onderwijs en die een mooie oplossing biedt voor het gezamenlijk bespreken van bijvoorbeeld wetenschappelijke artikelen is http://annotatiesysteem.nl. Op deze plek maakt u een account aan en vervolgens zet u 3 stappen:

  1. Upload een PDF-bestand.
  2. Selecteer onderdelen in het artikel en maak annotaties.
  3. Interacteer met anderen.

Een aantal universiteiten hebben inmiddels ervaring opgedaan met het systeem.

Voordelen voor de lerende
Het mooie is dat je een goed overzicht houdt van de opmerkingen die anderen hebben gemaakt. Aan de rechterkant is het document zichtbaar, aan de linkerkant de opmerkingen en reacties van iedereen. In het document is middels arceringen zichtbaar waar de opmerkingen bij horen. Je kunt reageren op bijdragen van anderen en middels sterren kan een waardering worden uitgesproken voor de annotaties. De mogelijkheid bestaat ook om een automatische mail te ontvangen als iemand reageert op je bijdrage.

Voordelen voor docent
Het is een eenvoudig te gebruiken systeem. Simpel te bedienen en de functionaliteiten zijn waarschijnlijk toereikend voor de meeste opdrachten. De persoon die het document publiceert kan ook verschillende categorieën creëren zodat de opmerkingen overzichtelijk worden ingedeeld. Als docent koppelt u eenvoudig studenten aan het document maar u kunt er ook voor kiezen dat gasten toegang hebben.

Niet te verbeteren?
In de interface zitten soms wat onhandige zaken. Zo is de cursor niet zichtbaar en dit zorgt voor wat onzekere klikacties. Maar het is een goede en bruikbare manier om gezamenlijk stukken te bespreken!

De methdodiek is gratis uit te proberen op http://annotatiesysteem.nl, meer informatie zoals onderzoeksresultaten vindt u op de SURF-site. Voor onderwijsdoeleinden is het Annotatiesysteem gratis in te zetten.

2 Responses to “Schrijf maar op!”

  1. elke says:

    Zoiets als Diigo?

  2. Beste Elke,

    Hoewel ik Diigo alleen ken van wat filmpjes lijkt het er wel op. De insteek is wel anders: Diigo is imho een manier om op websites zaken te becommentariëren en deel je vele opmerkingen op vele sites. Bij de beschreven methodiek gebruik je het in een leersituatie waarbij je 1 document met een beperkte groep lerenden bespreekt.

    Overigens heeft Diigo zeker interessante features. Ik hoor graag uw ervaringen!

    Hartelijke groeten,

    Marcel

Leave a Reply

preload preload preload